۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
بخش خصوصی منتظر رفع تحریم‌ها نمی‌ماند
رئیس اتاق بازرگانی ساری:

بخش خصوصی منتظر رفع تحریم‌ها نمی‌ماند

رئیس اتاق ساری با اظهار امیدواری نسبت به رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک گفت: در پساتحریم با حذف واسطه‌ها هزینه تولید و صادرات کاهش یافته و شاهد بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری گفت: ایران سال‌هاست که در حال مذاکره برای رفع تحریم‌های اقتصادی است و بخش خصوصی ضمن آنکه به پایان تحریم‌ها امیدوار است اما برای توسعه تولید و صادرات منتظر رفع تحریم‌ها نمی‌ماند و متوقف نمی‌شود.

مهاجر دارابی با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی در وین و نقش غیرقابل انکاری که توافقات در اقتصاد کشور دارد از تمایل بسیاری از شرکت‌های خارجی برای احیای تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت که در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی قابلیت اجرا ندارد.

او با بیان اینکه اگر تحریم‌ها علیه ایران رفع شود، وضعیت کسب‌وکار بهتر خواهد شد، گفت: محدودیت‌های زیادی برای بخش صادرات کشور به وجود آمده ازجمله مبادلات پولی و بانکی به طوری که تجار در جریان صادرات، مجبورند برای واریز پول به حساب طرف‌های خود از روش‌های غیرمعمول استفاده کنند و این موضوع شرایط کار را پرریسک و پرهزینه کرده است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه نگاه بخش خصوصی فارغ از مسائل سیاسی و جدا از حوزه تحریم است؛ اما مسائل سیاسی و تحریم‌ها بیشترین آسیب را به این بخش وارد کرده است، گفت: با کاهش فشارهای تحریمی، تولید و صادرات رونق می‌گیرد و بدین ترتیب نیاز به مواد اولیه بیشتر و زنجیره تامین فعال‌تر و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به غیرواقعی بودن نرخ ارز که متاثر از تحریم و افزایش محدودیت‌های تجاری بوده است، تصریح کرد: با توافق وین و پایان تحریم‌ها، حباب‌های ارزی برداشته و قیمت آن واقعی می‌شود، و از سوی دیگر دولت می‌تواند مسائل ارزی را مدیریت کند و به ثبات در این بازار برسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از دیگر تاثیرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها را حذف واسطه‌ها دانست و ادامه داد: در شرایط فعلی صادرکنندگان مجبورند برای صادرات کالاهای خود، هزینه‌های سربار و قابل توجهی را بپردازند که نصیب واسطه‌ها می‌شود. با اتمام تحریم‌ها صادرکننده می‌تواند ارتباط مستقیمی با بازار مقصد داشته باشد و به دنبال آن شرایط عادی بر جریان صادرات کشور حکم‌فرما می‌شود.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه ذات سرمایه‌گذاری "ریسک" است و در عین حال سرمایه‌گذار در بازار سرمایه نیاز به امنیت دارد، گفت: از لحاظ امنیت نظامی مشکلی نداریم؛ اما از نظر امنیت سرمایه‌گذاری و اقتصادی به دلیل تحریم‌های اقتصادی، با مشکل مواجهیم.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بخش خصوصی گرچه امیدوار به رفع تحریم‌هاست اما منتظر نمی‌ماند تا تحریم‌ها برداشته شود؛ سال‌هاست ایران در حال مذاکره برای پایان دادن به تحریم‌هاست؛ اما بخش خصوصی علی‌رغم تمامی مشکلات ناشی از آن، صادرات دارد و به دنبال راه‌های جدیدتری برای تبادلات و تعاملات تجاری با سایر کشورهاست.

او اظهار امیدواری کرد که پایان مذاکرات وین، آغاز دور جدیدی از روابط تجاری ایران با کشورهای هدف تجاری باشد و فعالان اقتصادی نیز فصل تازه‌ای در حوزه کسب‌وکار، تولید، مبادلات پولی و ارزی و معاملات تجاری شاهد باشند.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha