۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
دست بالای ارزهای دیجیتال در تحولات اوکراین| روی آوردن مجدد سرمایه گذاران به سمت بیت کوین
بازار بررسی کرد؛

دست بالای ارزهای دیجیتال در تحولات اوکراین| روی آوردن مجدد سرمایه گذاران به سمت بیت کوین

با ایفای نقض حیاتی ارزهای دیجیتال در جنگ اوکراین، رئیس جمهور این کشور روز چهارشنبه با امضای قانونی جدید، استفاده کامل از این ارزها را به رسمیت شناخت.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ اوکراین را می توان نقطه عطفی در کارکرد رمزارزها در دنیای فینتک دانست. علیرغم پیش بینی کارشناسان بازار در خصوص افت شدید احتمالی قیمت ارزهای دیجیتال در بازار در صورت ادامه و تشدید درگیری ها در اوکراین، اختلال سیستم بانکی در این کشور درگیر جنگ و استفاده گسترده از رمزارزها برای دریافت کمک های بین المللی در کنار مبادلات شهروندان اوکراینی با استفاده از رمزارزها، معادلات و پیش بینی ها را به طور کل عوض کرد؛ موضوعی که نهایتا نه تنها منجر به ریزش بلکه تقویت جایگاه بیت کوین در جهان شد.

قانونی شدن کامل استفاده از ارزهای دیجیتال در اوکراین
کمک بزرگ رمزارزها به اقتصاد درگیر جنگ اوکراین در نبود امکان انجام تراکنش های بانکی منجر شد تا دولت کی یف به صورت گسترده به سمت استفاده گسترده و سازمان یافته از آنها روی آورده و حسابی جدی روی این دسته از ارزها باز کند.

در همین راستا، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اقدامی تاریخی، استفاده از رمزارزها به منظور خرید و فروش و نگهداری قانونی اعلام کرد؛ تحولی بزرگ که دولت اوکراین را نیز در زمره دولت های پذیرنده ارزهای دیجیتال در جهان طی ماه های گذشته قرار داد.

بر اساس این قانون جدید، هرگونه استفاده، معامله، نگهداری و حتی اقدام برای راه اندازی و توسعه پلتفرم های مبادلاتی رمزارزها در اوکراین قانونی بوده و مورد تایید وزارت تحول دیجیتال در اوکراین خواهد بود. این قانون همچنین توسط کمیته ملی امنیت و بازار بورس اوکراین نیز تایید شده و نه تنها زمینه مبادلات رمزارزها را در اوکراین فراهم آورده بلکه بانک ها را نیز مجاز به باز کردن حساب بانکی ویژه برای مبادله ارزهای دیجیتال توسط مشتریان خود خواهد کرد.

همچنین وزارت تحول دیجیتال اوکراین نیز روز چهارشنبه، با انتشار بیانیه ای از تعیین این وزارخانه به عنوان تنظیم کننده مقررات مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و صدور مجوزهای لازم جهت فعالیت پلتفرم ها و صرافی های مبادلات رمزارزها در اوکراین خبر داد.

تغییر کامل رویه دولت اوکراین در قبال رمزارزها
پیش از وقوع جنگ در اوکراین، دولت کی یف نیز در زمره مخالفان بزرگ استفاده و مبادله ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می شد. این مخالفت نیز تا جایی بود که ولادیمیر زلنسکی پیشتر در سپتامبر سال ۲۰۲۱، لایحه پیشنهادی قانونی سازی استفاده از رمزارزها را رد کرده بود.

اما اکنون با افزایش نیاز حیاتی دولت اوکراین به ارزهای دیجیتال و دریافت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمک های بین المللی از طریق همین سیستم، رویه کی یف در قبال این دارایی های نوین کاملا تغییر کرده و گفته می شود وزارت دارایی اوکراین اکنون پیش از تصویب نهایی قانونی سازی استفاده از ارزهای دیجیتال، به دنبال اصلاح نظامی مالیاتی این کشور و گنجاندن مقرراتی جدید برای چگونگی تعامل با ارزهای دیجیتال و صاحبان آنها در اوکراین است.

چشم انداز مثبت نحوه تعامل با رمزارزها در جهان
اما جدا از مساله اوکراین و تغییر رفتار این کشور در قبال ارزهای دیجیتال، هفته گذشته نیز تلاش راستگرایان برای اعمال ممنوعیت استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در پارلمان اروپا با شکست مواجه شد و رای لازم را برای تصویب نیاورد.

همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از مدت ها تقابل گسترده دولت این کشور برای استفاده از ارزهای دیجیتال، هفته گذشته طی فرمانی تاریخی، نه تنها وجود و فعالیت آنها را به رسمیت شناخت، بلکه خواستار تنظیم راهبردهایی برای حفظ سیطره واشنگتن در صنعت دارایی های دیجیتال و ادامه رهبری آمریکا بر دنیای اقتصاد از طریق ارزهای دیجیتال شد.

مجموع این تحولات نشان دهنده چشم انداز مثبت و روشن برای بازار ارزهای دیجیتال بوده که علیرغم افزایش تنش ها در اوکراین و سایه ترس از جنگ در اروپا، منجر به بازگشت قیمت بیت کوین به بالای ۴۰ هزار دلار از روز چهارشنبه شد.

ناتوانی بانک های مرکزی در پوشش تورم و قدرت بیت کوین
یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار بر افزایش قیمت بیت کوین و بازگشت به کانال ۴۰ هزار دلار، اعلام افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی در آمریکا توسط فدرال رزرو بود که تا حدودی، سرمایه گذاران بازار دلار را دلسرد کرد.

با توجه به افزایش دو شاخص تورم و قیمت مصرف کننده در آمریکا طی ماه های اخیر، به نظر می رسد میزان افزایش نرخ بهره بانکی جوابگوی پوشش این میزان از تورم نبوده و بخشی از سرمایه گذاران تصمیم به روی آوردن مجدد به سمت بازار ارزهای دیجیتال، طلا و سهام شرکت های بنیادین بین المللی گرفتند که به احتمال زیاد، سرمایه گذاری در این بخش ها برای میان مدت، سود بیبشتری به نسبت سیستم بانکی نصیب آنها خواهند کرد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha