۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
ظرفیت مراکز اقامتی مشهد تکمیل شد | زائران در جست‌وجوی اتاق خالی
به دلیل سفر ۵ میلیون زائر؛

ظرفیت مراکز اقامتی مشهد تکمیل شد | زائران در جست‌وجوی اتاق خالی

مشهد- آمار حضور گردشگران و زائران مشهد مقدس در نخستین هفته سال جدید از مرز پنج میلیون نفر عبور و ظرفیت تمامی مراکز اقامتی را تکمیل کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع کرونا و محدودیت‌های دوساله سفر موجب شد تا امسال پس از واکسیناسیون عمومی و برداشته شدن محدودیت‌های سفر بر حجم گردشگران و زائران در مشهد به تعداد قابل‌توجهی افزوده شود تا آنجا که ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی را از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد برساند. مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد در حال حاضر بسیاری از واحدهای پذیرایی و اقامتی با تکمیل ظرفیت روبرو شده و لذا این موضوع خود به سرگردانی برخی از زائران و گردشگران منجر شده است.

بسیاری از زائران در بدو ورود به مشهد مقدس به دلیل عدم آشنایی با نرم افزار های هوشمند نسبت به جست و جوی مراکز اقامتی به صورت فیزیکی دست می زنند که این موضوع نه تنها وقت زیادی از آن ها می گیرد بلکه موجب سرگردانی آن ها نیز می شود گشت و گذاری در سطح شهر مشهد نشان می دهد که در حال حاضر ظرفیت مراکز اقامتی رسمی پر شده است و لذا همین موضوع موجب سرگردانی برخی از مسافران از راه رسیده برای یافتن اتاق خالی و یا مراکز اقامتی شده است.

پرشدن ظرفیت های رسمی و هم چنین یافتن اقامتگاه از طرفی موجب شده تا برخی از دلالان و افراد سود جو از این فرصت سوء استفاده کرده و نرخ هایی بالاتر از نرخ مصوب و یا دور از انتظار به مسافران از راه رسیده پیشنهاد کنند، مسافران از راه رسیده یا خسته از یافتن اقامتگاه نیز در بسیاری از اوقات به اجبار تن به این قیمت ها داده و لذا خاطره ناخوشایندی برای آن ها به همراه خواهد داشت.

ازدحام در موج نخست سفر های نوروزی
در همین راستا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار و در پاسخ به این سال که برای زائران و گردشگران تازه‌ وارد و اسکان آن‌ها چه راه‌حلی اندیشیده شده است بیان کرد: برای جلوگیری از سرگردانی و هم‌چنین راهنمایی زائران گرامی از ظرفیت سامانه پاسخگویی ۱۳۷ بهره گرفته‌شده است و لذا زائران و مسافران ضمن تماس با این شماره مراکزی که دارای ظرفیت خالی هشتند به آن‌ها معرفی می‌شود.

برای جلوگیری از سرگردانی و هم‌چنین راهنمایی زائران گرامی از ظرفیت سامانه پاسخگویی ۱۳۷ بهره گرفته‌شده است

یوسف بید خوری با اشاره به اینکه به‌جز اماکن رسمی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها نسبت به تأمین و تجهیز سایر مراکز اسکان موقت مانند مدارس و یا حسینیه‌ها و هم‌چنین مراکز ورزشی به‌صورت اضطراری برای اسکان مسافران تمهیدات لازم اندیشیده شده است به ما گفت: در حال حاضر تقریباً ۱۰۰ درصد ظرفیت اقامتی استان، که ۴۷۰ هزار نفر شب است، تکمیل‌شده و با توجه به اینکه اکنون در حال گذر از روز پنجم موج نخست سفرهای نوروزی هستیم، پیش بینی می شود به زودی شاهد کاهش میزان اقامت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون در مشهد به هیچ وجه در زمینه اقامت مشکلی نداریم و از ظرفیت مدارس و دیگر بخش های اسکان اضطراری نیز استفاده می شود، اظهار کرد: تا پایان سوم فروردین ماه جاری بیش از یک میلیون و ۵۳۶ هزار نفرشب اقامت در ظرفیت های اقامتی مشهد ثبت شده است.

ظرفیت مراکز اقامتی مشهد تکمیل شد | زائران در جست‌وجوی اتاق خالی

کمبودی برای اسکان زائران نیست
در همین حال معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با بازار بیان کرد: مردم کشور افزون بر دو سال محرومیت از تحویل سال در حرم امام رضا(ع) را از سر گذرانده‌اند و لذا قابل پیش‌بینی بود مشهدالرضا(ع) در نوروز ۱۴۰۱ با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران مواجه شود.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین‌ماه از دلایل اصلی افزایش و تراکم سفرهای زیارتی در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد مقدس است، ابراز کرد: در این راستا بسیج تمامی عوامل مرتبط با ستاد خدمات سفر و استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن و در اختیار بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی با توجه به محدودیت مراکز اقامتی در ایام اوج سفر زائران انجام شده است همچنین تسهیل اسکان و ارائه خدمات رفاهی بیشتر برای اقشار کم برخوردار طی تعطیلات نوروزی در اولویت قرار دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون آمار زائران و گردشگران به تعداد ۵ میلیون نفر رسیده است اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌ها جهت اسکان زائران استفاده‌شده به گونه‌ای که در استان بیش از ۴۵۰ هزار و در مشهد بیش از ۳۵۰ هزار اقامتگاه به متقاضیان ارائه خدمت می‌کنند لذا با توجه حضور میلیونی زائران و کاهش شدید دما استقبال از اقامتگاه‌ها به‌شدت افزایش یافت به همین منظور به‌سرعت اقامتگاه‌هایی در حسینیه‌ها، مساجد و سالن‌های ورزشی مهیا کردیم و در حال حاضر هیچ مشکلی برای اسکان اضطراری زائران نداریم.

اسکان اضطراری مسافران
فرماندار مشهد نیز بابیان اینکه علاوه بر ظرفیت‌های اقامتی در نظر گرفته‌شده برای زائران ۵۰ هزار اسکان اضطراری دیگر برای مسافران در نظر گرفته شده تا مشهد هیچ مشکلی برای اسکان زائران نداشته باش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدا به ازای هر شب ۴۲۰ هزار نفر ظرفیت اقامتی در مشهد ایجاد کرده بودیم که از این میزان ۱۲۰ هزار اسکان اضطراری در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر نیز ۵۰ هزار اسکان اضطراری به ظرفیت موجود اضافه شده است.

هر زائری که به مشهد مشرف می‌شود، با بسته‌های متنوع قیمتی می‌تواند نحوه اقامت خود را مشخص و تعیین کند حتی مدارس، مساجد و سالن‌های ورزشی برای کسانی که تمایل به استفاده از چادرهای مسافرتی دارند، به صورت رایگان مهیا شده است

محسن داوری با اشاره به اینکه عمده مشکلات مسافران مربوط به هزینه‌های اقامت است، تاکید کرد: واحدهای اقامتی غیررسمی مبالغ بالاتری از مسافران و زائران درخواست می‌کنند. هر زائری که به مشهد مشرف می‌شود، با بسته‌های متنوع قیمتی می‌تواند نحوه اقامت خود را مشخص و تعیین کند حتی مدارس، مساجد و سالن‌های ورزشی برای کسانی که تمایل به استفاده از چادرهای مسافرتی دارند، به صورت رایگان مهیا شده است.

وی با بیان اینکه هشت هزار جای پارک جدید خودرو برای محدوده حرم رضوی پیش‌بینی کرده بودیم که ۵۰۰۰ جای پارک محقق شد. در حال پیگیری هستیم تا دو جای پارک جدید در خیابان‌های منتهی به حرم ایجاد کنیم، اضافه کرد: علاوه بر تعداد نانوایی‌های ثابت محدوده حرم رضوی ۲۲ جایگاه توزیع نان در اطراف حرم ایجاد شده است و همچنین جایگاه‌های توزیع اقلام اساسی در این محدوده ایجاد شده و نظارت شدیدی بر اصناف و اقامتگاه‌ها اعمال می‌شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha