۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
از طراحی ربات های متاورسی تا پرینتر سه بعدی با کارایی ویژه|می خواهم نخستین متاورسی  فعال ایرانی باشم
یک فناور جوان مستقر در پارک علم و فناوری البرز:

از طراحی ربات های متاورسی تا پرینتر سه بعدی با کارایی ویژه|می خواهم نخستین متاورسی فعال ایرانی باشم

علی یغمایی فناور جوان البرزی مستقر در پارک علم و فناوری البرز موفق به طراحی و تولید برخی محصولات در حوزه رباتیک شده و تلاش دارد در محیط متاورس فعالیت های موثر طراحی و دنبال کند.

علی یغمایی که از فناوران جوان و تازه وارد شده به این عرصه در البرز است، گفتگویی با خبرنگار بازار درباره حیطه فعالیتش داشته است که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

از فعالیت هایتان بگویید؟
در سه حوزه فعالیت می‌کنیم ربات‌های متاورسی، ربات‌های آموزشی برای آموزش هوش مصنوعی به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و پرینتر های سه بعدی که با کمی تغییرات توانسته ایم پرینتری را طراحی کنیم که برای عموم مردم قابل استفاده باشد. به گونه ای که کارکرد، تعمیر و نگهداری این پرینترها راحت تر است و نیاز به تنظیمات سخت دیگر پرینترها ندارد. در حال حاضر هم برای شروع و تولید ربات‌های آموزشی با شرکت داده پردازی ایران وارد شراکت می‌شویم.

این ربات‌ها به صورت پکیج است و برای آموزش افراد ۱۲ سال شروع می شود و طی شش سال به هوش مصنوعی می رسد. موضوع بعدی ربات های متاورسی هستند که برای گردشگری کشور استفاده می شود و در اماکن باستانی مستقر می شوند و با استفاده از شبکه‌های مجازی و شهرهای مجازی متاورسی می توانیم وارد صنایع باستانی شویم و با پرداخت مبلغ به ربات ها متصل شویم و از طریق مجازی از محیط آثار باستانی بازدید کرده و گذشته آن را هم به صورت انیمیشن و زنده تماشا کنیم.

از طرفی ربات ها به صورت چهار پا هستند. در حوزه هوشمند سازی منازل و گلخانه ها نیز فعالیت داریم. نمونه اولیه این محصولات آماده شده که آبیاری به صورت مه پاش و کود دهی به صورت بخار سرد انجام می شود.

هر گیاهی عادت جوی مخصوص به خود را دارد که به این ترتیب برایش برنامه ریزی می شود که چه زمانی دمای محیط یا مقدار آب دهی کنترل شود چه زمانی آب دهی رطوبتی و چه زمانی آب دهی قطره ای صورت بگیرد به گونه ای که تمام نیازهای گیاه را بر طرف کنیم حتی کود دهی را به صورت مه پاشی انجام دهیم

یکی از چالش های کنونی کنترل نشدن مصرف سوخت گلخانه‌هاست که به صورت اتوماتیک و شبانه روز چک نمی‌شوند بلکه این اقدامات به صورت دستی انجام می شود؛ با چه فناوری می توان به هوشمند سازی گلخانه ها پرداخت به گونه ای که هزینه انرژی پایین بیاید؟
موضوع گلخانه ها گسترده است . در پروژه هایی که کار کرده ایم به دنبال این بوده ایم که عادت گیاهان چیست. هر گیاهی عادت جوی مخصوص به خود را دارد که به این ترتیب برایش برنامه ریزی می شود که چه زمانی دمای محیط یا مقدار آب دهی کنترل شود. چه زمانی آب دهی رطوبتی و چه زمانی آب دهی قطره ای صورت بگیرد به گونه ای که تمام نیازهای گیاه را بر طرف کنیم. حتی کود دهی را به صورت مه پاشی انجام دهیم. زیرا تنها کوددهی از طریق خاک نیست بلکه از طریق برگ ها هم می توان کود را جذب کرد. همه این اقدامات از طریق دستگاه هوشمند و برنامه نویسی صورت می پذیرد.

برای تجهیزات مورد نیاز با مشکلی مواجه نیستید ؟
به دلیل تحریم ها به شدت در این زمینه مشکل وجود دارد و مجبوریم بسیاری از قطعات مورد نیازمان را از خارج از کشور تهیه کنیم. حتی به دلیل نبود دستگاه‌های مونتاژ مدارها و پی سی دی ها مجبوریم بسیاری از لوازم را به چین سفارش بدهیم که بسازند و برایمان ارسال کنند یعنی طراحی کنیم و سپس به چین بفرستیم که ساخته شود و برگردد که با این حال نیز هزینه ها از کشور خودمان پایین تر است و کیفیت بالاتری دارد. این درحالیست که مدارهایی که داخل کشور مونتاژ می شوند به دلیل نبود دستگاه های به روز مونتاژ کیفیت پایین تری دارند. اگر به این موضوع در داخل کشور پرداخته شود، می توانیم در صنعت پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

آیا در زمینه مهندسی معکوس برخی از تجهیزات ورود کرده اید؟
بله . در زمینه پرینتر سه بعدی با خرید یک پرینتر سه بعدی خوب از بازار ورود کردم. به گونه ای که تمام ایرادات و مشکلات را بررسی کردم و توانستم کاری با ۱۰ درجه کیفیت بالاتر طراحی کرده و بسازم؛ ولی موضوعی که وجود دارد این است که اکنون فقط در زمینه ربات‌های آموزشی با شرکت وارد همکاری شده ایم و در زمینه باقی پروژه ها هنوز سرمایه گذاری وجود ندارد و نیروی انسانی آن ها نیز تامین نیست و به تنهایی به طراحی می پردازم.

در این مسیر به چه چیزهایی نیاز دارید؟ نیروی کار، سرمایه اولیه یا تجهیزات خاص؟
قطعا برای پیشرفت پروژه ها نیازمند سرمایه هستم. پیدا کردن نیروی انسانی مناسب که هم علم داشته باشد و قیمت مناسبی دریافت کند و هم تعهد کاری داشته باشد در حال حاضر بسیار سخت است.

نمی توانید از نیروهایی که آموزش می دهید استفاده کنید؟
کلاس‌های آموزشی به صورت تماما آنلاین با ساخت فیلم‌ها و فایل های متنی و... پیش می رود و کسانی که آموزش می بینند رنج سنی پایینی دارند. پروژه ما نیز هنوز به صورت کامل آغاز نشده است و در حال توسعه برای اجرای پروژه هستیم و به تازگی وارد موضوع مشارکت و سرمایه گذاری شده ایم. اما در سال های آینده می توانیم از این نیروها نیز استفاده کنیم.

کشور ما در این سال ها در زمینه فناوری و رباتیک پیشرفت های خوبی داشته است. آیا از تجربیات دیگران در کارتان بهره برده اید یا به طور کلی از توان خود استفاده کرده اید؟
می توان گفت تمام کار را به شخصه پیش برده ام و کسی برای کمک گرفتن نداشته ام. تا کنون هر پروژه ای از طراحی و برنامه ریزی صفر تا صد کار خودم بوده است.

فکر نمی کنید اگر به صورت مشارکتی با تیم های تحقیقاتی رباتیک پیش بروید گسترش و پیشرفت بیشتری خواهید داشت؟
به دلیل اینکه به تازگی مستقر شده ام هنوز نتوانسته ام ارتباط چندانی با این تیم ها برقرار کنم. قبل از این نیز در منزل یا دفتر فعالیت داشته ام.

نحوه فعالیت در زمینه ربات های آموزشی به این صورت که یک نوجوانان ۱۲ ساله می تواند بدون داشتن دانش فنی یک ربات را تکمیل کند و با کامپیوتر به آن وصل شده و روی آن برنامه نویسی کند به این ترتیب کم کم برنامه نویسی و الکترونیک را در سطح مبتدی آموزش می بیند

تحصیلاتتان چیست؟
تحصیلات دانشگاهی ندارم و علاقه ای به ادامه تحصیلات آکادمیک هم ندارم. تمام اطلاعاتم از سایت های خارجی، داخلی و در محیط واقعی به دست آمده است، در حالی که در دانشگاه بیشتر با تئوری مواجه هستیم.

تقاضای خاصی دارید؟
تامین نیروی انسانی و جذب سرمایه گذار برای باقی پروژه ها از مهمترین نیازهایمان است. همچنین تامین تجهیزات به دلیل هزینه های سنگین برایم سخت است.

اگرچه با شرکت داده پردازی در موضوع رباتیک وارد شراکت شده ایم و پیشرفت خوبی هم داشته ایم اما هنوز به قرارداد نرسیده ایم ولی تقریبا بیشتر کار انجام شده و نزدیک به بستن قرارداد هستیم که در زمینه ربات های آموزشی است.

در این زمینه ربات های آموزشی بیشتر توضیح می دهید؟
نحوه فعالیت در زمینه ربات های آموزشی به این صورت که یک نوجوانان ۱۲ ساله می تواند بدون داشتن دانش فنی یک ربات را تکمیل کند و با کامپیوتر به آن وصل شده و روی آن برنامه نویسی کند به این ترتیب کم کم برنامه نویسی و الکترونیک را در سطح مبتدی آموزش می بیند. در این شرایط نوجوان کم کم وارد دنیای برنامه نویسی و الکترونیک می شود بدون اینکه خودش متوجه شده باشد تا جایی که به برنامه ریزی هوش مصنوعی می رسد.

چشم اندازتان برای آینده چیست؟
در آینده بحث متاورس را داریم که مهمترین بحثی است که اکنون در دنیا وجود دارد که کشور ما نیز خواه نا خواه وارد این دنیا شده و به سرعت پیش می رود. چشم اندازم این است که وارد این دنیا بشوم و جزو شرکت های اولی باشیم که در کشور وارد این صنعت می شویم. به این صورت بتوانیم لوازم جانبی و محصولات متاورسی چون ربات های گردشگری و... تولید کنیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha