۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
قیمت فراورده های پتروشیمی در دنیا رشد کرد
بازار گزارش می دهد؛

قیمت فراورده های پتروشیمی در دنیا رشد کرد

با تداوم درگیری های روسیه و اوکراین قیمت فراورده های پتروشیمی در دنیا رشد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: تا کنون در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روی بازارهای مختلف گزارشهای زیادی ارایه شده است ولی با توجه به دامنه وسیع این جنگ این تاثیر گذاری ادامه خواهد داشت. طبق گزارش ارایه شده توسط اس اند پی گلوبال جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت فراورده های پتروشیمی در دنیا رشد کند.

این رسانه نوشت: «با تداوم درگیری و کاهش عرضه فراورده های انرژی از روسیه به پالایشگاه ها و افزایش قیمت آنها، تولید فراورده های پتروشیمی هم با اختلال روبرو شده است و به نظر می رسد این اختلال ادامه خواهد داشت. هم اکنون در بسیاری از بخش های آسیا عرضه فراورده های پتروشیمی کاهش یافته است و همین مساله بستر را برای افزایش قیمت آنها فراهم کرد.»

در این گزارش با اشاره به این مطلب که اصلی ترین خریدار فراورده های انرژی روسیه کشورهای آسیایی هستند آمده است: «هم اکنون بخش اعظم مشکل در پالایشگاه های آسیا مشاهده می شود. چین و هند از بزرگترین خریداران فراورده های انرژی روسیه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز پالایشگاه های خود بودند و اغلب پالایشگاه ها در این کشورها با مشکل روبرو هستند.»

در همین روزها خبرهایی در مورد تمایل چین برای خرید سهام در شرکتهای نفتی روسیه منتشر شده است. خبری که جزییات زیادی از آن منتشر نشده است ولی نشان می دهد چین در تلاش است تا فشار ناشی از تحریم های روسیه روی اقتصاد خود را به حداقل برساند.

در این گزارش به کمبود عرضه نفتا به بازار توسط روسیه اشاره شده است. کمبودی که باعث شد تا قیمت نفتا در بازار رشد کند و پالایشگاه های آسیایی به جای فعالیت با حداکثر ظرفیت خود، با ۷۰ درصد ظرفیتشان کار کنند.

از طرف دیگر گزارشهای ارایه شده توسط ژاپن نشان می دهد قیمت نفتا با سرعت زیادی افزایش یافته است. قبل از جنگ روسیه و اوکراین هر تن نفتایی که در روسیه تولید می شد با قیمت ۷۶۹ دلاربه ژاپن فروخته می شود ولی هم اکنون قیمت ان ۱۰۱۹ دلار است و با توجه به تشدید دامنه تحریم های غرب علیه روسیه و تداوم تنش بین دو کشور پیش بینی ها از رسیدن قیمت هر تن نفت به مرز ۱۲۰۰ دلار حکایت دارد.

این روزها اقتصاد دنیا با چالشها و بحران های زیادی روبرو است و افزایش قیمت خوراک پالایشگاه ها و کارخانه های تولید فراورده های پتروشیمی هم یکی دیگر از این چالشها است که می تواند بر دامنه تورم در دنیا اضافه کند و اقتصاد را باز هم از روند بازسازی دور نگه دارد.

در اروپا هم وضعیت کم و بیش مشابهی وجود دارد. قاره اروپا سهم زیادی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و این روزها به دلیل تنش های ایجاد شده بین روسیه و اوکراین ، تامین این منبع مهم انرژی با مشکل روبرو شده است.

از یک طرف تحریم های غرب علیه روسیه و از طرف دیگر پاسخ روسیه به این تحریم ها باعث شده است تا بازار انرژی در دنیا با یک سوال بزرگ روبرو شود. سوالی که پاسخ آن می تواند در تصمیم گیری های اقتصادی تاثیر زیادی داشته باشد و سوال مهم این است که تنش روسیه و اوکراین چه زمانی پایان می یابد و قیمت انرژی در چه زمانی به سطح قابل قبول و مناسب باز خواهد گشت؟

اداره اطلاعات انرژی امریکا بر این باور است متوسط قیمت هر بشکه نفت تا انتهای سال جاری سه رقمی خواهد بود و مورگان استنلی هم متوسط قیمت هر بشکه نفت در نیمه سال جاری را برابر با ۱۲۰ دلار پیش بینی کرده است. در صورت تحقق این پیش بینی ها باید منتظر تشدید سرعت افزایش قیمت فراورده های پتروشیمی و تشدید تورم در دنیا باشیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha