۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
فعالان بلاک چین با قانونگذاری درست مشکلی ندارند|مدیران دانش عمیق پیدا کنند
گفتگوی بازار با فعال بلاک چین و رمزارز

فعالان بلاک چین با قانونگذاری درست مشکلی ندارند|مدیران دانش عمیق پیدا کنند

«سجاد عزیز زاده» معتقد است مهمترین مساله در ایران قانونگذاری است درحالی که متخصصان این حوزه مشکلی با قانونگذاری ندارند و دوست دارند قانونی باشد البته همراه قوانین درست.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که طی این مدت، بارها شنیده ایم بلاک چین با مزیت غیرمتمرکز بودنش می تواند بر کارایی و شفافیت خدمات بیفزاید؛ اما در ایران همچنان شاید مدیران آنطور که باید اعتماد لازم و دانش عمیق را در این حوزه کسب نکرده اند به طوری که باعث تصمیم گیری ها و قانونگذاریهای نامناسب در این حوزه می شوند.
برای آگاهی بیشتر از فناوری بلاک چین و چالشهای آن در ایران گفتگویی با سجاد عزیز زاده انجام داده ایم .

سجاد عزیز زاده ؛ حدود ۸ سال با مفاهیم بلاک چین رمزارزها آشنایی دارد کار اصلی وی سئو است و حدود ۸، ۹ سال در حوزه سئو فعالیت دارد .
* به نظر شما چشم انداز استفاده از بلاک چین در صنایع در سال پیشرو چگونه خواهد بود؟
یکی از اهداف بلاک چین این است به سمت سادگی پیش برود یعنی برای اینکه مفهوم بیت کوین بلاک چین به کسی توضیح بدهیم باید به سمت سادگی بیشتر برود تا بتوانیم راحت تر آن را توضیح دهیم اگر این اتفاق بیفتد بسیار مثبت است و البته به نظرم در صنایع پیش رو استفاده از بلاک چین بیشتر می شود و خیلی از مشکلات را حل می کند برای مثال با بلاک چین در حوزه انتقال پول و انتقال ارزش همچنین در صنایع مختلف و در حوزه های مختلف وارد شود؛ البته فقط انتقال پولی نیست و می تواند توسط متخصصان برنامه ریزی شود در حل مشکلات کارساز باشد.

*برای آشنایی بیشتر مدیران با این فناوری چه باید کرد؟
یادم می آید سال ۲۰۱۷ مدیران در برابر بلاک چین گارد گرفته بودند که پولشویی دارد درحالی که در سال ۲۰۲۱ مشخص شد که برعکس این موضوع است و اینکه شاید به راحتی پولشویی انجام نمی شود. از طرفی برای آشنایی مدیران باید بدانیم که مشکلات بزرگ مدیران در حوزه های مختلف چیست و بلاک چین را به عنوان راهکار ارایه دهیم. بطوریکه این فناوری میتواند در دورنمای شرکت تاثیر بسزایی بگذارد و اینکه متوجه این مساله خیلی از افراد شده اند که بلاک چین را به عنوان پولشویی نباید دید.

* بلاک چین در چه صنایعی می تواند منجر به کارایی و اثربخشی بهتر شود؟
در ابتدا بلاک چین در حوزه مالی و انتقال پول وارد شد. هدفش این بود که مثلا زمانیکه انتقال با سوییفت انجام می شود هم زمان بر است و هم هزینه اش بالا است در حالیکه برای مثال ریپل با سرعت بالاتری و با هزینه کمتر از سوئیفت انجام می شود و همچنین بلاک چین امینت بالایی دارد باید در اینجا به نکته ای اشاره کنم در واقع بلاک چین در برگیرنده این سه ضلع یک مثلت است که شامل غیر متمرکز بودن - مقیاس پذیر بودن و امنیت شبکه.

درحالی که الان آنطور که باید از بلاک چین استفاده نمی شود چراکه برای معرفی بلاک چین در طی ۱۳ سال اخیر به عنوان یک مفهوم جدید شاید تایم کوتاهی بوده است قطعا با بلاک چین کارایی بهتر می شود و از طرفی شاید هنوز به آن علم نرسیدیم که کجا استفاده می شود و در عین حال هنوز شاید به بلاک چین اعتماد نداریم.

*چالش های استفاده از بلاک چین در ایران چیست؟ راهکار توسعه آن را بفرمایید.
از جمله چالش ها رگولاتوری در این حوزه است همانطور که گفتم بلاک چین با با توجه به آن سه ضلع مثلث که در بالا اشاره کردم نباید کسی و یا دولت پشت آن باشد . همچنین باید اعتماد باشد مهمترین مساله در ایران قانونگذاری باشد درحالی که متخصصان این حوزه مشکلی با قانونگذاری ندارند و دوست دارند قانونی باشد البته با قوانین درست. باید کمک کنیم به صنایع و کارخانه ها که هزینه های خود را با بلاک چین کمتر کنند.

هدف بلاک چین این است که فعالیت ها را آسانتر کند همچنین باید بدانیم که مثلا بیت کوین ارزش خود را دارد نباید آنرا مثلا تبدیل کنیم به دلار. به نظرم از مفاهیم دور شده ایم زمانیکه مسایل درست می شود که افراد به این حوزه با اطلاعات کافی نگاه کنند. در موضوعات عمیق شویم تا جوابهای خود را پیدا کنیم. با توجه به اینکه این غیرمتمرکز بودن از موضوعات مهم بلاک چین است.

چون سمت متمرکز شدن برود شاید عملکرد خوبی نداشته باشد برای مثال کاردانو عملکردش با اینکه از اتریوم بهتر است اما با متمرکز شدن اش خیلی افراد روی کاردانو نظر مثبت ندارند و با اینکه عملکرد بالایی دارد برای همین اگر بخواهیم کوین بزنیم خودمان ریال تعریف کنیم این مساله خیلی وقت است که دیگر جواب نمی دهد از این رو برای کسب کارایی مورد نظر در حوزه بلاک چین، باید غیرمتمرکز باشد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهاد IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      عالی بود من با نظر جناب عزیززاده کاملا موافق هستم. ما قانون درست رو توی این حوزه نیاز داریم