۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تبدیل مشکل به مسئله مهمترین کارویژه دانش بنیان‌ها| فناوری حرف اول را می‌زند 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تبدیل مشکل به مسئله مهمترین کارویژه دانش بنیان‌ها| فناوری حرف اول را می‌زند 

سمنان- اسماعیلی، کارشناس اقتصاد کلان با بیان اینکه مهمترین کارویژه دانش بنیان‌ها تبدیل مشکل به مسئله است، گفت: مشکل هرگز حل نمی‌شود مگر اینکه به مسئله بدل شود و این کار مهم این شرکت‌ها است.

سید کاظم اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه از کار ویژه‌های مهم دانش‌بنیان‌ها این است که می‌توانند مشکلات را به مسائل قابل حل بدل سازند، تاکید کرد: این همان کار ویژه ای است که در زمینه تحریم‌ها و مثلاً یافتن قطعات هوانوردی و … شاهد بودیم که دست توانمند بومیان و جوانان این کشور توانستند شاهکار کنند اما اعتماد به دانش‌بنیان‌ها متأسفانه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کسانی که توانستند توان موشکی ایران را به چنین جایگاهی برسانند همگی جوانانی زیر ۳۵ سال بودند، ابراز کرد: اگر ما بتوانیم در زمینه تولید لوازم خانگی و خودرو و … هم به جوانان و تولید مبتنی بر دانش این قشر اتکا کنیم، قطعاً اتفاقات بهتری را نیز شاهد خواهیم بود همچنین باید گفت موانعی پیش پای تولید دانش بنیان و اشتغال قرار دارد که اولین آن عدم نگاه و سهم درست در اقتصاد کشور و جدی گرفته نشدن در این زمینه است.

ارتقای سهم دانش بنیان‌ها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هیچ سهمی برای دانش‌بنیان‌ها در زمینه اقتصاد مبتنی بر تولید دیده نشده است بیان کرد: اگر بخواهیم شعار سال ۱۴۰۱ را که اشتغال‌زایی در زمینه تولید و همچنین توجه به دانش‌بنیان‌ها است را مد نظر قرار دهیم، می‌بایست ابتدا برای این نوع شرکت‌ها یک بازتعریف انجام دهیم سپس سهم آنها را به صورت واقعی و نه فقط اسمی از تولید و اقتصاد استان‌ها تعیین کنیم و بعد از آنها استفاده کنیم اینکه صرفاً به صورت شعاری بیان شود که باید از دانش‌بنیان‌ها حمایت کرد، فایده‌ای ندارد.

هیچ سهمی برای دانش‌بنیان‌ها در زمینه اقتصاد مبتنی بر تولید دیده نشده است

اسماعیلی با بیان اینکه مهمترین داشته ایران اسلامی نسل جوان مستعد است، افزود: نسل جوان مستعد ما توانسته کارهای اساسی را صورت دهد اما امروز کمترین میدان به آنها داده می‌شود و در معادلات اقتصادی و تولیدی استان جایی ندارند که این امر سبب گوشه‌گیری این جماعت مستعد شده است.

وی با بیان اینکه نسل مدیران امروز همان‌هایی هستند که خودشان در جوانی مدیریت جبهه‌های جنگ و ادارات تازه تأسیس را بر عهده داشتند و آن هم زمانی که زیر ۲۵ سال بعضاً سن داشتند و آن زمان، نظام بر روی آنها سرمایه گذاری کرد و نتیجه‌اش را هم دید اما همان‌ها امروز که در دهه ششم زندگی هستند اعتقاد به جوان گرایی ندارند و این بزرگترین مانعی است که نگذاشته ما اقتصادمان را به دست دانش بنیان‌هایی که غالباً هم جوان هستند و نوپا، بسپاریم.

فناوری حرف اول را می‌زند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مگر در دنیای امروز که فناوری حرف اول را می‌زند، توسعه و پیشرفت را بدون در نظر داشتن فناوری و دانش به دست آورد، تاکید داشت: اصل مهمی که در کارکرد دانش‌بنیان‌ها دیده می‌شود این است که می‌توانند مشکل را به مسئله بدل سازند. در مجامع آکادمیک بیان می‌شود که مشکل هرگز حل شدنی نیست مگر اینکه به مسئله بدل شود لذا دانش‌بنیان‌ها کاری می‌کنند که بتوان مشکل را به مسئله بدل و برای حل آن، راه حل پیدا کرد مثلاً اگر نیاز به قطعه در زمینه اورهال صنعت هوایی یا فضایی وجود دارد، این دانش‌بنیان‌ها هستند که می‌توانند مشکل را به مسئله و سپس نیاز به حل آن را با راهکارهای ارزان‌تری پیدا کنند لذا این کار ویژه دانش‌بنیان‌ها متأسفانه مغفول مانده است.

مهمترین داشته ایران اسلامی نسل جوان مستعد است

اسماعیلی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها کار ویژه دیگری هم دارند که آن کاهش هزینه تولید است، بیان کرد: وقتی قطعه‌ای که ایران تحریم است، با نمونه مشابه و با تکنولوژی بومی به دست جوانان ساخته می‌شود، چه اصراری است که کار به دست دانش‌بنیان‌ها سپرده نشود؟ امیدواریم که دولت سیزدهم سهم دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد و تولید را در استان‌های کشور تعیین و به آن به صورت عملی پایبند باشد زیرا امروز آن چیزی که می‌تواند توسعه اقتصادی و اشتغال را متحول سازد، توجه به دانش‌بنیان‌ها است.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha