۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
حذف کارگران از چرخه تولید با قوانین سختگیرانه وزارت کار| حمایت از بخش خصوصی فقط در حد وعده!
یک فعال صنعت دکوراسیون داخلی مطرح کرد

حذف کارگران از چرخه تولید با قوانین سختگیرانه وزارت کار| حمایت از بخش خصوصی فقط در حد وعده!

سیاوش، فعال صنعت دکوراسیون داخلی با اشاره به اینکه حداقل هزینه هر کارگر ۸.۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ است گفت: قوانین وزارت کار چاره ای جز جایگزینی نیروی انسانی با ماشین آلات نذاشته است.

بازار؛ گروه صنعت: چرخ تولید در برخی از کارگاه ها و کارخانه های بخش خصوصی از مدار خود خارج شده است، اکثر تولیدکنندگان بعد از مدت ها تحمل نوسانات ارزی، عدم تامین به موقع مواد اولیه، ‌ گرانی مواد اولیه به دنبال ادامه تحریم ها و غیره با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود شدید نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند.

حالا همچون هر سال که دغدغه پرداخت عیدی، سنوات و حقوق اسفند ماه را داشتند، ‌نگران این هستند که چطور می توانند با افزایش دستمزد ها در سال آینده که به دنبال آن به طور حتم هزینه های اولیه همچون آب، برق و گاز هم بالا می رود کنار بیایند؟ معضلی که برخی از آن را به این فکر انداخته که با آوردن ماشین آلات و جایگزینی آن ها به جای نیروی انسانی از بخشی از هزینه ها بکاهند تا حرکت چرخ تولید شان به طور کامل متوقف نشود تا شاید با بهبود وضعیت و فراهم شدن امکان صادرات کمی بر فاصله هزینه ها تا درآمد اضافه کنند.

در این رابطه بهنام سیاوش، فعال صنعت دکوراسیون داخلی و عضو هیئت مدیره یک شرکت تولید کننده پارکت و ام دی اف از نگرانی ای که در سال آینده برای حفظ یا تعدیل نیروهای انسانی شان دارند در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

یکی از دغده هایی که برای سال آینده داریم همین جدول حقوق و دستمزدی هست که ارائه شده است و بر اساس محاسباتی که انجام داده ایم هر کارگر ماهانه به طور تقریبی ۸ و نیم میلیون تومان هزینه برای مجموعه دارد

* به عنوان یک تولیدکننده محصولات مرتبط با دکوراسیون داخلی بفرمایید فکر می کنید سال ۱۴۰۱ چطور برای شما آغاز شود؟
یکی از دغده هایی که برای سال آینده داریم همین جدول حقوق و دستمزدی هست که ارائه شده است. می شود گفت با پایین ترین سطح حقوق هم که حساب کنید با بن کارگری، ‌حق مسکن، حق اولاد و سنوات و عیدی، هر کارگری ماهانه به طور تقریبی ۸ و نیم میلیون تومان هزینه برای مجموعه دارد.

بنابراین با توجه به اینکه حدود ۷۰ نفر اشتغال زایی در کارخانه انجام داده ایم که این تعداد با شمار کارکنان دفاتر مرکزی و شعبه هایی که داریم در حدود ۹۷ نفر می شود که باید بیش از ۸۰۰ میلیون تومان در ماه هزینه این تعداد کارگر کنیم که به همراه هزینه های دیگر تولید، خارج از توان مالی مجموعه است.

* با این تفاسیر که بزرگ ترین چالش الان مجموعه شما هزینه های تولید بخصوص نیروی انسانی است برای کنترل هزینه ها چه برنامه ای برای سال ۱۴۰۱ در نظر دارید؟
همانطور که اشاره کردم علاوه بر هزینه دستمزد خیلی هزینه های دیگری داریم که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ها هم خیلی رشد می کنند و پرداخت آن ها برای ما دشوار می شوند.

بنابراین نه تنها مجموعه ما بلکه خیلی از شرکت های دیگر با این قوانینی که وزارت کار می گذارد ناچار به تعدیل نیرو می شوند. البته از طرفی نیز نیاز به نیروهای متخصص که بتوانند کار بیشتری را انجام دهند بیشتر می شود. حتی ممکن است تصمیم به این بگیرند که به نیروها اضافه کاری بدهند تا از هزینه های سرسام آوری که در سال آینده به وجود می آید کمی بکاهند.

خیلی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های تولید ناچار به تعدیل بخشی از نیروهایشان برای سال 1401 شده اند و قصد دارند رفته رفته ماشین آلات را جایگزین کارگران کنند

* بنابراین ترجیح می دهید نیروهای کمتر و کارآمد تری حتی از حد متوسط عملکرد داشته باشید؟ و سیاست تعدیل نیرو را به احتمال زیاد در برنامه قرار دهید؟
بله، این بزرگترین دغده ما است و با خیلی از افرادی که صحبت می کردم خیلی از آن ها ترجیح می دهند با توجه به روندی که برای حقوق و دستمزد طی می شود همین کار را انجام دهند.

همچنین همگی برنامه دارند ماشین آلاتی را وارد کنند که اتوماتیک باشند و به نوعی نقش کارگر و نیرو را از سیستم شان حذف کنند تا دغدغه ها کمتر و هزینه ها هم در بلند مدت حتی با کاهش قابل توجهی هم همراه است. این بزرگترین دغدغه ای است که در سال آینده با افزایش حقوق خواهیم داشت.

* علاوه بر حقوق و مزایای کارگران، تامین مواد اولیه در سال ۱۴۰۱ را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظرتان سخت تر می شود یا راحت تر؟
همچنان منتظر این هستیم که دستور عمل جدید گمرک را برای مواد اولیه ببینیم، اینکه آیا گمرکی افزایش پیدا می کند؟ با این تفاسیر وقتی هزینه تمام شده کالا اگر حقوق و دستمزد سال جدید را به همراه گمرکی جدید محاسبه کنیم و یک افزایش نرخ ارز را هم به آن اضافه کنید خواهید دید که چه اتفاقاتی در سال آینده رخ می دهد؟

این ها همگی دغدغه های ما در سال آینده هستند همچنین همچنان چشم امیدمان به توافقات برجامی است که اگر اتفاق بیفتد خیلی از کشورها با ما مراوده ندارند و حداقل برای تولید مواد اولیه می توانیم با آن ها کار انجام دهیم که قیمت مواد اولیه شان پایین تر است.

* با این تفاسیر اگر تعاملات بین المللی بهبود پیدا کند و از فشار تحریم ها کاسته شود می توانید همچنان به حفظ نیروهای انسانی خودتان امیدوار باشید؟
بله، در حال حاضر ما فقط با هزار مشکل با روسیه، ترکیه و قدری با چین کار می کنیم که با این کشور ها هم مراوده برای مواد اولیه با سختی انجام می شود.

با این حال کشورهای دیگری هم هستند که قیمت هایشان به مراتب پایین تر است اما به خاطر تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران خیلی دست به عصا راه می روند و به نوعی با ایران تعاملات کاری ندارند. بنابراین امیدواریم در سال جدید بتوانیم بخشی از هزینه ها را با رفع تحریم ها و افزایش تعاملات بین المللی جبران کنیم.

اگر توافقات بین المللی انجام شود شاید بتوانیم ارز ثابت تر برای تولید داشته باشیم و محصولاتمان را هم راحت تر به خارج از کشور صادر کنیم

* سال ۱۴۰۱ را برای صنعت دکوراسیون داخلی و تولیدات خودتان چطور ارزیابی می کنید؟ چقدر فکر می کنید با توجه به تجربه ای که از تولید دارید و به عنوان یک مجموعه شناخته شده هم معرفی می شوید سال موفقی را آغاز کنید؟
به نظر بنده برای سال آینده مهمترین اتفاقات همین توافق بین المللی است که اگر انجام شود شاید نرخ ارز ثابت بماند و حداقل در این ماجرا خیلی خسارت نبینیم و مقداری دستمان در واردات مواد اولیه ارزان تر باز شود و اگر همه چیز خوب پیش برود می توانیم با افزایش تیراژ تولید صادرات را به کشورهای دیگر انجام دهیم. چون الان به خاطر این تحریم ها خیلی ها نمی توانند همکاری با ایران کنند. این هم از ترس تحریم هایی است که ممکن است گریبان آن ها را هم بگیرد.

احساس می کنم سال ۱۴۰۱ شرایط تولید خیلی سخت تر از قبل شود و همچنان هم حمایت چندانی از هیچ سازمان و ارگانی نمی بینیم. این درحالی است که به نظر بنده تولید کننده ای که اشتغال زایی کرده باید از سوی مسئولان کمک شود اما متاسفانه چنین چیزی را نمی بینم.

به هرحال با همه این مسائل سعی می کنیم رو به جلو حرکت کنیم و در سال جدید هم مثل قبل کار را پیش ببریم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ در هر صورت امیدواریم اتفاقات خوبی در انتظار تمام مجموعه های تولیدی از جمله مجموعه ما باشد.

کد خبر: ۱۴۱٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha