۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
پول نقد کیمیا شد| چرا سقف برداشت ۵۰۰ هزار تومان نشد؟
گزارش بازار از ضعف عملکرد بانک ها در ایام نوروز

پول نقد کیمیا شد| چرا سقف برداشت ۵۰۰ هزار تومان نشد؟

با آنکه این روزها نیاز مردم به پول نقد بیشتر شده است اما بانک ها در تجهیز عابر بانک ها به پول نقد و افزایش میزان برداشت ها در این ایام بی تدبیری کردند تا مردم برای تهیه پول نقد سرگردان شوند.

اسدالله خسروی، بازار:‌ خالی شدن عابر بانک ها در ایام نوروز و بی توجهی سیستم بانکی در تامین و تجهیز دستگاههای ای تی ام به پول نقد هر چند بیانگر ناکارآمدی و سهل انگاری بانک ها در ارایه خدمات مناسب و رضایت بخش به مردم است اما علل بروز چنین اتفاقی ریشه در اجرای سیاست گذاری های کلان چون اخذ مالیات از کارتخوانها دارد و این موضوع باعث شده تا فروشندگان خیلی راغب به دریافت پول از خریداران از طریق کارتخوانها نباشند، چرا که انجام هر تراکنش بانکی به دلیل پرداخت مالیات به زیان آنها تمام می شود.

فروشندگان و یا دارندگان دستگاههای کارتخوان دیگر چون گذشته نه حاضراند در قبال کشیدن کارت به مردم پولی رد و بدل کنند و نه اینکه در فروش کالا یا انجام خدمات راضی به استفاده از کارتخوان ها در حساب کتابها هستند چرا که در قبال آن باید به دولت مالیات بپردازند

کشیدن کارت برای فروشندگان به دلیل پرداخت مالیات خوش آیند نیست!
در چنین شرایطی است که فروشندگان و یا دارندگان دستگاههای کارتخوان دیگر چون گذشته نه حاضراند در قبال کشیدن کارت به مردم پولی رد و بدل کنند و نه اینکه در فروش کالا یا انجام خدمات راضی به استفاده از کارتخوان ها در حساب کتابها هستند.
سیاست اخذ مالیات ازدستگاههای پز یا همان کارتخوانهای بانکی هر چند با هدف ساماندهی وضعیت داد و ستدها در بازار، جلوگیری از پدیده پولشویی همچنین شفافیت امور و ممانعت از فرار مالیاتی اقدامی لازم و ضروری است اما به گفته کارشناسان هر اقدام یا اجرای هر سیاستی باید ابتدا زیر ساخت های آن مهیا و عواقب آن در نظر گرفته شود؛ بعد شکل اجرایی به خود گیرد.
به طور مثال از آنجایی که انجام تراکنش های بانکی از طریق دستگاههای کارتخوان، صاحبان کارتخوانها مشمول مالیات می شوند بنابراین خیلی از آنها به بهانه های مختلف چون خراب بودن دستگاها کارتخوان؛ قطع سیستم و یا ترافیک انجام امور بانکی و معطلی و ... مشتریان خود را وادار به پرداخت پول نقد می کنند که این موضوع زحمات و درد وسرهای فراوانی را به مردم تحمیل می کند.

زمانی که اغلب فروشندگان، خریداران را مجبور به پرداخت پول نقد می کنند انجام تراکنش برای دریافت پول نقد از طریق عابر بانکها به دلیل کارمزدی که بانک از مشتری دریافت می کند باز هم به نفع بانک ها تمام می شود

انجام تراکنش در عابر بانک ها به نفع سیستم بانکی است
البته اخذ مالیات از طریق انجام تراکنش های بانکی هم به سود دولت و هم به سود سیستم بانکی است چرا که اگر تراکنشی از طریق دستگاههای کارتخوانی که بنام افراد است انجام شود، دولت از آنها مالیات می گیرد. از طرفی نیز زمانی که اغلب فروشندگان خریداران را مجبور به پرداخت پول نقد می کنند، انجام تراکنش برای دریافت پول نقد از طریق عابر بانکها به دلیل کارمزدی که بانک از مشتری دریافت می کند باز هم به نفع بانک ها تمام می شود.
فرار فروشندگان در پرداخت مالیات ازطریق انجام تراکنش های بانکی تا جایی است که حتی دست فروشان نیز بساط خود را نزدیک عابربانک ها پهن می کنند تا در صورت فروش کالا یا لباس و ... خریداران را مجبور به دریافت پول نقد از عابر بانک های کنار خود کنند. این قضیه حتی در مغازها کنار عابر بانک ها و حتی مطب های پزشکی و... نیز دیده می شود.
اینکه چرا اکنون عابر بانک ها پول نقد ندارند جای سئوال است، سئوال اینکه چرا سالهای گذشته میزان برداشت ازدستگاهای خودپردار تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز انجام می شد اما امسال برخلاف سالهای گذشته این رقم همان ۲۰۰ هزار تومان عادی روز مره است.

به نظر می رسد بانک مرکزی با توجه به رشد بالای تورم و کم ارزش شدن پول سقف میزان برداشت در ایام نوروز از عابر بانک ها را ۵۰۰ هزار تومان در نظر می گرفت، چرا که هیچ کسی حاضر نیست در قبال کشیدن کارت از دستگاههای پز متقاضیان پول نقد را همراهی نماید

وقتی عابر بانک ها پول ندارند
محسن صادقی، کارشناس بانکی در این باره طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» گفت:‌ جای بس تعجب است در تعطیلات نوروز که پول نقد کاربرد زیادی دارد و خرید و فروشها به نسبت روزها و ماههای گذشته بیشتر است، عابربانک ها تهی از اسکناس بوده و سقف برداشته نیز تغییری نکرده و همان ۲۰۰ هزار تومان در یک شبانه روز می باشد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد بانک مرکزی با توجه به رشد بالای نرخ تورم و کم ارزش شدن پول سقف میزان برداشت در ایام نوروز از دستگاههای خودپرداز را ۵۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر در نظر می گرفت، گفت:‌ این روزها که خیلی ازفروشندگان به دلیل عدم پرداخت مالیات مشتریان خود را ترغیب به پرداخت پول نقد می کنند، با این وجود بانک ها باید تمهیدات لازم را می اندیشیدند تا مردم در ایام نوروز برای تهیه اسکناس سرگردانی نشوند چرا که هیچ کسی حاضر نیست در قبال کشیدن کارت از دستگاههای پز متقاضیان پول نقد را همراهی نماید، زیرا باید بابت تراکنشی که انجام می شود به دولت مالیات بپردازند.
این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: هرچند نگه داشتن پول نقد با توجه به توسعه بانکداری الکترونیکی اشتباه است اما در برخی روزها و ماههای سال نیاز به پول نقد افزایش و ضروری می شود با این وجود بانک ها باید از قبل به فکر این موضوع می بودند.
به طور مثال مطابق رسوم حسنه پرداخت عیدی به اقوام و نزدیکان و ... بانک ها یا باید کارتهای هدیه را در به شکلی گسترده و با ارقام پایین برای متقاضیان آماده می کردند و یا اینکه با اقدامات لازم در شرایط اضطرار نمی گذاشتند دست مردم برای دریافت پول نقد از عابر بانک ها در ایام تعطیل نوروز خالی می ماند.

علاوه بر اغلب مغازه ها و یا مراکز خدماتی در عدم استفاده از کاتخوان ها خیلی از مشاغل پردرآمد نیز چون دندانپزشیکی ها و مطلب ها از قانون پرداخت مالیات تخطی کرده و سعی برآن دارند که به جای استفاده از کارتخوانها پول نقد را از مشتران دریافت کنند

پول کهنه و ایران چک در عابر بانک ها در روز اول سال نو
صادقی در ادامه اظهارداشت:‌ از آنجایی که هزینه بانک ها زیاد شده است و بانک ها نیز به دنبال کسب سود از طریق خدماتی که ارایه می دهند هستند، بنابراین توجه آنچنانی به ارایه پول نقد نو در ایام نوروز نکرده اند چرا که چنین اقدامی کارمزد آنچنانی ندارد. از طرفی بانک ها به جای اینکه پول نو را در عابر بانک می گذاشتند، همچنان پول کهنه و اغلب تراور را در دستگاههای خودپرداز تعبیه کرده بودند.
وی افزود: بانک ها در اواخر اسفدماه بایستی تمهیدات لازم را برای تامین نیازهای مردم به پول نقد می اندیشیدند، چرا که الان خلیی ها در حال دور زدن قانون پرداخت مالیات از طریق انجام تراکنش های مالی هستند که این موضوع متاسفانه نیاز به پول نقد را برای مردم بیشتر کرده است.
این کارشناس بانکی افزود:‌ علاوه بر اغلب مغازه ها و یا مراکز خدماتی در عدم استفاده از کاتخوان ها خیلی از مشاغل پردرآمد نیز چون دندانپزشیکی ها و مطلب ها از قانون پرداخت مالیات از طریق دستگاههای کارتخوان تخطی کرده و سعی برآن دارند که به جای استفاده از کارتخوانها پول نقد را از مشتران دریافت کنند.

عدم افزایش میزان سقف پرداختی ها از دستگاههای خودپرداز در ایام نوروز به ۵۰۰ هزارتومان در روز و یا بیشتر به این دلیل است که بانک ها در این زمینه تابع دستورات بانک مرکزی هستند

مدیران بانکی پاسخگو نیستند!
بنا به این گزارش، خبرگزاری بازار در تماس با برخی مدیران بانکی برای شفاف سازی علت کمبود اسکناس و خالی بودن اکثر دستگاههای خود پرداز از پول در ایام نوروز همچنیبن چرایی علل عدم افزایش میزان سقف برداشتها در این روزها که نیاز به پول نقد زیاد است، خواهان پاسخگوی شد، اما اکثر آنها یا گوشی هایشان خاموش بود و یا به بهانه های مختلف هیچ پاسخی را ندادند.
البته یکی از مدیران بانک های خصوصی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با «بازار» در این باره اظهارداشت: عدم افزایش میزان سقف پرداختی ها از دستگاههای خودپرداز در ایام نوروز به ۵۰۰ هزارتومان در روز و یا بیشتر به این دلیل است که بانک ها در این زمینه تابع دستورات بانک مرکزی هستند. از طرفی نیز اینکه اکنون عابر بانک ها اسکناسی ندارند که به مردم بدهند به دلیل این است که خیلی از مغازه ها نمی خواهند تراکنش بانکی را در قبال انجام معاملات انجام دهند، زیرا به خوبی می دانند که انجام تراکنش ها ی بانکی هزینه بر است و باید مالیات آن را به دولت بپردازند.
وی ادامه داد:‌ قبول داریم که بانک ها برای تامین نیازهای مردم به اسکناس باید خدماتشان مستدام می بود اما شنبه بی تردید همه دستگاههای خودپرداز پس از پایان تعطیلات مجهز به اسکناس می شوند.
هر چند بانک ها وعده تجهیز عابربانک ها به تامین پول نقد را پایان تعطیلات اعلام کرده اند، اما باید گفت؛ این اقدام به مانند نوشداروی پس از مرگ سهراب بوده و میزان رضایتمندی مردم را از دریافت خدمات بانکی کم می کند چرا که این روزها پول نقد کاربرد دارد که خیلی از عابر بانک ها همان ساعات اولیه روز اول سال خالی شدند.

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer۴

کد خبر: ۱۴۲٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha