۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
هرگونه مجوز برداشت از گیاهان دارویی ممنوع شد
با بخشنامه‌ سازمان جنگل ها؛

هرگونه مجوز برداشت از گیاهان دارویی ممنوع شد

بهزاد، مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها در بخشنامه‌ای به ادارات کل ‌منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان‌ها به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا صدور هر گونه مجوز برداشت از گیاهان دارویی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ترحم بهزاد در خصوص دلایل این تصمیم گفت: تاکید این دستورالعمل مربوط  به گونه های گیاهان دارویی صنعتی و خوراکی است که بیشتر به صورت گروهی و سنتی توسط مردم محلی  برداشت می شود.

بهزاد افزود: با توجه به گروهی بودن عملیات برداشت گیاهان مرتعی و شیوه بهره‌برداری سنتی و امکان آلودگی ابزارهای برداشت و ‏جمع‌آوری گیاهان، برداشت گیاهان از طبیعت و مصرف آن به بازارهای متعدد می‌تواند منشا شیوع و سرایت غیر قابل کنترل ویروس کرونا ‏را‎ ‎هم در ‏جامعه‎ ‎بهره‌بردار و هم در میان مصرف کنندگان به همراه داشته باشد. ‏

وی تصریح کرد:در این چرخه به دلیل اینکه افراد بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و همچنین از ابزار برداشت مشترک استفاده می کنند در صورت آلوده بودن یکی از افراد گروه، احتمال آلودگی دیگران وجود دارد. از سوی دیگر گیاهان خوراکی بیشتر به صورت خام و تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرند و امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره برداری تا مصرف در بین مردم  وجود دارد. از این رو به جهت جلوگیری از سرایت ویروس و همچنین حفظ منافع مصرف کنندگان این تصمیم اتخاذ شده است.

بهزاد ادامه داد: البته می دانیم بومیانی که در نزدیکی رویشگاه های گیاهان زندگی می کنند کمتر به این بخشنامه توجه دارند و برای مصارف شخصی به سراغ  این گیاهان می روند اما هدف اصلی ما جلوگیری از برداشت های گروهی است.

وی ایجاد یک دوره تنفس برای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی ارزشمند را دیگر هدف این اقدام عنوان کرد و افزود: در سالیان اخیر برداشت های بی رویه سبب کاهش تراکم  برخی  گونه های ارزشمند گیاهی از جمله کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان کوهی  و کرفس کوهی شده  و شاید زمان آن رسیده باشد که کمی به عرصه های منابع طبیعی استراحت بدهیم و جلوی انقراض این گونه های ارزشمند را بگیریم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه شاید این سوال برای بهره برداران ایجاد شود چرا فعالیت های کشاورزی ممنوع نشده است، گفت: کشاورزی در سال های اخیر مکانیزاسیون شده و کارها بیشتر توسط ماشین انجام شده و افراد ارتباط کمی با یکدیگر دارند اما در حوزه گیاهان دارویی و خوراکی هنوز از روش های سنتی استفاده می شود و بهره برداران به صورت گروهی و با دست کارهایشان را انجام می دهند، به همین خاطر ریسک انتقال ویروس میان آنان بیشتر است.

کد خبر: ۱۴٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha