۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
گشایش دورازه‌های جهان روی تولیدات فناورانه مازندران | مقابله با تحریم‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

گشایش دورازه‌های جهان روی تولیدات فناورانه مازندران | مقابله با تحریم‌ها

ساری- ۲۸۰ شرکت دانش بنیان و فناور مازندران برای ورود به این بازارها خیر برداشته‌اند و این نشان از اهمیت و ظرفیت استان در زمینه تولیدات دانش بنیان دارد.

بازار، گروه استان‌ها: فعالیت ۲۸۰ دانش بنیان و فناور و بهره گیری از دانش روز، تعامل صنعت و دانشگاه سبب شده تا سالانه ضمن خروج ارز، صادرات محصولات فناوری ارزآوری بالایی برای استان مازندران داشته باشد. محققان و فناوران مازندران طی سال های اخیر با بهره گیری از دانش و تجربه تلاش کرده اند تا حضوری ماندگار و پایدار را در بازارهای منطقه ای و جهانی داشته باشند.

بومی سازی داروهای کمیاب
مدیرعامل یک واحد تولیدی دارویی در مازندران که تاکنون موفق به تولید انواع داروها در زمینه دیابت، اعصاب وروان و آنی ویروس ها شده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه داروهایی برای بیماران دیابت، بیماران اعصاب روان و آنتی ویروس در این مجموعه تولید می شود و محققان شرکت تلاش می کنند تا بومی سازی ماده موثره دارویی نیازهای کشور را برطرف کنند، تاکید کرد: نیاز کشور برای داروی بیماری دیابت ۱۵ تن، اعصاب و روان ۱۰ تن است و در آنتی ویروس بیش از ۴۰ تنن است که این شرکت می تواند به تنهایی همه را تامین کند.

نیاز کشور برای داروی بیماری دیابت ۱۵ تن، اعصاب و روان ۱۰ تن است

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که محصولات تولیدی از نظر خلوص و پایداری قابل رقابت با انواع خارجی موجود است و محصولاتی که به بازار روانه شدند در کاهش خروج ارز از کشور موثر بوده است، ابراز کرد: سایت جدیدی ایجاد شده این امکان را می دهد که ۲۵۰ تن از محصولات جدید را غیر از آنتی بیوتیک را تولید کنیم و این تولیدات سبب صرفه جویی ارزی ۲۸ میلیون دلاری شده است.

دانش بنیانی تولیدات سبب ماندگاری در بازارها شده است
بسیاری از کشورها برای توسعه محصولات دانش بنیان برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند و این مسئله در واحدهای تولیدی دانش بنیان مازندران نیز در دستور کار قرار گرفته است. احمد محمدی یک تولیدکننده مازندرانی با بیان ایکه دانش بنیان شدن تولیدات سبب تحول و ماندگاری در بازارها می شود،افزود: دانش بنیان کردن تولیدات و محصولات سبب شده تا محموله هایی به ارزش ۶۰ میلیون یورو به کشورهای مختلف از آلمان، انگلیس، خلیج فارس و غیره صادر می شود.

برخی از واحدهای تولیدی نیز با سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و مطالعه به توسعه تولیدات و پرداختند و بهره گیری از تحقیقات دانشکاهی و تعامل بین صنعت و دانشگاه موجب شده محصولات تولیدی در واحدهای دانش بنیان متنوع تر شود. احمد کولائیان صادرکننده مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تنوع در تولید و توجه به دانش بنیان، دروازه های صارداتی را برای ما بازکرده است، افزود: محصولات به کشورهایی مثل عراق، ترکمنستان، گرجستان و غیره صادرات داشتیم.

وی شناخت سلایق مصرف کنندگان را لازمه حضور در بازارهای هدف برشمرد وگفت: در حال حاضر محصولات با بهره گیری از تجربیات و دانش بنیان به کشورهای مختلف روانه می شود.

ضرورت رفع موانع فراروی صادرات
بهره گیری از نوع آوری و دانش بنیان، شناخت بازارهای هدف و سلائق در ماندگاری و حضور در بازارهای صادراتی نقش بسزایی دارد و در کنار آن مسئولان باید برای رفع موانع فراروی تولید تلاش کنند. برگشت ارز، وجود موانع بانکی در مبادلات تجاری با کشور و اتحادیه های عرب، تعرفه هیا بالای گمرکی از جمله موانع است. تشکیل کارگروه های مشترک برای تطبق ضوابط تجاری و ارزی و شناسایی چالش های فراروی در حوزه استاندارد، مالی و بانکی امری ضروری است.

بهره گیری از تحقیقات دانشکاهی و تعامل بین صنعت و دانشگاه موجب شده محصولات تولیدی در واحدهای دانش بنیان متنوع تر شود

در عین حال تغییر رویکرد از اقتصاد سنتی به دانش بنیان مهمترین عامل و پاشنه آشیل صادرات محسوب می شود. واحد تولیدی دابو صنعت مازندران از جمله واحدهای فناور و دانش بنیان محسوب می شود که محصولات آن شامل دیگ های بخار به کشورهای مختلف صادر شده است.

مهدی رحمانی مدیر شرکت دابو صنعت در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ظرفیت شرکت به حدی است که تمامی نیازهای داخلی در تولید دیگ و مخازن تحت فشار را تامین می کند، افزود: بهره گیری از فناوری دانش بنیان سبب توسعه و پیشرفت کارها شده است.تولید مخازن پلی اتیلن سازگان با محیط زیست از جمله دستاوردهای محققان مازندران به شمار می رود و متخصصان استان توانستند مخازن پلی اتیلن را تولید و به کشورهای مختلف صادر کنند.

حمایت از شرکت های دانش محور
علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: تمامی افرادی که دارای ایده تجاری سازی هستند شامل جوانان، استارتاپ ها، شرکت های کوچکتر و غیره می توانند مشمول شوند.

وی شمار شرکت های تحت پوشش را ۲۸۰ شرکت بیان کرد و گفت: این شرکت ها برای دو هزار و ۵۰۰ نفر با میانگین سنتی زیر ۲۸ سال بیان کرد و گفت: تسهیلاتی نظیر دفاتر کار، مشاوره های حقوقی، کمک به عقد قرارداد، تسهیلات کم بهره، دادن ضمناتنامه بانکی و غیره را از جمله حمایت ها بیان کرد.

هرساله محصولات فناوریانه مختلفی از مازندران به کشورهای مختلف صادر می شود و بیش از ۲۸۰ شرکت تحت پوشش پارک فناوری و اشتغال بیش از هزار نفر سبب شده تا تولیدات روانه کشورهای مختلف شود. زغال سنگ سوز، لیزرتک، خشک کن ایستاده شالی، تجهیزات پزشکی و غیره از جمله محصولات فناورانه مازندران است که به کشورهای امارات، افغانستان، ترکیه، فنلاند، ایتالیا، آلمان و غیره صادر می شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha