۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
عدم وصول یک میلیارد تومانی بدهی دولت به پخش البرز| صرف بودجه دارو برای هزینه های جاری بیمارستان ها!
مدیرعامل پخش البرز در گفتگو با بازار مطرح کرد

عدم وصول یک میلیارد تومانی بدهی دولت به پخش البرز| صرف بودجه دارو برای هزینه های جاری بیمارستان ها!

آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش دارویی البرز گفت: بدهی بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی دولتی به صنعت دارو به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است!

بازار؛ گروه صنعت: مطالبات شرکت های پخش دارو به موقع پرداخت نمی شود؛ بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی این روزها به جای اینکه هرچه سریع تر بودجه ای که برای خرید دارو از دولت دریافت می کنند را به خرید دارو اختصاص دهند، صرف هزینه های جاری از جمله هزینه های پرسنلی، ‌ ایاب و ذهاب و غیره می کنند.

از همین رو روز به روز بدهی شرکت های پخش به شرکت های داروسازی افزوده می شود و این زنجیره به قدری ادامه می یابد که شرکت ها نه تنها با کمبود نقدینگی جدی رو به رو می شوند بلکه زنجیره به روز رسانی تولید و خطوط دارو نیز مختل می شود.

این مشکلات نیز در شرایطی ایجاد می شود که تولیدکنندگان صنعت داروی کشور به واسطه جبر تحریم ها باید هزینه های گزافی را برای واردات مواد اولیه دارویی صرف کنند که آیا کشتی مواد اولیه به دستشان برسد یا سیاست های تحریمی و خصمانه آمریکا علیه ایران مانع ورود آن ها به کشور شود.

با این تفاسیر به سراغ مدیرعامل یکی از بزرگترین مجموعه های پخش دارو با ۲۵ شعبه در مراکز استان های کشور رفتیم که در ادامه گفت و گوی بازار با عقیل آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز یکی از شرکت های تابعه گروه دارویی برکت را در ادامه خواهید خواند.

در حال حاضر فقط مطالبات شرکت پخش داروی البرز از مراکز دولتی به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است و رقم کل مطالبات صنعت پخش دارو از این مجموعه ها نیز در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است

* به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت های پخش داروی کشور بفرمایید در حال حاضر بدهی دولت به مجموعه های پخش دارو به چه عددی رسیده؟ و چه حجمی از این مطالبات مربوط به بدهی دولت به شرکت پخش البرز است؟
در خصوص اینکه آیا مراکز دولتی توانسته اند مطالبات خود را از تامین اجتماعی وصول کنند یا نه اطلاعاتی ندارم اما متاسفانه در سال جاری روند پرداختی ها نامناسب بوده و در یک کلام می توان گفت پول شرکت های پخش دارویی را نداده اند.

در حال حاضر فقط مطالبات شرکت پخش داروی البرز از مراکز دولتی به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است و رقم کل مطالبات صنعت پخش دارو از این مجموعه ها نیز در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

متاسفانه باید به این نکته اشاره کرد که شرکت های دولتی در سال ۱۴۰۰ پرداختی ای در زمینه بدهی هایشان نداشته اند و عمده پرداختی هایشان با پیگیری های مکرر شرکت های پخش از طریق اوراق و تهاتر مالیاتی انجام شده است.

* به عنوان مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه پخش دارو بفرمایید پرداخت دیرهنگام از سوی دولت چه نتایجی را برای مجموعه هایی همچون مجموعه شما دارد؟
وقتی مجموعه های دولتی اعم از دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی نسبت به پرداخت بدهی هایشان به مجموعه های پخش اقدام نمی کنند به طور طبیعی ما هم نمی توانیم بدهی هایی که به شرکت های داروی سازی داریم را پرداخت کنیم.

همین موضوع رابطه مستقیمی با ایجاد معضلاتی همچون کمبود دارو، عدم تامین به موقع مواد اولیه و غیره دارد. به طور کلی نیز شرکت های تولیدکننده دارو و توزیع کننده با چنین روندی برای پرداخت هزینه هایشان حتی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شان نیز دچار مشکل می شوند.

به رغم اینکه طبق قانون مراکز دولتی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، ‌بیمارستان ها باید آن چیزی که بابت پول دارو از بیمه ها و محل بودجه دولت دریافت می کنند را صرف دارو کنند اما همچنان از پرداخت بدهی هایشان سر باز می زنند

* اشاره کردید که بیشترین مشکلات مالی که ایجاد می شود از سوی مراکز دولتی اعم از دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی است، آیا با مجموعه های خصوصی همچون داروخانه ها هم چنین چالش هایی را دارید؟
همانطور که اشاره کردم در بحث دیر کرد در پرداخت معوقات روی صحبتم با مراکز دولتی است؛ چرا که همکاری ما با مجموعه های خصوصی همچون داروخانه ها به صورت چک انجام می شود و تاکنون هم مشکلی در این زمینه با بخش خصوصی نداشته ایم. اما در مورد مراکز دولتی این موضوع صدق نمی کند. متاسفانه به رغم اینکه طبق قانون مراکز دولتی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، ‌بیمارستان ها باید آن چیزی که بابت پول دارو از بیمه ها دریافت می کنند یا از محل بودجه دولت می گیرند را صرف دارو کنند اما همچنان از پرداخت بدهی هایشان سر باز می زنند.

بنابراین همواره شاهد این هستیم که مجموعه های دولتی نسبت به پرداخت بدهی شان به شرکت های پخش تخلف می کنند و به لحاظ قانونی اقدامی که انجام می دهند که جرم است. بنابراین تنها خواسته بنده این است که پول دارو را خرج هزینه های عمرانی و هزینه های پرسنلی جاری شان نکنند. پول دارو را باید به دارو بدهند تا شرکت های پخش هم انقدر دچار چالش نشوند.

* در حال حاضر بفرمایید مجموعه های دولتی به صورت میانگین طی چه بازده زمانی نسبت به پرداخت بدهی هایشان اقدام می کنند؟
در حال حاضر مراکز دولتی از جمله دانشگاه های پزشکی و بیمارستان های دولتی بدهی هایشان را به صورت میانگین در بازده زمانی یک ساله پرداخت می کنند. یعنی عمق بدهی هایشان به شرکت های پخش به صورت میانگین ۳۶۰ روزه است.

* بر اساس قانون ساز و کاری برای نحوه پرداخت مجموعه های دولتی به بخش های خصوصی و به طور کلی به شرکت های پخش تعیین نشده است؟
خیر، قانون تعیین نکرده بیمارستان ها و دانشکده های دولتی چه زمانی بدهی شان را به شرکت های پخش پرداخت کنند اما می گویند هر آنچه بیمارستان ها از تامین اجتماعی و محل بودجه دولتی بابت دارو دریافت می کنند باید در خود دارو خرج شود که اگر این انجام می شد شاید الان بازده زمانی پرداخت به زیر شش ماه می رسید.

البته در خصوص پرداختی های فعلی هم باید به این نکته اشاره کردم که این خود ما هستیم که رفتیم و با تهاتر مالیات شرکت ها بخشی از مطالبات تسویه شده است. بنابراین اگر این اقدامات و چاره اندیشی ها را هم نمی کردیم عمق بدهی مراکز دولتی به شرکت های پخش خیلی بیشتر می بود.

اگر پیگیری ای انجام نمی دادیم و منتظر می ماندیم تا مراکز دولتی خودشان نسبت به پرداخت بدهی هایشان با این روند کند اقدام کنند به طور حتم به بدهی هزار میلیارد تومانی امروز آن ها هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه می شد

* اشاره کردید که خودتان نسبت به تهاتر مالیاتی شرکت ها برای کاهش بدهی مجموعه های دولتی به مجموعه شما و شرکت های تولیدکننده دارو اقدام کرده اید، اگر این اقدامات را انجام نمی دادید عمق بدهی دولت به مجموعه ها چقدر بود؟
اگر پیگیری ای انجام نمی دادیم و منتظر می ماندیم تا مراکز دولتی خودشان نسبت به پرداخت بدهی هایشان با این روند کند اقدام کنند به طور حتم به بدهی هزار میلیارد تومانی امروز آن ها هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه می شد.

در حال حاضر شرکت های پخش دارو از جمله پخش داروی البرز هر آنچه که از مجموعه های دولتی به عنوان مطالبه دریافت می کنند در اختیار شرکت های تولید کننده دارو قرار می دهند و آن ها هم این نقدینگی را جدا از صرف امور جاری، صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات می کنند.

در کل نیز خواسته مان این است که به مارجین شرکت های پخش باید توجه بیشتری شود تا حداقل شرکت ها به لحاظ مارجین شرکت ها زیان نکنند و کفاف هزینه هایشان را بدهند.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha