۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
توسعه اقتصادی اروند قربانی اختلاف ها| زمان فرصت‌سوزی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه اقتصادی اروند قربانی اختلاف ها| زمان فرصت‌سوزی نیست

آبادان- اختلاف اتاق‌های بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر با سازمان منطقه آزاد اروند مانع توسعه اقتصادی می‌شود.

محمود نواصر؛ بازار: اتاق‌های بازرگانی پارلمان بخش خصوصی و مشاور قوا هستند. در همه استان‌های ایران یک اتاق بازرگانی و در استان اصفهان، دو اتاق بازرگانی وجود دارد ولی استان خوزستان به دلیل جایگاه ویژه اقتصادی دارای سه اتاق بازرگانی در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر است.

عالی‌ترین مقام دولت در شهرهای آبادان و خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند است و در حوزه اقتصاد، بخشنامه‌های دولتی توسط این سازمان ابلاغ می‌شود.

تنها منطقه آزاد ایران که دارای دو اتاق بازرگانی است، منطقه آزاد اروند است که باید از این ظرفیت استفاده شود اما اتاق‌های بازرگانی نسبت به ارتباط و نحوه تعاملات خود با سازمان منطقه آزاد اروند گلایه‌مند هستند.

توسعه اقتصادی اروند قربانی اختلاف ها| زمان فرصت‌سوزی نیست

سازمان منطقه آزاد اروند پاسخگو نیست
هانی فیصلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس قانون اتاق‌های بازرگانی مشاور سه قوه هستند و در زمینه استان خودشان نیز مشاوره می‌دهند
.

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی که در استان‌ها هستند، هر استانی بنا به شرایط جغرافیای خودش سرآمد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه فقط استان اصفهان است که دو اتاق دارد و خوزستان سه اتاق بازرگانی دارد، توضیح داد: مسئولان فعلی و سابق سازمان منطقه آزاد تعامل لازم را با اتاق‌های بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر ندارند.

فیصلی با اشاره به مشکلات مرز شلمچه عنوان کرد: مشکلی که برای فعالان اقتصادی در مرز شلمچه شاهد هستیم، سال‌ها است که وجود دارد و تاکنون رفع نشده و همچنین اقداماتی که باید در راستای تسهیل تجارت انجام شود همچنان اجرا نشده است.

با توجه به اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر منطقه آزاد هستند و ضرورت دارد حاکمیت منطقه آزاد اعمال شود اما چرا در منطقه‌ای که آزاد است باید قوانین سرزمین اصلی در آن حاکم شود؟

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت منطقه آزاد عملا کمرنگ شده است و آن نقش اصلی را ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر منطقه آزاد هستند و ضرورت دارد حاکمیت منطقه آزاد اعمال شود اما چرا در منطقه‌ای که آزاد است باید قوانین سرزمین اصلی در آن حاکم شود؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ادامه داد: مواردی که شاهد هستیم و آن را لمس می‌کنیم، نشان دهنده خلاف تعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اتاق‌های بازرگانی است.

فیصلی خاطرنشان کرد: همکاران ما در اتاق‌های بازرگانی بیش از سه هفته در حال تماس با دفتر معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند هستند ولی موفق نمی‌شوند.

وی با اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری خرمشهر به ترکیه، اظهار کرد: سفری به ترکیه داشتیم و یک نشست در اتاق استانبول برگزار کردیم؛ این نشست با همکاری اتاق بازرگانی تهران و کنسولگری ایران در استانبول برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ادامه اضافه کرد: در این نشست که دو ساعت زمان برد ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند را معرفی کردیم.

فیصلی بیان کرد: در نشست استانبول خواستار ارائه اطلاعات مکتوب اقتصادی منطقه به زبان انگلیسی شدند ولی بورشوری از منطقه آزاد اروند وجود ندارد و وقتی از معاونت سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند درخواست داشتیم که با ما همکاری کنند حتی پاسخ تلفن را ندادند.

وی با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی مرز چذابه در استان خوزستان، افزود: این مرز بین‌المللی نیست ولی به دلیل اینکه یک متولی مشخص دارد، مشکلات اقتصادی کمتری نسبت به شلمچه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تاکید کرد: امیدوارم در سال جدید با تعامل و همدلی بیشتر رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شود.

عدم دیدار با دبیر شورای عالی مناطق آزاد
اسدالله کردزنگنه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی نماینده پارلمان بخش خصوصی هستند و وظیفه ذاتی اتاق‌های بازرگانی پژوهش و آموزش است و خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌شود.

وی افزود: پژوهش و آموزش باید به صورت رایگان ارائه شود و اتاق بازرگانی آبادان اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: با «سعید محمد» در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در تهران دیداری داشتم و وی گفت سه شنبه به اروند سفر می‌کند ولی متاسفانه دعوتی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند برای دیدار اتاق‌های بازرگانی با وی صورت نگرفت.

زنگنه ادامه داد: یک سال است که مکاتبات زیادی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام دادیم ولی پاسخی به ما داده نشد.

رونق منطقه آزاد اروند در گروی تعامل و هم اندیشی پارلمان‌های بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد اروند است

وی با تاکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد اروند باید به صورت مستمر با اتاق‌های بازرگانی نشست هم اندیشی برگزار کند، خاطرنشان کرد: رونق منطقه آزاد اروند در گروی تعامل و هم اندیشی پارلمان‌های بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد اروند است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان تاکنون بورشوری به زبان فارسی، انگلیسی و عربی از منطقه آزاد اروند نداریم، عنوان کرد: در دیدارهای خارجی باید بورشور به زبان‌های زنده دنیا ارائه بدهیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به ساختمان در احداث اتاق بازرگانی آبادان، بیان کرد: ساختمان جدیدی برای اتاق بازرگانی آبادان خریداری کردیم و از ۱۵ فروردین مستقر می‌شویم.

وی با اشاره به عملکرد مرکز پژوهش اتاق بازرگانی آبادان، توضیح داد: برای اولین بار پنج مزرعه کشاورزی توسط مرکز پژوهش اتاق بازرگانی آبادان راه‌اندازی شد.

توسعه اقتصادی اروند قربانی اختلاف ها| زمان فرصت‌سوزی نیست

اهمیت تجارت برای مسئولان اروند
علی خانی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن رد عدم تعامل این معاونت با اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر اظهار کرد: در مدت کوتاه تقریبی سه ماهه حداقل سه جلسه با اتاق‌های بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار کردیم.

پنج بازدید از سایت صنعتی، شلمچه، برگزاری چهار جلسه با اتاق اصناف آبادان و خرمشهر، سه جلسه با صنعتگران و همچنین برگزاری مستمر جلسه برای رفع مشکلات اقتصادی برخی از فعالیت‌های اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند طی مدت اخیر است

وی با تاکید بر اینکه در مدتی که مستقر هستیم تعامل زیادی با حوزه کاری خودمان داشتیم، افزود: پنج بازدید از سایت صنعتی، شلمچه، برگزاری چهار جلسه با اتاق اصناف آبادان و خرمشهر، سه جلسه با صنعتگران و همچنین برگزاری مستمر جلسه برای رفع مشکلات اقتصادی برخی از فعالیت‌های اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند طی مدت اخیر است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند موضوع تجارت را برای هیئت مدیره این سازمان مهم قلمداد کرد و گفت: سه هفته قبل جلسه‌ای در خصوص مرز شلمچه با حضور اتاق‌های بازرگانی برگزار و نکاتی مطرح شد و همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و سایر عزیزان حضور داشتند.

خانی با اشاره به بیلان کاری معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از ابتدای تشکیل این سازمان تاکنون، تصریح کرد: هر اتفاقی که حتی در ۱۰ سال گذشته رخ داده، مسئولانی که امروز بر کرسی‌های اروند هستند پاسخگوی اعمال افراد سابق نیز هستند زیرا به دنبال توسعه اقتصادی و رفع کامل مشکلات هستیم و این امر در گروی تعامل سازنده است.

توسعه اقتصادی اروند قربانی اختلاف ها| زمان فرصت‌سوزی نیست

زمان فرصت‌سوزی نیست
در شرایطی که منطقه آزاد اروند دارای انبوهی از مشکلات اقتصادی است، راه گذر از آن ارتباط صمیمی، اثربخش و مستمر فعالان اقتصادی و سازمان منطقه آزاد اروند است.

باید تجارت و فعالیت‌های اقتصادی به گونه باشد که مردم منطقه آن را در زندگی خود لمس کنند و همه اروندنشینان با تجارت آشنا شوند.

اتاق‌های بازرگانی باید با ایجاد یک بستر و فضای آزاد زمینه را برای جذب نخبگان در همه زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های خود باز گذاشته و به دنبال پرورش نیرو و همچنین تجاری‌سازی ایده‌ها باشند.

سازمان منطقه آزاد اروند نیز باید با نگاه بین‌المللی مشکلات اقتصادی این منطقه را رفع کرده و به دنبال اجرای کامل قوانین حاکمیتی مناطق آزاد در این منطقه باشد.

مرز بین‌المللی شلمچه، گردشگری، شیلات، کشاورزی، فرودگاه بین‌المللی آبادان، بنادر و صنایع از مهم‌ترین محورها و شریان‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند است که از معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند انتظار می‌رود برای هر کدام از این موضوعات برنامه‌ریزی تخصصی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی اجرا کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha