۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کاهش تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه خانوارهای کشور
مرکز آمار ایران اعلام کرد

کاهش تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه خانوارهای کشور

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه خانوارهای ایرانی در پایان اسفند در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل از آن کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، مرکز آمار ایران روز گذشته اول فروردین ۱۴۰۱ با انتشار گزارش شاخص قیمت کننده مصرف در اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۰، ۷ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بدون تغییر - ۴۰.۷ درصد است و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۱.۱ واحد درصدی به ۳۱.۴ درصد رسیده است.

نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۴، ۵ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۵.۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار؛ نرخ تورم ماهانه در اسفند امسال به ۱.۲۹ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته کاهش ۰.۸۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

گروه نان و غلات با ۴.۸۷ درصد بیشترین نرخ تورم ماهانه در اسفندماه ثبت و گروه میوه و خشکبار نیز با منفی ۵.۴۱ درصد، کاهش قیمت را تجربه کرد.

نرخ تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱.۷ درصد و ۱.۱ درصد بوده است.

تورم ماهانه اسفند برای خانوارهای شهری ۱.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۱.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به بهمن ماه به ۳۴.۷ درصد در اسفند ماه رسید.

تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بدون تغییر به ۴۰.۷ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۱.۱ واحد درصدی به ۳۱.۴ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری ۳۴.۵ درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۵.۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

تورم سالانه اسفند ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۰.۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در اسفندماه بالاترین دهک درآمدی با ۱.۱ درصد، کم‌ترین تورم ماهانه را تجربه کرد؛ این در حالی است که پایین‌ترین دهک درآمدی، تورم ماهانه ۱.۳ درصد را تجربه کرد. کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه اسفند ۱۴۰۰ به ۱، ۳ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱.۷ درصد و ۱.۱ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۱، ۲ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۱.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به اسفند، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه اسفند ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۰، ۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۹، ۷ درصد و ۴۲.۸ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ۱.۱ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) و گروه «انواع گوشت» (گوشت گوسفند) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (لوازم آرایشی و خدمات آرایشی شخصی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اسفند ۱۴۰۰ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۹، ۲ درصد برای دهک نهم تا ۴۲.۸ درصد برای دهک اول است.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha