۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲
آذربایجان‌غربی گذرگاه قاچاق دام در کشور| پلاک کوبی دام ها چاره ساز نشد
بازار بررسی کرد؛

آذربایجان‌غربی گذرگاه قاچاق دام در کشور| پلاک کوبی دام ها چاره ساز نشد

ارومیه- تفاوت فاحش قیمت در داخل و خارج کشور، وجود نزدیک هزار کیلومتر مرز و نبود نظارت کافی به همراه افزایش نهاده های دامی آذربایجان غربی در سالی که گذشت به عنوان گذرگاه قاچاق دام در کشور تبدیل کرد.

بازار؛ گروه استان ها: آذربایجان‌غربی که ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور دارد و همواره از این امر به عنوان مزیت اساسی برای توسعه منطقه نام برده می‌شد، این روزها درگیر قاچاق دام و احشام به عنوان نتیجه نامیمون این مرز طولانی است که سبب افزایش قیمت اقلام مرتبط در داخل و ثروت بادآورده برای تنها افرادی خاص می‌شود.

مسئله قاچاق احشام به دلیل سودآوری کلان آن و با توجه به اختلاف قیمت سه برابری گوشت بین ایران و کشورهای همسایه، مورد توجه سودجویان و قاچاقچیان قرار گرفته و سالیانه با وجود اینکه تعداد بسیاری از دام قاچاق در مرزها کشف می‌شود اما بسیاری از این دام‌ها نیز از مرزها عبور داده شده و سرمایه‌های فراوانی از مملکت خارج می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل آشفته بازار گوشت در سالی که گذشت قاچاق دام زنده بود، موضوعی مورد انتقاد شدیدعلی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور قرار گرفت و طی اظهار نظری اعلام کرد: قاچاق دام به عراق ادامه دارد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند، جلوی آن را بگیرند و عاملی شده که در کنار گرانی نهاده قیمت گوشت پایین نیاید.

هم مرزی آذربایجان غربی با عراق و ترکیه درکنار تمام مزیت های توسعه ای و اقتصادی که دارد زمینه مساعدی برای قاچاق دام زنده از کشور به این مقاصد را فراهم کرده و تفاوت بالای گوشت در این کشورها با ایران نیز هر سال به پدیده شوم قاچاق دام بیشتر دامن می زند.

سالی که گذشت موضوع قاچاق دام به حدی در استان آذربایجان غربی شدت یافت که نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه طی خطبه های نماز جمعه بارها نسبت به افزایش قاچاق دام در استان هشدار داد و اعلام کرد: قاچاق دام از مسایل مهم مطرح در روزهای اخیر است و لازم است مسئولان موضوع قاچاق دام بخصوص دام مولد را با جدیت پیگیری کنند.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با هشدار نسبت به مقابله با این پدیده شوم تاکید کرد: اگر مسئله قاچاق دام مولد ادامه یابد با مشکلات متعددی در استان و کشور مواجه می شویم و مسئولان باید دقت کنند که صادرات از مبادی قانونی و تحت برنامه باشد.

آذربایجان‌غربی گذرگاه قاچاق دام در کشور| پلاک کوبی دام ها چاره ساز نشد

۸۰ هزار راس دام از آذربایجان غربی قاچاق شده است
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از افزایش بیش از دو برابری قاچاق دام در استان طی سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این مدت ۸۰ هزار راس دام و احشام از مرزهای استان قاچاق شده است که در مقایسه با سال ۹۹ که حدود ۴۰ هزار راس بود دو برابر افزایش نشان می دهد.

حسین نجف زاده در گفتگو با خبرنگار بازار بیشترین دام های قاچاق کشف شده مربوط در شهرهای سردشت و پیرانشهر بود، افزود: در خصوص قاچاق احشام ۴۵۳ فقره پرونده در سال ۹۹ و ۸۹۱ فقره طی سال گذشته تشکیل شد که تعداد پرونده های تشکیل یافته در زمینه قاچاق دام نیز افزایش دو برابری دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از دام های قاچاق در مرزهای آذربایجان غربی کشف می شود، گفت: متاسفانه ۴۰ درصد قاچاقچیان موفق به قاچاق دام می شوند که نشان دهنده برخی مسایل و مشکلات در مرزهای استان است در این زمینه اقدامات اساسی برای کنترل مبادی ورودی و خروجی قاچاق به خصوص قاچاق دام در سال ۱۴۰۱ اندیشیده شده است.

نجف زاده تفاوت قیمت گوشت، هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور خارجی را از مهمترین دلایل قاچاق دام در استان دانست و گفت: قاچاق احشام به صنعت دامداری ضربه خواهد زد و موجب افزایش قیمت ها می شود باید چاره اندیشی اساسی در سطح کشوری و استانی در این زمینه اندیشیده شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با تاکید به اینکه قاچاق یک معضل و آسیب جدی به صنعت و اقتصاد کشور است، خاطر نشان کرد: خروج ثروت میلیاردی از راه قاچاق دام، کالا و ارز در کشور نه تنها ضربه به اقتصاد بلکه یکی از عوامل محرومیت در استانهای مرزی است.

طرح پلاک کوبی دان با هدف پیشگیری از قاچاق دام یکی از طرح هایی بود که طی سالهای اخیر در کشور و استان آذربایجان غربی به اجرا در آمد اما به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی نتوانست طرح موفقی در این زمینه باشد.

هر چند بسیاری از صاحب نظران اجرای این طرح را تنها برای هویت گذاری دام ها دانسته و عنوان کرد: این طرح با هدف کنترل قاچاق دام اجرایی نشده و عملا نمی تواند نقشی از کنترل قاچاق دام داشته باشد.

بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیش از چهار میلیون و ۴۶۲ هزار و ۶۲۲ راس دام سبک و سنگین وجود دارد که از این تعداد، سه میلیون و ۸۶۳ هزار راس گوسفند و بز و بقیه دام سنگین هستند.

بالا بودن جمعیت دامی استان به ویژه دام سبک که به صورت سنتی و عشایری پرورش داده می‌شود، هزینه بالای آن و نیز عدم آگاهی دامداران موجب عدم رغبت آنان و نیز موجب کندی روند پلاک گذاری شده‌است.

در این راستا نیاز است بازنگری و اصلاح روند پلاک کوبی به صورت پهنه به پهنه و روستا به روستا انجام گیرد و سازمان های مرتبط نیز با مجریان طرح همکاری های لازم را داشته باشند.

آذربایجان‌غربی گذرگاه قاچاق دام در کشور| پلاک کوبی دام ها چاره ساز نشد

دامداری های کوچک باید مورد حمایت قرار گیرند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص دلایل قاچاق دام در استان به خبرنگار بازار گفت: سالانه شاهد قاچاق دام از مرزهای استان هستیم این در حالی است که آذربایجان غربی جز استان های برتر و تراز اول کشور در تولید گوشت قرمز و مرغ است.

سید سلمان ذاکر با بیان اینکه سختی تامین نهاده های دامی توسط دامداران و قیمت بالای دام در کشورهای همسایه عمده علت قاچاق دام است، خاطرنشان کرد: به دلیل همسایگی با چند کشور همسایه، سالانه شاهد قاچاق دام ازمرزهای استان هستیم هرچند اقدامات خوبی برای مقابله با این موضوع صورت گرفته است.

وی با اشاره به لزوم حمایت از دامداری های کوچک برای جلوگیری از قاچاق دام و همچنین رونق اقتصاد دامداران یاد آور شد: برابر قانون باید از دامداری های کوچک حمایت شود و نهاده های دامی به صورت عادلانه همچون دامداری های بزرگ به آنها تخصیص یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با قانون قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در این راستا وظایف تمامی دستگاه‌ها در قبال پیشگیری از قاچاق کالا و ارز مشخص شده و جرائم و مجازات برای افرادی که مرتکب قاچاق می‌شوند تعیین شده است.

محمد علی‌پور افزود: قوانین مجلس باید با توجه به قدرت بازدارندگی آنها عملیاتی شود اما متاسفانه دستگاه‌هایی که موظف و مکلف به برخورد با قاچاق هستند وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: به غیر از قاچاق دام از مرزهای استان به عراق، در سایر استان‌ها مانند خوزستان نیز دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق شده و این موضوع برای قاچاقیچان تبدیل به سودآوری شده است.

قوانین قاچاق کالا و ارز توسط دستگاه‌های اجرایی به درستی عملیاتی نمی‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین با توجه به قانون و مقرراتی که در رابطه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد اگر به موقع و به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل شده اما همانطور که اشاره شد، متاسفانه قوانین به درستی اجرا نشده یا کامل اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی محل تولید دام است افزود: اگر خرید تضمینی گوشت وجود داشته و نظارت و کنترل در این رابطه انجام شود و از سوی دیگر اگر دولت در این زمینه برنامه داشته باشد، این استان می‌تواند گوشت مورد نیاز کل کشور را تامین کند.

وی افزود: متاسفانه دولت در سالهای اخیر برنامه مدون و مشخصی برای خرید تضمینی گوشت نداشته و حتی دامدارانی که با اخذ تسهیلات، اقدام به پرورش دام کرده بودند، ضرر کرده و گوشت تولیدی آنها به فروش نرسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه، با باز شدن درهای قاچاق دام، مشکلات دامداران حل شد بیان کرد: با وجود اینکه در داخل کشور نیاز به مصرف گوشت وجود دارد، قاچاق دام سبب انتقال سود کلان به سوداگران شده و در نتیجه قیمت گوشت در داخل کشور افزایش چند برابری یافته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از قوانین بازدارنده‌ای که باید در راستای جلوگیری از قاچاق دام صورت گیرد، پلاک‌کوبی دام سبک است تا هویت آن مشخص شود گفت: بنابراین با توجه به عملیاتی نشدن این موضوع، مبارزه با قاچاق دام برای نیروهای مبارزه‌کننده دشوار می‌شود.

پلاک کوبی دام ها، تشدید مقابله با قاچاق کالا در مرزهای کشور به خصوص آذربایجان غربی نشان می دهد این راهکارها سالهاست نتوانسته ریشه شوم قاچاق دام را در کشور و این منطقه بخشکاند حل این معضل اساسی نیازمند برنامه ریزی های اصولی و مدونی چون اصلاح نژاد دام، اقتصادی بودن پرورش دام برای دامپروران، حذف دلالان و واسطه ها و نیز ایجاد صنایع وابسته به دام در استانهایی که ظرفیت تبدیل شدن به قطب دامپروری در کشور را دارند است.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      8 0
      دولت به دامدار به دامدار 200 گرم خوراک میدهد بعدمی خواهد گوشت گران نشود
    • دامدار بیچاره IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      8 0
      چه بهتر ما دامدارها بیچاره شدیم از بس نهاده ها گرون شده بخدا بیشتر دامداریها بسته شدند راه چاره صادراته بدبخت شدیم رفت
    • محمد۱۳۵۵۵۵۵۵ IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      7 1
      درست میشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      11 0
      دام که در ایران ارزان است پس بهترین راه قاچاق است
    • دامدار IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      4 0
      دولت اگه واقعا میخواد از دامدار حمایت کنه،باید صادرات کنه
    • دامدار IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      5 0
      همش چرت وپرت تحویل مردم میدن.کدام قاچاق؟من خودم ۵۰ راس گوسفندم به دلیل نبود نهاده تلف شدن.خیلی ها مثل من ورشکست شدن.
    • محمد ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      1 1
      گوسفند الان یک دهم قیمت واقعیش است دامدار ورشکست شد
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      1 2
      دام باید آنقد گران شود که برای سودجویان مقرون به صرفه نباشد قاچاق کنند
      • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
        0 0
        هیچکس ورشکست نشده درحال حاظر قصاب قیمت کوشت شده 160هزارتومان یه عده دامدار باسود بالا به بهرمند هستن
    • خداداد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      3 1
      قیمت واقعی دام زنده حداقل صد هزار تومان است چون قیمت دام را باید با قیمت بازار آزاد نهاده سنجید
    • نادرعلی محمدب IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      3 0
      گوسفندانمان تلف شدند بدبخت شدیم
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      صدتا از گوسفندام به دلیل بی پولی مردن چون دولت باید گوشت و خوراک دام رو ازاد کنه یارانشم جوری دیگه بده به مردم
    • حسین باقرزاده DE ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      مامورای مرزبانی واقعا زحمت میکشن وجلو قاچاقچیان دام زنده رو میگیرن
    • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      چرا دولت از این ور دام رو صادر میکنه از اون ور گوشت وارد ...
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      چون دام مال مردم هستش باید ارزون باشه اما اگه برای ارگان های دولتی هم بود دستور ارزانی میدادی؟
    • کورد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      یک دام تاحالا ازقیمت خودش بیشتر خورده بعد چجوری ارزون تر بفروشیمش و ضرر کنیم؟
    • ناشناس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      آخی دولت بیچاره این دام هم اگر زحمت نگه داشتن نداشت و دست آقا زاده ها توش بود اونم قیمت پنج برابری می‌گرفت بدبخت کردین کشاورزان نابود کردین دامداری
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      خداروشکر که دام راسرنگون میکنند الان بهاره علف نیست مرتع کنه وای برحال چندروزدیگه توی اینجور مملکت بایید نابود بشه من صدتا حیون دارم ۳۰۰میلیون خرج کردم بره هم دونیی ۲میلیون بایید ازکجاپیداکنیم