۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
روند افزایشی قیمت گوشت قرمز در سال جدید | قیمت‌ها مقاومت می‌کنند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

روند افزایشی قیمت گوشت قرمز در سال جدید | قیمت‌ها مقاومت می‌کنند

مشهد- روزهای پایانی سال گذشته قیمت گوشت قرمز با افزایش ۳۰ هزارتومانی شوک ناگهانی به بازار وارد کرد و این در حالی است که افزایش قیمت در سال جدید نیز ادامه داشته و برای مصرف کنندگان غیر منتظره است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در فروشگاه‌های مواد پروتئینی در اسفند ماه سال گذشته آن هم به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان موجب نگرانی بسیاری از شهروندان و مصرف کنندگان شد اما ظاهرا این رشد تصاعدی متوقف نشده و در سال جدید باز هم قیمت گوشت رکورد جدید را از خود بر جای گذاشت.

در آستانه سال جدید قیمت گوشت با رسیدن به قیمت ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو برای بسیاری از شهروندان مشهدی غیرقابل‌پذیرش بود اما حالا درست در زمانی که تب خرید کاهش پیدا کرده اما قیمت گوشت گوسفندی به کیلویی ۲۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان در بازار مشهد رسیده است و با وجود تلاش و وعده‌های مسئولان مبنی بر تنظیم بازار اما قیمت گوشت ظاهراً خیال پائین آمدن ندارد.

گوشت به ۲۲۰ هزار تومان رسید

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد و فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی نشان می‌دهد باوجود فروکش کردن تب خرید مواد غذایی اما تب قیمت هم چنان بالاست و عرضه مستقیم کالا نیز نتوانسته در تعدیل قیمت‌ها چندان مؤثر واقع شود درحالی‌که مسئولان قیمت پرتقال با نرخ مصوب کیلویی ۹ هزار تومان را به مردم وعده دادند اما در هیچ‌یک از مراکز عرضه میوه شب عید پرتقال به این قیمت یافت نشده و قیمت پرتقال به نرخ ۱۱ الی ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

بازار ماهی نیز باوجود فراوانی این محصول در فروشگاه‌های سطح شهر اما تغییر محسوسی در قیمت نداشته است و قیمت ماهی قزل‌آلا که در واپسین روزهای سال قبل به کیلویی ۸۵ تومان رسیده بود باوجود پائین آمدن تب خرید اما بر روی همین قیمت ثابت مانده است بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار و در گفت‌وگو با شهروندان سیب‌زمینی در زمره محصولاتی است که در غرفه‌های عرضه مستقیم کالا به قیمت ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو در حال توزیع است که در فروشگاه‌های سطح شهر باقیمت ۱۳ الی ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

در بازار مواد پروتئینی گوشت قرمز گوسفندی که به مرز ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده هم چنان بر روی این قیمت مقاومت کرده و ظاهراً در سال جدید قیمت خود را تثبیت کرده است این در حالی است که خراسان رضوی به‌عنوان یکی از قطب های تولید گوشت در کشور مطرح بوده و این موضوع خود به پرسشی بی‌پاسخ در ذهن مصرف‌کنندگان تبدیل‌شده است که چرا کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد؟ گوشت منجمد برزیلی در مراکز عرضه مستقیم کالا به قیمت هر کیلو ۱۱۵ هزار تومان توزیع می‌شود که به دلیل تقاضای زیاد برای خرید این محصول و بنا بر گفته‌های شهروندان در نخستین ساعات توزیع به اتمام رسیده و بسیاری از شهروندان دست‌خالی به خانه بازمی‌گردند.

قیمت مرغ نیز باوجوداینکه بسیاری از شهروندان تا قبل از سال‌تحویل نیاز خود را تأمین کردند اما با کیلویی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در حال توزیع است.اگرچه در حال حاضر کمبودی برای تأمین و توزیع گوشت قرمز و هم‌چنین مرغ وجود ندارد اما بنا بر اظهارات متولیان امر خروج دام و هم‌چنین مرغ زنده از استان خراسان رضوی مهم‌ترین عامل گرانی محصولات پروتئینی ازجمله گوشت قرمز و سفید است.

روند افزایشی قیمت گوشت قرمز در سال جدید | قیمت‌ها مقاومت می‌کنند

ریشه‌یابی گرانی قیمت گوشت
برای ریشه‌یابی گرانی قیمت برخی از محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز سؤالات خود را با معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرده و از این مقام مسئول پاسخ خواستیم حمید جنتی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: همواره در آستانه سال نو به دلیل افزایش تقاضا شاهد افزایش محسوس در برخی از محصولات هستیم که گوشت قرمز نیز در همین زمره کالاهای پر تقاضا قرار دارد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی یکی از قطب های تولید گوشت قرمز و حتی صادرکننده گوشت به سایر استان‌ها است به بازار گفت: نیاز ماهانه به گوشت قرمز در استان ۷ هزار تن و نیاز سالانه ۸۴ هزار تن است البته درزمینهٔ تولید گوشت در استان مشکلی نداریم لذا مهم‌ترین علت اینکه قیمت گوشت قرمز کاهش نیافته ناشی از خروج دام خراسان رضوی به استان‌های دیگر است.

وی با تأکید بر اینکه در صدور مجوزهای خروج دام از استان باید کنترل صورت بگیرد اظهار کرد: در همین راستا اقدامات لازم برای بررسی و هم‌چنین جلوگیری از خروج دام صورت گرفته است و مقرر شد تا با همکاری اداره دامپزشکی و اداره پشتیبانی امور دام استان ابتدا نیاز استان به دام را تأمین کنیم؛ سپس برای مازاد دام مجوزهای خروج دام توسط اداره پشتیبانی امور دام و اداره دامپزشکی استان کنترل و صادر شود نمی‌توان از خروج دام از استان جلوگیری کرد و ما نیز با ممنوعیت خروج دام مخالف هستیم در این راستا بهترین راهکار ساماندهی و کنترل خروج دام از استان است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه واردات گوشت به کشور از طریق دفتر مرکزی جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی می‌شود، عنوان کرد: در استان به لحاظ تأمین گوشت با کمبودی مواجه نیستیم و اگر با کمبودی در استان مواجه بودیم، خراسان رضوی به‌عنوان تأمین‌کننده گوشت ۹ استان دیگر قرار نمی‌گرفت همچنین باید گفت در حال حاضر سه قطب برای تأمین گوشت قرمز در کشور تعریف‌شده که خراسان رضوی یکی از این قطب هاست بنابراین استانی می‌تواند این پوشش را انجام دهد که خود تأمین‌کننده استان خود باشد و با مازاد گوشت قرمز مواجه باشد.

توزیع گوشت گرم و منجمد
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم‌چنین بابیان اینکه به‌منظور تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و هم استانی‌های عزیز نسبت به توزیع مقادیر زیادی گوشت قرمز از طریق مراکز عرضه مستقیم کالا اقدام شده و این توزیع هنوز ادامه دارد افزود: روزانه ۶۳۰ تن گوشت گوسفندی در سطح شهر مشهد و بازارها توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت این محصول در مراکز عرضه مستقیم کالا با چه نرخی انجام می شود نیز به ما گفت: در هفت مرکز عرضه مستقیم کالا در مشهد گوشت گرم گوساله به قیمت ۱۳۸ هزار تومان و گوشت چرخ کرده نیز به قیمت ۱۱۰ هزار تومان از قبل از سال نو دردستور کار قرار داشته و هم چنان ادامه دارد البته پنج هزار تن از گوشت قرمز مورد نیاز ماهانه استان از منابع داخلی تامین می‌شود، ادامه داد: معمولا در طول هر سال در کل کشور نیازمند واردات گوشت هستیم.

خروج مرغ زنده ممنوع است
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در پاسخ به شایعه خروج مرغ زنده از استان نیز به بازار گفت: خروج مرغ زنده از این استان با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از هرگونه اختلال در توزیع مرغ گرم ممنوع است.

روزانه ۶۳۰ تن گوشت گوسفندی در سطح شهر مشهد و بازارها توزیع می‌شود

محمد اورانی در خصوص تامین کالاهای مورد نیاز مردم و تلاش برای تنظیم بازار با عرضه مستقیم در مراکز ایجاد شده بیان کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی برای گوشت مرغ در استان نداریم و مایحتاج عمومی مردم به طور مستقیم در مراکز ایحاد شده در حال توزیع است.

وی با اشاره به این که هم اکنون روزانه ۷۰۰ تن گوشت مرغ نیز وارد بازار می‌شود ادامه داد: در خصوص سایر مواد پروتئینی مورد نیاز هم استانی های عزیز نیز برنامه ریزی لازم برای تامین و توزیع با قیمت مصوب انجام شده و در حال حاضر محصولاتی مانند تخم مرغ و سیار کالاهای اساسی مانند شکر و یا میوه در مراکز عرضه مستقیم کالا در اختیار شهروندان و هم استانی ها قرار گرفته است البته نیاز استان به تخم مرغ نیز روزانه به میزان ۲۰۰ تن برآورد شده این در حالی است که تولید استان روزانه به میزان بیش از ۴۰۰ تن بوده و لذا مازاد بر مصرف تخم مرغ تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ذخیره‌سازی مناسب کالاهایی مانند برنج، شکر و غیره برای تنظیم بازار ادامه داد: افزون بر ۱۵ هزار تن شکر در بازار در اختیار شبکه مصرف قرار گرفته است. از واپسین روز های سال گذشته تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان در دستور کار قرار داشته و توزیع محصولات مورد نیاز هم چنان ادامه دارد و نیاز بازار و هم چنین قیمت ها به صورت روزانه توسط بازرسان و کارشناسان این سازمان رصد می شود تا در صورت کمبود برای رفع نیاز هم استانی ها شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      اندکی صبر قیمت واقعی گوشت قرمز 600هزار تومان هست به زودی میبینم کل اجناس از سال 97 خوراک دام و مواد غذایی خودرو و ملک 8برابر شده اما گوشت فقط یک برابر افزایش داشته کل دامدارها ورشکسته شدن چون به ازای هر راس دام زنده 5کیلو جو میدن اونم خوراکه یه روزش هس بیاییم از خواب غفلت بیدارشویم
    • کیهان بهرامی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      فقد تا گوشت میره بالا اعتراض میکنین اهن چی ؟تخم مرغ چی؟روغن ؟برنج ؟ دامدارم زحمت میشکه یکم درک شعور داشته باشین
    • دامدار IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      لطفا اول قیمت یونجه و علوفه و نهاده را در بازار بگویید بعد قیمت گوشت . دامدار دیگه توان پرداخت ضرر را ندارد قیمت گوشت کشورهای همسایه را هم ببینید چند هست ۷۰ در صد دامداری ها ورشکست شده جمع کردند