۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
بحران کود و جهش قیمت محصولات کشاورزی بدتر از سال ۲۰۰۸

بحران کود و جهش قیمت محصولات کشاورزی بدتر از سال ۲۰۰۸

روسیه که حدود ۱۴ درصد از صادرات جهانی کود را به خود اختصاص می دهد، به طور موقت صادرات را به حالت تعلیق درآورده است که انتظار می رود تأثیر موجی قوی در بازارهای جهانی مواد غذایی داشته باشد.

به گزارش بازار، کمبود عرضه ناشی از درگیری اوکراین و روسیه، قیمت کودهای شیمیایی را به بالاترین حد خود رسانده است.

قیمت مواد خامی که بازار کودهای شیمیایی را تشکیل می‌دهند - آمونیاک، نیتروژن، نیترات‌ها، فسفات‌ها، پتاس و سولفات‌ها - از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۰ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از قیمت‌هایی است که در طول بحران غذا و انرژی در سال ۲۰۰۸ مشاهده شد.

روسیه و اوکراین از مهم ترین تولیدکنندگان کالاهای کشاورزی در جهان هستند. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، روسیه در سال ۲۰۲۱ بزرگترین صادرکننده کودهای نیتروژنی و دومین تامین کننده کودهای پتاسیم و فسفر بود.

کریس لاوسون، رئیس بخش کودهای CRU روز سه شنبه گفت، تجارت بین روسیه و سایر نقاط جهان متوقف نشده است، اما به دلیل دور شدن واردکنندگان و اجاره دهندگان کشتی از کشور در سایه تهاجم به اوکراین، به شدت مختل شده است.

روسیه که حدود ۱۴ درصد از صادرات جهانی کود را به خود اختصاص می دهد، به طور موقت صادرات را به حالت تعلیق درآورده است که انتظار می رود تأثیر موجی قوی در بازارهای جهانی مواد غذایی داشته باشد.

علاوه بر این، گاز یک ورودی کلیدی برای تولید کود است. لاوسون گفت: قیمت های بالای گاز منجر به کاهش تولید در مناطقی مانند اروپا شده و بازاری را که در حال حاضر تنگ شده بود، بیشتر می کند.

در همین حال، تحریم‌ها علیه بلاروس، متحد روسیه، پیامدهای مهمی بر بازار پتاس دارد، به طوری که روسیه و بلاروس مجموعاً ۴۰ درصد از حجم مبادلات سالانه را سهیم هستند.

لاوسون ادامه داد: از ابتدای سال ۲۰۲۰، قیمت کودهای نیتروژن چهار برابر شده است، در حالی که قیمت فسفات و پتاس بیش از سه برابر شده است.
در حالی که کشاورزان در بازارهای توسعه‌یافته از قیمت‌های بالای کالاهای کشاورزی بهره‌مند شده‌اند که تا حدی به جبران قیمت‌های بالای نهاده کمک می‌کند، احتمال کاهش تقاضا به دلیل قیمت‌های بالا و کمبود عرضه وجود دارد.

اقتصادهای سرتاسر جهان در حال حاضر با تورم بالای تاریخی دست و پنجه نرم می‌کنند که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی است. شاخص غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد نشان می دهد که قیمت مواد غذایی در بالاترین حد خود قرار دارد و لاوسون پیشنهاد کرد که دوره طولانی کمبود کود بر عملکرد کشاورزی درازمدت تأثیر می گذارد.

وی افزود: «با توجه به اینکه بازار غلات و دانه‌های روغنی در حال حاضر تحت فشار است، و اهمیت روسیه و اوکراین در این بازارها، تورم قیمت مواد غذایی یک خطر فزاینده است.»

قبل از تهدید کاهش عرضه از سوی روسیه و بلاروس، قیمت کودها قبلاً با فشارهای صعودی ناشی از اختلالات زنجیره تامین جهانی، ممنوعیت صادرات چین و اعتصاب ریلی کانادا مواجه شده بود.

پیامدهای شدیدتر
در حالی که بیشتر تمرکز بحث ها در مورد افزایش قیمت ها در پی حمله روسیه به اوکراین تحت سلطه انرژی بوده است، انتظار می رود شوک عرضه به کود، گندم و سایر غلات این مشکل را تشدید کند.

در یک یادداشت تحقیقاتی در اوایل این ماه، فابریس مونتانه، رئیس بارکلیز بریتانیا و اقتصاددان ارشد اروپایی و کریستین کلر، رئیس تحقیقات اقتصادی، پیشنهاد کردند که «وسعت و شدت این شوک عرضه می‌تواند پیامدهای شدیدتری نسبت به جهش‌های قبلی قیمت کالاها، با افزایش فشار تورمی داشته باشد. "

در نهایت، مشکلات حمل و نقل و مهمتر از آن، تأثیر تحریم های روسیه بر عرضه جهانی قرار است بازارهای جهانی را بیش از پیش گسترش دهد، شبیه به بحران جهانی غذا در سال ۲۰۰۸.»

قیمت های جهانی غذا در سال ۲۰۰۷ و در سه ماهه اول ۲۰۰۸ به شدت افزایش یافت و باعث بی ثباتی اقتصادی و سیاسی و ناآرامی های اجتماعی در سراسر کشورها، هم در اقتصادهای توسعه یافته و هم در اقتصادهای نوظهور شد.
بارکلیز پیشنهاد می‌کند که تأثیر آن «بسیار نامتقارن» خواهد بود، زیرا بیشتر اقتصادهای بازارهای نوظهور به طور نامتناسبی تحت تأثیر خطرات عرضه مواد غذایی و کود هستند.

در یادداشتی روز جمعه، جان لافورژ، رئیس دارایی‌های واقعی ولز فارگو و گری شلوسبرگ، استراتژیست جهانی، گفتند با توجه به وزن عرضه روسیه، سایر کشورها تنها قادر خواهند بود شکاف‌های عرضه جهانی را «تا حدی» پر کنند.

ولز فارگو انتظار دارد تأثیر مواد غذایی در سطح جهانی احساس شود و به ویژه برای کشورهای در حال ظهور دردسرساز شود.

آنها گفتند: «به طور کلی، ما معتقدیم که جنگ کالاهای فعلی منجر به تورم بالاتر و پایدارتر در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده خواهد شد.

با این حال، ما فکر می کنیم که رکود اقتصادی ایالات متحده بعید است زیرا حجم پایین تجارت با روسیه، ایالات متحده را در موقعیت اقتصادی نسبتا قوی تری قرار میدهد.

کد خبر: ۱۴۲٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha