۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۴
حذف ارز دولتی نهاده های دامی؛ دو راهی رونق یا تعطیلی واحدهای دامداری
گزارش بازار از البرز؛

حذف ارز دولتی نهاده های دامی؛ دو راهی رونق یا تعطیلی واحدهای دامداری

کرج- حذف ارز ترجیحی از روی نهاده های دامی که موافق و مخالفان زیادی دارد، به دو راهی برای دامداران تبدیل شده که آیا با شرایط جدید باید تولید را رونق دهند یا راه تعطیلی واحد تولیدی خویش را در پیش گیرند.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها:طرح «حذف ارز ترجیحی» مانند کابوسی است که نگرانی های زیادی برای اکثر تولیدکننده ها در بخش های مختلف منجمله دامداران ایجاد کرده است. در شرایطی که تولیدکننده ها با افزایش بی رویه هزینه در سالهای اخیر مواجه بودند و کشور آسیب زیادی در حوزه تولید دید، اکنون اجرای این طرح موافق و مخالفان زیادی دارد و به باور برخی علاوه بر آسیب و حتی توقف تولید در برخی حوزه ها، با کاهش توان خرید مردم تنش های زیادی را در جامعه و معیشت مردم ایجاد خواهد کرد و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند با حذف ارز ترجیحی بساط فساد، رانت خواری و بازار آزاد جمع خواهد شد و تولید و اشتغال رونق خواهد گرفت.

«ولی الله زارع» یک دامدار کرجی در گفتگو با بازار گفت: ۱۸ قلم نهاده مورد استفاده دامداران است که با حذف ارز از روی سه قلم نهاده ای که دولت به دامداران می داد، ۱۵ قلم دیگر نیز گران خواهد شد.

زارع اضافه کرد: تولید کننده وقتی محصولی تولید می کند باید از فروشش مطمئن باشد، وقتی دامدار شیر را تولید کند و مصرف کننده به دلیل چند برابر گران شدن نتواند شیر خریداری کند، باید گاوداری را تعطیل و جمع کند.

وی با اشاره به ارتباط تولید ۷۰ درصدی بین دامداری و کشاورزی گفت: کشاورزی که چغندر، کنجاله، گندم، کُلش، سبوس، یونجه و ... برای دامدار می کارد، با تعطیلی دامداری بیکار خواهد شد و این زنجیره اشتغال آسیب خواهد دید

وی با اشاره به ارتباط تولید ۷۰ درصدی بین دامداری و کشاورزی گفت: کشاورزی که چغندر، کنجاله، گندم، کُلش، سبوس، یونجه و ... برای دامدار می کارد، با تعطیلی دامداری بیکار خواهد شد و این زنجیره اشتغال آسیب خواهد دید.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولید و کشور آسیب خواهد زد
«پری محصل منفرد» دامدار نمونه البرزی نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه گاوهای اصلاح نژاد شده که تولید شیرشان از ۲۰ به ۴۰ کیلو افزایش یافته بود به دلیل عدم تامین غذای مورد نیاز در حال از بین رفتن هستند، اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی مردم نمی توانند حتی شیر بخورند چه برسد کالاهای مورد نیازشان را با ارز نیمایی خریداری کنند.

محصل اضافه کرد: کارخانجات تا دوماه نمی توانند پول شیری را که از ما خریداری کردند به ما بدهند و در نتیجه ما نقدینگی نداریم که اقلام مورد نیاز خود به ویژه غذای دام را تامین کنیم.

وی با اشاره به بی ثباتی قیمت ها گفت: غذای دام فقط سویا و ذرت و جو نیست، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر گرانی اینها یونجه و کاه، کُلش و مابقی هزینه ها هم افزایش خواهد یافت که این امر آسیب زیادی به تولید کشور و تولیدکننده ها خواهد زد.

قیمت شیر به روز نیست
«مهدی زارع» یکی دیگر از دامداران کرجی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به حذف ارز دولتی از روی داروها گفت: در گذشته واکسیناسیون دام ها «هم تهیه واکسن و هم تزریق آن» توسط سازمان دامپزشکی و به صورت رایگان انجام می شد، اما چند سالی است که به بخش خصوصی واگذار شده و این اواخر با افزایش نرخ دلار قیمت واکسن و داروی دام نیز افزایش می یافت.

زارع اضافه کرد: گاهی به دلیل هزینه های بالا درمان دام به صرفه نیست و ترجیح می دهیم دام را به کشتارگاه ببریم چرا که مشخص نیست با وجود هزینه بالای دارو و واکسیناسیون دام زنده بماند یا نه.

وی با اشاره به گران بودن ریز مغذی ها برای خوراک دام گفت: هر بار که برای سفارش تماس می گیریم نسبت به دفعه قبل گران تر شده و این درصورتی است که قیمت شیر به روز نیست و ما مجبوریم به قیمتی که تعیین شده بفروشیم. حال با حذف ارز دولتی شرایط برای دامداران بدتر و سخت تر خواهد شد.

وزارتخانه تا امروز هیچ برنامه ای برای تعیین قیمت علوفه نداده است
رئیس اتحادیه دامداران استان البرز هم در این باره به بازار گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که شامل ۳ قلم «جو، ذرت و سویا» است، یک افزایش شش برابری اتفاق می افتد و اولین چالشی که صنعت دامپروری با آن روبرو می شود، سرمایه در گردش است. به این معنی که دامدار هیچ منابع مالی برای اینکه بتواند نهاده اش را با این نرخ ارز نیمایی تامین کند ندارد.

«احمد حاجی علی اکبریان» افزود: چالش دوم این است که بخش عظیمی از تغذیه دام به علوفه وابسته است و برای آن ۶۰-۵۰ درصدی که ما باید از علوفه تامین کنیم، هیچ سیاست گذاری ای در اختیار وزارتخانه نیست و تا امروز هم وزارتخانه هیچ برنامه ای برای تعیین قیمت علوفه نداده و نمی‌تواند بدهد زیرا اختیاراتی در این زمینه ندارد.

اکبریان تاکید کرد: با افزایش قیمت جو ذرت و سویا، حتما دامن گیر اقلام علوفه ای مانند یونجه، ذرت علوفه ای، کاه و کُلش خواهد شد و باعث افزایش نرخ می شود که هم به تولید و هم به مصرف آسیب می زند.

ما پیشنهاد دادیم که حذف ارز ترجیحی باید پلکانی اتفاق بیفتد، یعنی هم تاب آوری تولید و هم مصرف کننده سنجیده شود و گام به گام ارز از روی نهاده ها برداشته شود و با تحلیل نتیجه قدم بعدی برداشته شود، اگر از پله اول پایمان را روی پله بیستم بگذاریم حتما با مشکل مواجه می‌شویم

وی اظهار کرد: ما پیشنهاد دادیم که این کار باید پلکانی اتفاق بیفتد، یعنی هم تاب آوری تولید و هم مصرف کننده سنجیده شود و گام به گام ارز از روی نهاده ها برداشته شود و با تحلیل نتیجه قدم بعدی برداشته شود. اگر از پله اول پایمان را روی پله بیستم بگذاریم حتما با مشکل مواجه می‌شویم.

حذف ارز دولتی نهاده های دامی؛ دو راهی رونق یا تعطیلی واحدهای دامداری

اکبریان با اشاره به نوشته بالای آرم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق این نوشته «همه با هم جهاد کشاورزی» مطرح شده و گفته نشده وزیر، وزارتخانه، دامدار یا کشاورز به تنهایی، و در واقع اگر همه با هم به یک اقناع نرسیم که این طرح به درد کشور می خورد قطع به یقین مطمئن باشید که طرح موفق نخواهد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان البرز اظهار کرد: دام های یک دامدار در واقع برای خودش نیست و این دام سرمایه ملی است. این دامدار می‌توانست دام ها را تبدیل به یک کارت بانکی کرده و در جیب بگذارد اما اینها را به میدان تولید آورده که اشتغال ایجاد کرده و برای کشور غذا تولید کند و افتخار به وجود بیاورد.

با اجرای طرح دامدارها به ویژه خرده پاها از بین خواهند رفت
«علی اکبر علیزاده» مدیرعامل تعاونی دامداران کرج هم در گفتگو با بازار گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۳ هزار تومانی تبدیل شود، سرمایه جاری تولید کننده هم حدود پنج برابر می‌شود یعنی به جای یک میلیارد تومان باید ۵ میلیارد هزینه کند.

علیزاده با اشاره به اینکه محصولی که از شیر خام با ارز آزاد تولید شود هم افزایش قیمت خواهد داشت و شیر۶۴۰۰ تومانی به ۲۰ یا ۲۳ هزار تومان خواهد رسید، اظهار کرد: با در نظر گرفتن عدم قدرت خرید مردم قطعا" سلامت جامعه لطمه خواهد خورد.

وی با اشاره به سیستم بازارگاه جهاد گفت: از سال ۹۹ به بعد طبق رصد جهاد تعداد دام ها، رسته آنها و سهمیه هر دامدار مشخص می شد که کمک حالی برای دامداران بود و آنها خودر ا با این شرایط وفق داده بودند. اگر این رویه تغییر کند و ارز دولتی حذف شود، دامدارها به ویژه دامدارهای کوچک و خرده پا از بین خواهند رفت.

اگر دامداری از بین برود در بحث اشتغال، کشاورزی و سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد، در همه دنیا از بخش تولید حمایت می شود، به نظر من دولت باید بر این مسائل اشراف داشته و مدیریت کند

مدیرعامل تعاونی دامداران کرج تاکید کرد: اگر دامداری از بین برود در بحث اشتغال، کشاورزی و سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد. در همه دنیا از بخش تولید حمایت می شود، به نظر من دولت باید بر این مسائل اشراف داشته و مدیریت کند.

علیزاده اظهار کرد: هنوز شیر خام با ارز ۴۲۰۰ تولید تولید و به بازار عرضه می‌شود با این وجود بازار کشش و مردم توان خرید ندارند. بخش عمده و قابل توجهش را کارخانجات صنایع لبنی شیر خامی که دامدار با ارز ۴۲۰۰ تومان و یارانه ای تولید کرده را از دامدار تحویل می‌گیرند و با قیمت یارانه دار از دامدار خریداری و آن را خشک می‌کنند. در حال حاضر یک رقم قابل توجهی در کارخانه صنایع فرآورده های شیر، شیر خشک تولید شده دارند. اگر مرحله گذر بخواهد صورت بگیرد اینها مدت ۶ ماه تا یک سال احتیاجی به شیر دامدار ندارند زیرا شیر خشک به اندازه کافی دارند.

وی اضافه کرد: ما از مسئولین می خواهیم که حتما رصد بکنند مقدار شیر خشک تولیدی کارخانجات را زیر نظر داشته و آمار را در دست باشند که اگر در خواست در مرحله گذر انجام بگیرد به دامدار آسیبی نرسد و شیر خشک تولیدی دامدار را به قیمت روز بشود خریداری کرد. یا اینکه خود دولت از این قضیه حمایت کرده و برای خریدش تضمین کند.

علیزاده با اشاره به مشکلات زیاد دامداران گفت: دامداران بخاطر تامین نهاده ها گاها و حتی گاهی مشکلات جزئی مجبور به فرستادن دام ها حتی، دام های آبستن به کشتارگاه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این بین دام دارهای خرده پا به دلیل مشکلات آسیب زیادی دیدند، افزود: کارخانه های صنایع لبنی هم بازپرداخت را به سه ماه رساندند یعنی شیر را از دامدار تحویل می‌گیرند و سه ماه بعد پولش را پرداخت می‌کنند و این در حالی است که دامدار برای خرید نهاده باید پول را واریز کند تا نهاده هایش یک ماه بعد بیاید.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی خرسان IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 4
      حرفتان کاملآ منطقی