۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
احتمال افزایش ۲۲ درصدی ارزش سهام شرکت نفت شِل در پی رشد قیمت نفت
تحلیل بازار سهام بین المللی؛

احتمال افزایش ۲۲ درصدی ارزش سهام شرکت نفت شِل در پی رشد قیمت نفت

با افزایش قیمت نمفت در بازارهای جهانی طی هفته های گذشته، شرکت های نفتی مانند شل نیز اکنون بیشترین پتانسیل را برای ایجاد جهش در قیمت سهام خود در پیش رو دارند.

به گزارش بازار، قیمت سهام شل (رویال داچ شل سابق) پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹، مداخله ائتلاف اوپک پلاس و محدودیت‌های عرضه ناشی از تحریم‌های نفتی روسیه پس از پس از اعمال تحریم های سنگین اقتصادی علیه مسکو، دچار نوسان شدید قیمت شده است. به‌عنوان یکی از شرکت های بزرگ و اصلی مطرح در بازار انرژی، قیمت سهام شل طی دو سال گذشته مسیری مشابه قیمت نفت خام در معیار برنت طی کرده است.

با شروع همه‌گیری کووید-۱۹، تقاضا برای نفت خام کاهش یافت زیرا بخش‌های تولید و حمل‌ونقل بتقریبا با تعطیلی کامل مواجه شدند که این به معنای کاهش نیاز به سوخت و در نتیجه کاهش شدید جذابیت بازار انرژی بود. این وضعیت منجر به ایجاد مازاد عرضه نفت خام با تقاضای تقریباً صفر شد که نهایتا به سقوط قیمت نفت به سطوح منفی آن در آوریل ۲۰۲۰ منتهی شد. قیمت سهام شل نیز از در همین راستا از ۲۳۴۲.۶ دلار، یعنی بالاترین سطح قبل از وقوع همه‌گیری در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ به ۸۸۹.۸ دلار در ۱۹ مارس ۲۰۲۰ کاهش یافت.

این وضعیت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه (که در مجموع اوپک پلاس نامیده می‌شوند) را مجبور کرد که سهمیه تولید هر کشور عضو را با شرایط سختگیرانه برای لغو اهرم های نظارتی مربوط به محدودیت‌های تولید هر ماه کاهش دهند. اقدام اوپک کمک کرد تا قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۸۰ دلار کاهش یابد. با این حال، با حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، یک محرک اساسی جدید در سال ۲۰۲۲ به بازار نفت وارد شد که در حقیقت ناشی از تحریم های سنگین اقتصادی علیه مسکو و صادرات بخش انرژی و معادن روسیه بود.

روسیه ۸ درصد از کل عرضه جهانی نفت خام را تامین می کند و با خارج شدن نفت صادراتی این کشور از بازار به همراه ایران تحت تحریم و لیبی جنگ زده، محدودیت عرضه قابل توجهی را متوجه بازار کرده و نهایتا منجر به بروز بحران انرژی در جهان شده است.

افزایش قیمت انرژی برای شرکت های نفتی مانند شل خوب بوده است. قیمت سهام شل از پایین‌ترین حد خود در ماه مارس و نوامبر ۲۰۲۰ بهبود یافته و به سمت اوج‌هایی که در ماه قبل از شیوع همه‌گیری دیده شده بود پیش می‌رود.

چشم انداز قیمت سهام «شِل»

احتمال افزایش ۲۲ درصدی ارزش سهام شرکت نفت شِل در پی رشد قیمت نفت


تحرک اخیر قیمت در سهام شل به دنبال نوسانات اخیر ایجاد شده در قیمت انرژی بوده است. تاکنون، حدود ده کارگزاری پیش بینی ۱۲ ماهه قیمت سهام شل را ارائه کرده و همه آنها توصیه های خرید و هدف گذاری قیمت ۱۲ ماهه روی ۲۳۲۶.۴۰ دلار را دارند. این محاسبات، به معنای تایید پتانسیل شل برای رشد ۲۲ درصدی قیمت سهام این شرکت طی ۱۲ ماه آینده است.

حرکت نزولی ۱.۲۷% در روز چهارشنبه به دنبال رد حرکت صعودی ۱۵ مارس در سطح مقاومت ۱۹۴۸.۸ دلار صورت گرفت. این قیمت، کندل ها را به سمت سطح حمایت ۱۸۸۲.۲ تنظیم می کند. شکست این حمایت همچنین باید پایین ترین کندل ۴ مارس را در ۱۸۳۳.۴ دلار و قبل از رسیدن به ۱۸۰۹.۶ دلار کلِر کند. اگر گاوها نتوانند از این محور جدید قیمت دفاع کنند، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت به سمت ۱۷۶۱.۲ دلار باشیم (یعنی کم‌ترین سطح قیمت در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ و ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲). قیمت ۱۷۰۴.۸ دلار، یک هدف نزولی اضافی است که در حال حاضر دور از دسترس است، اما اگر حمایت ۱۷۶۱.۲ دلار شکسته شود، قابل دسترسی خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر گاوها بتوانند مقاومت های ۱۹۴۸.۸ دلار و ۲۰۷۵.۸ دلار را از بین ببرند، روند صعودی قیمت سهام شل ادامه خواهد داشت. این سناریو منجر به ایجاد پایین‌ترین سطح قیمت در ۵ دسامبر ۲۰۱۹ و ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی روی ۲۱۲۵.۶ دلار به عنوان هدف صعودی بعدی خواهد بود و پس از آن، پایین‌ترین سطح ۱ نوامبر ۲۰۱۹ و بالاترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ در ۲۲۱۷.۸ دلار قرار خواهند داشت.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha