۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
سیب و پرتقال؛ در صدر فروش میوه های نوروزی| جایگاه پنجم تولید کیوی به ایران رسید
بازار گزارش می دهد؛

سیب و پرتقال؛ در صدر فروش میوه های نوروزی| جایگاه پنجم تولید کیوی به ایران رسید

در حالیکه به گفته گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، سیب و پرتقال پرفروش ترین میوه ها در ایام عید نوروز است، ایران در تولید این دو محصول به ترتیب در جایگاه هشتم و نهم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی میوه از جمله بازارهای پویا است که روند رو به رشدی دارد. به طوری که گزارشات منتشر شده جهانی نشان می دهد: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، در سراسر جهان بیش از ۸۸۷ میلیون تن انواع میوه تازه تولید شده است در شرایطی که میزان تولید جهانی میوه در سال زراعی ۲۰۰۰-۲۰۰۱ حدود ۵۸۰ میلیون تن بوده است.

در ایام نوروز سیب و پرتقال پرفروشترین ها نسبت به دیگر میوه ها است

بیشترین تقاضا در ایام عید نوروز برای سیب، پرتقال و پس از آن نارنگی است
ایران نیز از کشورهایی است که تنوع بالایی در حوزه تولید میوه دارد و عمدتا محصولاتی همچون «سیب، انگور و کیوی» ایران در بازارهای جهانی خریداران خاص خود را دارد. علیرغم وجود تنوع بالای میوه ای که در کشور وجود دارد به گفته کارشناسان در ایام عید نوروز سبد میوه خانوارها منحصر به چند میوه خاص می شود. به طوری که «اسدالله کارگر گلشن آبادی» رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در پاسخ به این سوال که پرفروش ترین میوه ها در ایام عید نوروز کدام است، به خبرنگار «بازار» می گوید: در ایام عید نوروز غالبا تقاضای بالایی برای دو میوه «سیب و پرتغال» وجود دارد و پس از آنها نیز خریداران غالبا خواهان میوه نارنگی هستند.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن محصول پرتقال تولید داشته است و در جایگاه نهم تولیدکنندگان جهان قرار گرفته است

تولید جهانی ۴۸.۵۷ میلیون تن پرتقال در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱| ایران؛ نهمین تولیدکننده پرتقال در جهان
در حالی محصول پرتقال و سیب در ایران بیشترین تقاضا را در ایام عید نوروز دارد که گزارشات جهانی نشان می دهد: در طول سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور برزیل با حجم تولید ۱۵.۶۲ میلیون تن پرتقال پیشرو در تولید جهانی پرتقال بود. همچنین گزارشات حاکی است در آن سال، حجم تولید جهانی پرتقال به حدود ۴۶.۰۶ میلیون تن رسید و در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به ۴۸.۵۷ میلیون تن افزایش یافته است.

از سوی دیگر گزارش سازمان فائو که مربوط به تولید کشورهای پیشرو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ است نشان می دهد: میزان تولید برزیل در این سال بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰هزار تن بوده است.

این گزارش همچنین می گوید: در مدت نامبرده چین با تولید ۷.۳ میلیون تن پرتقال در جایگاه دوم جهانی قرار دارد و پس از آن نیز اتحادیه اروپا با تولیدی حدود ۶.۱۹ میلیون تن سومین تولیدکننده بزرگ میوه پرتقال بوده است. این در شرایطی است که گزارش فائو نشان می دهد: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ هند از چین پیشی گرفته است و با تولیدی بالغ بر ۹میلیون و ۸۵۰ هزار تن دومین تولیدکننده این محصول بوده است. با این وجود گزارش فائو نشان می دهد: در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ چین در جایگاه سوم قرار گرفته و تولیدی به میزان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رقم زده است.

علاوه بر این در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشورهای «ایالات متحده با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تن، مکزیک با تولیدی بالغ بر ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن، اسپانیا با به ثبت رساندن تولیدی بیش از ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تن، مصر با تولیدی بیش از ۳ میلیون و ۱۵۷ هزار تن، اندونزی با تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تن، ایران با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تن و ایتالیا با تولیدی بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن» نیز در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته اند.

با عبارت دیگر گزارشات سازمان فائو حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تن محصول پرتقال تولید داشته است و در جایگاه نهم تولیدکنندگان جهان قرار گرفته است.

ایران با تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در جایگاه هشتم دنیا قرار دارد

چین؛ پیشرو در تولید میوه سیب در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱| ایران؛ در جایگاه هشتم جهانی تولید سیب
از سوی دیگر داده های آماری می گوید: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین پیشروترین تولیدکننده سیب در سراسر جهان بوده به طوری که در آن دوره زمانی، تولید سیب این کشور به حدود ۴۴ میلیون تن رسیده است و اتحادیه اروپا نیز با تولیدی حدود ۱۲ میلیون تن در مدت نامبرده در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از آن نیز ایالات متحده با تولیدی بالغ بر ۴ میلیون تن سومین تولیدکننده سیب بوده است.

گزارشات فائو همچنین نشان می دهد: کشورهای «ترکیه با تولید ۴ میلیون تن، هلند با تولید بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، هند با تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، ایتالیا با تولید بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، ایران با تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و روسیه با تولیدی بیش از ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن» نیز در جایگاه چهارم تا نهم دنیا قرار گرفتند.

به عبارت دیگر این گزارش سازمان فائو بیانگر این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران بیش از ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار تن سیب تولید کرده است و هشتمین تولیدکننده برتر میوه سیب محسوب می شود.

ایران با تولیدی بیش از ۲۸۹ هزار تن کیوی پس از کشورهای چین، نیوزلند، ایتالیا و یونان به عنوان پنجمین تولیدکننده عمده در دنیا شناخته می شود

تولید بالغ بر ۲۸۹ هزار تن کیوی در ایران| جایگاه پنجم ایران در تولید کیوی
از سوی دیگر اگرچه ایران در حوزه تولید میوه کیوی به نوعی کشوری نوپا محسوب می شود و کمتر از سه دهه است این محصول در کشور کشت می شود باز هم داده های آماری سازمان فائو نشان می دهد که این کشور جزو ۱۰ تولیدکننده برتر این محصول قرار دارد. به طوری که بر اساس گزارش فائو که مربوط به آمارهای تولید کیوی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ است ایران تولیدی بالغ بر ۲۸۹ هزار تن داشته است.

این گزارش همچنین می گوید: در مدت نامبرده جایگاه اول تولید میوه کیوی به کشور چین تعلق دارد و این کشور تولیدی بیش از ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن کیوی تولید و عرضه کرده است.

گزارش فائو همچنین نشان می دهد: کشور نیوزلند به عنوان دومین تولیدکننده میوه کیوی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۶۲۴ هزار تن از این محصول را تولید و عرضه کرده است.

از سوی دیگر ایتالیا با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۵۲۱ هزار تن، سومین تولیدکننده میوه کیوی در مدت یاد شده است. گزارش فائو همچنین حاکی از این است که یونان به عنوان چهارمین کشور تولید کننده محصول کیوی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۳۰۷ هزار تن از این میوه را تولید کرده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو، ایران نیز با تولیدی بیش از ۲۸۹ هزار تن به عنوان پنجمین تولیدکننده عمده میوه کیوی در دنیا شناخته می شود. این گزارش همچنین بیانگر این است که پس از ایران کشورهایی همچون شیلی، ترکیه، فرانسه، پرتغال و ایالات متحده قرار گرفته اند.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha