۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
ایرانی ها ۳۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف کردند | قبض ۱۴ میلیون تومانی یک مشترک خانگی
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران:

ایرانی ها ۳۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف کردند | قبض ۱۴ میلیون تومانی یک مشترک خانگی

رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف شده که در مقایسه با مصرف ۲۹۰ میلیارد کیلووات ساعتی سال ۹۹ حدود ۷.۴ درصد رشد نشان می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایرانی ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف کردند. این در حالی است که طبق گفته های مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است. با این اوصاف درست در روزهایی که تامین برق کشور با چالش مواجه شده بود، مصرف هم حدود ۷.۴ درصد رشد کرد.

افزایش تعرفه ها کمکی به کنترل مصرف نکرد
مطابق آخرین آمار ارائه شده تحت عنوان ترازنامه انرژی، سرانه مصرف برق خانگی در ایران معادل ۱۰۵۸ کیلووات ساعت برای هر نفر برآورد می‌شود. این در حالی‌ست که متوسط جهانی این آمار معادل ۱۸۲ کیلووات ساعت است. به عبارت دیگر میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر سرانه مصرف برق هر نفر در کشوری نظیر ترکیه است.

البته مسئولین کشور ارزانی را دلیل اصلی رشد مصرف در کشور می دادند. بر همین اساس تصور می شد که با افزایش تعرفه های برق از بهمن امسال شاهد کاهش مصرف برق پر مصرف ها شویم.
همایون حائری معاون وزیر نیرو در روزهای پایانی اسفند گفته بود که پیش بینی ما این است که تغییرات تعرفه برق منجر به کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در بخش خانگی و مدیریت ۱۵۰۰ مگاواتی در ساعت های پیک مصرف بشود. اما آنگونه که سخنگوی صنعت برق می گوید: افزایش تعرفه ها تاثیر محسوسی بر روند مصرف نداشته و از میزان مصرف برق پر مصرف ها کم نکرده است.

افزایش تعرفه ها تاثیر محسوسی در میزان مصرف نداشته است. هم اکنون حدود ۵ هزار مشترک وجود دارد که قبض برق صادر شده برای آنها بالای ۵ میلیون تومان است. اما بالاترین میزان مصرف مربوط به مشترکی است که قبض آن حدود ۱۴ میلیون تومان بوده است

صدور ۵ هزار قبض بالای ۵ میلیون تومان
به گفته او، حدود ۵ هزار مشترک وجود دارد که قبض برق صادر شده برای آنها بالای ۵ میلیون تومان است. اما بالاترین میزان مصرف مربوط به مشترکی است که قبض آن حدود ۱۴ میلیون تومان بوده است.

به گفته او، قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه ای و هزینه ها حدود ۲۳۰۰ تومان است، اما با لحاظ یارانه، برای مشترکینی که حتی ۲ برابر الگو مصرف می کنند، ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت، اخذ می شود.

به نظر می رسد که قبض های جدید صادر شده برای مشترکانی شمال شهر نشین تهران و صاحبان ویلای های لوکس شمال کشور که سهم ۵۰ درصدی از مصرف برق بخش خانگی دارند هم چندان بازدارنده نبوده است.

صاحبان قبض های نجومی رمز ارز استخراج می کنند؟
این تصور در کشور وجود دارد کسانی که چنین برابر الگوی مجاز برق مصرف می کنند، احتمالا در خانه های خود مشغول استخراج رمز ارز هستند. اما این احتمال تا چه اندازه درست است.؟
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اما سبک زندگی متفاوت این مشترکان را دلیل اصلی صدور قبض های نجومی برای این مشترکین اعلام کرده و ادامه می دهد: در بررسی های انجام شده این تخلف برای ما محرز نشده است اما اگر متوجه چنین تخلفی شویم به طور قطع برخورد خواهیم کرد.

بر اساس آمار موجود مزارع رمز ارز حدود ۲ هزار کیلو وات ساعت از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند.

تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان مصرف رکورد ۳۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت را شکست که در مقایسه با مصرف ۲۹۰ میلیارد کیلو وات ساعتی سال ۱۳۹۹ حدود ۷.۴ درصد رشد را نشان می دهد

تولید کمتر، مصرف بیشتر شد
سال گذشته را می توان یکی از پر چالش ترین سال های صنعت برق دانست. شروع گرمای زود راس هوا موجب شد خاموشی زودتر از موعد از راه برسد و افزایش ۱.۵ درجه ای متوسط دما میزان استفاده از وسایل سرمایشی را بیشتر کرد. بررسی رابطه بین متوسط دمای نسبی کشور با توان مصرفی نشان می‌دهد که به ازای افزایش هر درجه سانتی‌گراد به متوسط وزنی دمای کشور در بازه ۱۰الی ۱۹درجه سانتی‌گراد معادل ۲۱۳مگاوات به مقدار تقاضای برق افزوده می‌شود؛ این مقدار برای محدوده دمایی ۲۰الی ۳۴درجه سلسیوس معادل ۱۵۴۲مگاوات است.

از طرفی خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر مانع استفاده از نیمی از ظرفیت نیروگاه های برق آبی در کشور شد. در کنار همه این عوامل، غفلت از توسعه ظرفیت نیروگاه ها، کسری ۱۳ هزار مگاواتی در صنعت برق را رقم زد. در حالی که ظرفیت تولید برق در سال های گذشته عملا کم و کمتر شده، مصرف هر روز بیشتر و بیشتر شده است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد میزان مصرف تا پایان دی ۱۴۰۰ حدود ۲۶۲ میلیارد کیلو وات ساعت بوده که در حالیکه میزان مصرف در مدت مشابه سال گذشته آن تنها ۲۴۳ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است. جالب است که بدانید طبق گفته های رجبی مشهدی، تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان مصرف رکورد ۳۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت را شکست که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۷.۴ درصد رشد را نشان می دهد.

در حالی میزان مصرف برق در صنایع امسال تنها ۵ درصد افزایش یافته که شاهد رشد ۱۵.۴ درصدی در بخش تجاری بودیم. همچنین مصرف در بخش کشاورزی ۱۰.۹ درصد و در بخش خانگی هم حدود ۶.۹ درصد افزایش یافته است

بخش تجاری رکورد دار رشد مصرف
هم‌اکنون بخش صنعت به‌عنوان یکی از مشترکان برق کشور، ۳۳ درصد از سهم برق مصرفی را به‌خود اختصاص می دهد. جالب اینجاست که این بخش کمترین رشد مصرف را در سال گذشته به نام خود ثبت کرده است. در حالی میزان مصرف برق در صنایع امسال تنها ۵ درصد افزایش یافته که شاهد رشد ۱۵.۴ درصدی در بخش تجاری بوده ایم. فعالین صنعتی دلیل اصلی این اتفاق را قطعی های مکرر برق در تابستان و البته زمستان امسال می دانند. قطعی هایی که خسارت سنگینی را به صنایع مختلف وارد کرد. در این میان دستگاه ها و ادارات دولتی که موظف به کنترل مصرف خود در سال گذشته بودند، نه تنها موفق به کاهش مصرف نشده اند، بلکه به گفته سخنگوی صنعت برق مصرفشان ۸ درصد هم بیشتر شده است.

رجبی مشهدی همچنین گفته که مصرف در بخش کشاورزی ۱۰.۹ درصد و در بخش خانگی هم حدود ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران همچنین پیش بینی می کند که مجموع مصرف در سال ۱۴۰۱ هم حدود ۴.۹ درصد تا ۵ درصد افزایش یابد. هر چند که طبق وعده های داده شده تا قبل از شروع پیک مصرف در سال جاری حدود ۶ هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده خواهد شد، اما با توجه به کسری ۱۳ هزار مگاواتی و البته رشد مصرف پیش بینی شده، پرونده خاموشی ها و قطعی برق امسال هم بازخواهد بود.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha