۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سال آینده به صحن می رود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سال آینده به صحن می رود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه اوایل سال ۱۴۰۱ به صحن مجلس می‌رسد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی، با تشریح مهمترین مصوبات کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ گفت: در سالی که گذشت، در راستای وظایف تقنینی و نظارتی با مصوبات و طرح های مختلف در زمینه تولید، افزایش ظرفیت های تولیدی و رفع موانع گام برداشتیم.

وی با اشاره به موضوع نهایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: فعالان اقتصادی در خصوص نحوه اجرای این موضوع با معضلاتی روبرو بودند که این مشکل تا حدودی رفع شد.

پور ابراهیمی ادامه داد: موضوعات استراد مالیاتی، دادرسی مالیاتی، شفافیت اطلاعات، سامانه محوری به جای ممیزمحوری و کمک به تولید کشور از جمله نکاتی است که در این قانون در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه به روز رسانی سامانه ها در وزارت صمت و گمرک از دیگر مصوبات کمیسیون اقتصادی به شمار می رود، گفت: ما با تصویب قوانینی که کمک می کند دست دلالان و سوداگران بازار بسته شود، در زمینه تولید، اقدامات خوبی داشتیم و به طور نمونه قانون مالیات بر عایدی سرمایه برای اولین بار در کمیسیون مصوب شد و سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در بخش نظارتی و رفع موانع تولید، قوانینی که از قبل نوشته شده بود و در اجرا مشکل داشت، اصلاح شد. به طور نمونه تحقیق و تفحص از مجموعه های اقتصادی در حوزه های مناطق آزاد، خصوصی سازی، گمرک و مالیات و اصلاح آیین نامه داخلی از دیگر مصوبات به شمار می رود.

وی با اشاره مسائل ارزی نیز گفت: در این بخش مشکلاتی وجود دارد و بر اساس گزارش ماده ۴۵، در بخش تولید در شش ماهه ۱۴۰۰ شاهد ناترازی در بخش انرژی بودیم؛ از این رو کمیسیون اقتصادی در این زمینه ورود پیدا کرد. در موضوع بورس هم در بازار سرمایه تلاش کردیم خطاهای عملکردی رفع شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه خروجی اقدامات مجلس باید تقویت بنگاه ها و رشد بالای اقتصادی باشد، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ نیز سعی کردیم تغییراتی حاصل شود که رشد اقتصادی و معدل عملکرد اقتصادی ایران افزایش یابد؛ هرچند از منظر یک کارشناس اقتصادی یا کارشناسان بازار سرمایه شاید این امر کاملا محقق نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: امیدواریم به تدریج با قوانین و برنامه های مصوب شاهد تقویت بازار سرمایه باشیم.

پورابراهیمی یادآور شد: قانون عایدی بر سرمایه را در ابتدای سال جدید خواهیم داشت و از نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان نیز در این باره استفاده کردیم. او گفت: همه ما باید مستقیم یا غیرمستقیم در راستای تحقق شعار سال گام برداریم و کمیسیون های مختلف مجلس هم در سال ۱۴۰۰ با همراهی دولت سیزدهم به سمت حل مشکلات مردم گام برداشت و علی رغم تحریم ها شاهد سرآغاز رشد اقتصاد ایرانیم و معتقدم حرکت ما در سال ۱۴۰۱ رو به جلو و همراه با رشد اقتصادی خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۱٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha