۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
روشن شدن چراغ صنعت گردشگری در خراسان رضوی| ضریب اشغال در مراکز اقامتی رکورد زد
بازار گزارش می‌دهد؛

روشن شدن چراغ صنعت گردشگری در خراسان رضوی| ضریب اشغال در مراکز اقامتی رکورد زد

مشهد- بیماری کرونا که در طی دو سال گذشته ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی خراسان رضوی را به کمتر از ۲۰ درصد رسانده بود در سال جدید با رکوردی تازه همراه کرد.

بازار-گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا در طی دو سال گذشته رکود سنگینی را بر صنعت گردشگری خراسان رضوی حاکم کرد تا آنجا که دوسوم هتل‌های این استان را به تعطیلی کشاند و نیمی از کارکنانش را از کار برکنار کرد اما خوشبختانه در سال جدید باری دیگر بارونق گردشگری این صنعت از رکود چندساله بیرون آمده و چراغ مراکز اقامتی آن روشن شد.

به گزارش خبرنگار بازار امسال هم‌چنین باوجوداینکه بسیاری از گردشگران به دلیل واهمه از انتقال سویه جدید بیماری هنوز به شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایبند بوده و با وسواس بیشتر بار سفر بستند ذا این موضوع موجب توجه بیشتر به اقامتگاه‌های بوم گردی بیش از هر زمان دیگر شده است.

خراسان رضوی به استقبال گردشگران رفت
معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: خوشبختانه پس از دو سال رکود در این صنعت امسال شاهد حضور میهمانان و گردشگران بسیاری از سراسر ایران به استان خراسان رضوی هستیم که این حضور فراگیر موجب رونق گرفتن این صنعت پس از دو سال شده است.

یوسف بید خوری بابیان اینکه استان خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را در اختیار دارد به بازار گفت: به‌منظور ارائه خدمات بهینه و جلب رضایت گردشگران و زائران از قبل از فرا رسیدن سال نو برنامه‌ریزی کاملی برای اسکان و استقبال از زائران و گردشگران در دستور کار قرار گرفت و طی این مدت تمامی واحدهای پذیرایی مورد بازرسی و نسبت به تکمیل و رفع نواقص احتمالی اقدام شد.

روشن شدن چراغ صنعت گردشگری در خراسان رضوی| ضریب اشغال در مراکز اقامتی رکورد زد

بید خوری ادامه داد: برای نوروز امسال تعداد ۱۳۹ واحد اقامتگاه بومگردی در این استان میزبان مسافران و زائران نوروزی هستند و تاکنون تعداد گردشگران حضور یافته در این استان قابل‌توجه بوده است.

دبیر کمیته اسکان و رفاه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۹ هزار و ۶۱۴ ظرفیت تخت رسمی در خراسان رضوی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر و اقامتگاه بوم‌گردی دایر است که از این تعداد ۱۱۲ هزار و ۹۸۹ تخت در مشهد و بقیه در شهرستان‌های استان خدمات‌رسانی می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: ظرفیت واحدهای رسمی، موقت و اسکان اضطراری برای زائران نوروزی در خراسان رضوی، درمجموع ۴۷۰ هزار نفر شب است که ۳۵۰ هزار نفر شب از این تعداد متعلق به کلان‌شهر مشهد و بقیه مربوط به شهرستان‌های این استان است.

بیدخوری گفت:علاوه برظرفیت اقامت دائمی برای اسکان زائران نوروزی، واحدهای اقامتی موقت مانند مدارس، مهمانسراهای دولتی، زائرسراهای ارزان‌قیمت، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و کمپ‌ها در هماهنگی با دستگاه‌های مختلف فراهم‌شده است که درمجموع ۱۹۱ هزار و ۴۱۲ نفر شب ظرفیت دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم چنین بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی ۱۶۱ بازرس، نظارت از واحدهای اقامتی در استان خراسان رضوی را بر عهده‌دارند.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم گردی
وی هم‌چنین در پاسخ به این سال که وضعیت اقامتگاه‌های بوم گردی در سال جدید چگونه است پاسخ داد:در اقامتگاه‌های بوم‌گردی موفقیت‌های خوبی حاصل‌شده به طوری که اکنون ۱۳۵ اقامتگاه مجوز دار در استان دایر است که زمینه اقامت در روستاها و مناطق بومی خراسان رضوی را فراهم کرده‌اند.

بیدخوری افزود: واحدهای اقامتگاه بوم گردی در نوروز امسال برای پذیرش و گنجایش بیش از چهار هزار و ۳۰۰ نفر شب اقامت در خراسان رضوی آمادگی کامل دارند و نسبت به سال ۹۸ از افزایش مسافر بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: خوشبختانه اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از نقاط قوت گردشگری و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بومی گردشگری خراسان رضوی است و در این زمینه تاکنون بسیار موفق و پررونق عمل شده است.

روشن شدن چراغ صنعت گردشگری در خراسان رضوی| ضریب اشغال در مراکز اقامتی رکورد زد

دبیر کمیته اسکان و رفاه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی بیان کرد: امسال با گشایش انجام‌شده در حوزه سفر همگام با کاهش شیوع ویروس کرونا و گسترش واکسیناسیون، شاهد استقبال خوب مسافران و زائران از سفر هستیم و این استان و مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی موردتوجه عاشقان این بارگاه در سفرهای نوروزی قرار دارد.

تدارک برنامه‌های فرهنگی
مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه اکنون ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی در این استان از مرز ۹۰ درصد گذشته است اظهار کرد: ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر، اقامتگاه سنتی و بوم‌گردی ۱۲۰ هزار نفر شب اقامت است که در سال جدید چیزی به تکمیل کامل این ظرفیت باقی نمانده است.

سید جواد موسوی در این رابطه گزارش داد: با استفاده از ظرفیت واحدهای اقامتی غیررسمی شامل مدارس، مساجد، حسینیه‌ها، بوستان‌های زائرپذیر، خوابگاه‌های دانشجویی، زائرسراهای ارزان‌قیمت و زائر شهر رضوی، مهمانسراهای دولتی و سایر مراکز اقامتی تا ۴۷۰ هزار نفر شب اقامت در استان برنامه‌ریزی‌شده است که زائران و گردشگران می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی با بیان این‎که برنامه های فرهنگی و آیینی نوروزگاه در ۹۶ نقطه از استان خراسان رضوی برای گردشگران و زائران نوروزی تدارک دیده شده است، اظهار کرد: آئین نوروزگاه در ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲۲ شهرستان، ۱۷ روستای هدف گردشگری، چهار پایگاه میراث فرهنگی و سه منطقه نمونه گردشگری برگزار می‌شود.

موسوی به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تبدیل صنایع‌دستی استان به عنوان سوغات سفر گردشگران و زائران نوروز ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی ۵۶۰ غرفه عرضه صنایع‌دستی در تاسیسات گردشگری، هتل‌ها، مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی، بوستان‌ها و محورهای تردد زائران و گردشگران برنامه‌ریزی شده است.

روشن شدن چراغ صنعت گردشگری در خراسان رضوی| ضریب اشغال در مراکز اقامتی رکورد زد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه غرفه های مزبور صنایع‌دستی را در ۲۲ شهرستان استان عرضه می‌کنند، اظهار کرد: در این رویداد بزرگ هنری ۶۲۰ هنرمند استان خراسان رضوی از ۴۶ رشته صنایع‌دستی مشارکت دارند.

محدودیتی برای تردد وجود ندارد
در همین حال رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی با اشاره به افزایش سفر های نوروزی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: در آخرین هفته سال گذشته ورودی‌ مسافران با خودروهای شخصی به مشهد ۳۰ درصد و به خراسان رضوی نسبت به هفته گذشته خود ۱۷ درصد افزایش داشت.

سرهنگ حسین میش مست با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکل ترافیکی در مبادی ورودی به مشهد وجود ندارد افزود: نوع پلاک‌ خودروهایی که در حال ورود و تردد به خراسان رضوی و مشهد هستند، اکثرا غیربومی بوده و در اکثر خودروها باربندهای سفر بسته شده است.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در خصوص محدودیت‌های اعمالی ناشی از کرونا و تردد خودروهای شخصی بیان کرد: پلیس‌راه نیز تابع و مجری دستورات ستاد کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی است و در صورت تصمیم گیری در این رابطه محدودیت‌ها کنترل خواهد شد.

میش‌مست ادامه داد: تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای بابت ایجاد محدودیت‌ها از سوی ستاد کرونای استان صادر نشده و طرح نوروزی که از ۲۴ اسفند سال گذشته آغاز شده است تا تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر پلیس راه خراسان رضوی با ۲۰ تیم گشتی روزانه در قالب ۲۵ پاسگاه پلیس‌راه و ۲۲ کانکس ثابت در طول جاده‌های خراسان رضوی حضور دارد و به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خدمت‌رسانی خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۱٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha