۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
پیش بینی رشد ۱۲ درصدی تولید جهانی روغن زیتون در ۲۰۲۲| ایران؛ هجدهمین تولید کننده زیتون در دنیا
بازار؛ گزارش می دهد؛

پیش بینی رشد ۱۲ درصدی تولید جهانی روغن زیتون در ۲۰۲۲| ایران؛ هجدهمین تولید کننده زیتون در دنیا

در حالی که تولید جهانی روغن زیتون در ۲۰۲۱ حدود ۲.۹ میلیون تن بوده پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد رشد کند و به ۳.۲۸ میلیون تن برسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: زیتون یکی از محصولات پرمصرفی است که از اصلی ترین فراورده های آن می توان به روغن زیتون اشاره کرد که خود صنعتی بزرگ در دنیا محسوب می شود و تولید آن سالانه روندی افزایشی دارد. به طوری که بر اساس داده های آماری جهانی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ حجم تولید جهانی روغن زیتون به حدود ۲.۹ میلیون تن رسید.

پیش بینی تولید جهانی ۳.۲۸ میلیون تن روغن زیتون در سال ۲۰۲۲
از سوی دیگر کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند حجم تولید در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد افزایش یابد و به ۳.۲۸ میلیون تن برسد. علاوه بر این، مصرف روغن زیتون در سراسر دنیا به خصوص کشورهای توسعه یافته نیز روندی افزایشی دارد و با توجه به سلامت محور بودن آن، می توان پیش بینی کرد که در سالهای آتی نیز میزان تولیدات سالانه رشد داشته باشد. با این وجود بر اساس داده های آماری منتشر شده، در سال ۲۰۲۱ حجم مصرف جهانی روغن زیتون به حدود ۳.۲ میلیون تن رسیده است. این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۱ اتحادیه اروپا در صدر لیست کشورهای پرمصرف روغن زیتون قرار دارد به طوری که میزان مصرف این منطقه در مدت نامبرده یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن بوده است.

از سوی دیگر در مدت نامبرده ایالات متحده نیز در جایگاه دوم مصرف کنندگان عمده روغن زیتون قرار دارد و میزان مصرف آنها از ۴۰۰ هزار تن عبور کرده است. این در حالی است که ترکیه به عنوان سومین مصرف کننده عمده مصرفی ۲۲۰ هزار تنی در سال ۲۰۲۱ رقم زده است.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان زیتون تولیدی بیش از ۱۰۸ هزار تن داشته و در جایگاه هجدهم دنیا قرار دارد

اسپانیا، ایتالیا و تونس؛ ۳ تولیدکننده برتر زیتون| تولید ۱۰۸ هزار تنی زیتون ایران و کسب جایگاه ۱۸ دنیا
بر اساس گزارش اخیر سازمان فائو، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور اسپانیا بیشترین تولید زیتون را داشته است و تولیدی بیش از ۸ میلیون تن را به ثبت رسانده است. این در شرایطی است که کشور ایتالیا در مدت نامبرده تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن داشته است و به این ترتیب با یک فاصله چشمگیر نسبت به میزان تولید اسپانیا، در جایگاه دوم تولیدکنندگان برتر دنیا جای دارد.

از سوی دیگر کشور تونس به عنوان سومین تولید کننده نیز تولیدی ۲ میلیون تنی در این زمان داشته است. گزارش فائو همچنین نشان می دهد: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشورهای مراکش و ترکیه نیز چهارمین و پنجمین تولید کننده زیتون بوده اند.

این گزارش فائو همچنین می گوید: ایران نیز به عنوان یکی از تولید کنندگان این محصول تولیدی بیش از ۱۰۸ هزار تن داشته و در جایگاه هجدهم دنیا قرار دارد. این در حالی است که مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران در خصوص حجم تولید زیتون کشور در سال جاری می گوید: در سال جاری بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن تولید زیتون داشته ایم که بخش بسیار اندکی از آن نیز صادر شده است که چندان قابل ملاحظه نیست.

به گفته فائو در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۴۶ تن زیتون به بازارهای جهانی صادر کرده است و بیستمین صادر کننده محسوب می شود

صادراتی ۴۶ تنی زیتون ایران در ۲۰۲۰| اسپانیا در جایگاه نخست صادرات زیتون
از سوی دیگر در بخش دیگری از گزارش فائو آمده است: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور پرتغال بزرگترین صادر کننده محصول زیتون بوده و صادراتی بالغ بر ۳۱ هزار تن را رقم زده است.

از سوی دیگر فائو می گوید: کشور اسپانیا نیز صادراتی ۱۵ هزار تنی داشته است و به این ترتیب در جایگاه دوم صادرکنندگان برتر جای گرفته است.

گزارش فائو همچنین حاکی از این است: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشورهای «اردن، یونان، فیلیپین، ایتالیا، هلند، آلمان، ایالات متحده و سوریه» در جایگاه چهارم تا دهم صادرکنندگان برتر زیتون قرار دارند. این گزارش فائو همچنین نشان می دهد: ایران نیز در مدت نامبرده ۴۶ تن زیتون صادر کرده است و در جایگاه بیستم دنیا قرار دارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha