۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
ضرورت ترویج صنعت‌سازی در کشور| از پیشنهادات بخش خصوصی استقبال می‌کنیم
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد؛

ضرورت ترویج صنعت‌سازی در کشور| از پیشنهادات بخش خصوصی استقبال می‌کنیم

تبریز- معاون اقتصادی رئیس جمهور بر ضرورت ترویج صنعت‌سازی در کشور تاکید کرد و گفت: از هر پیشنهاد بخش خصوصی با آغوش باز استقبال می‌کنیم ولی قرار نیست به همه‌ی صنایع نسخه‌ی واحدی ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن رضایی عصر روز چهارشنبه در جلسه‌ فوق العاده‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: تجارت نقش مهمی در تولید درآمد ملی کشور دارد و در صورت تقویت بحث ترانزیت، درآمد ملی ما به‌صورت مضاعف افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر همراه باشند، افزود: چرا به راه آهن «میانه-تبریز» توجه نکرده ایم در حالی‌که اگر این مسیر تا جلفا ادامه می‌یافت، چندین میلیارد دلار ارزش داشت و بیکاری را نیز از بین می‌برد و اصلی ترین علت این موضوع بی‌توجهی به بحث ترانزیت است.

رضایی خاطرنشان کرد: از هر پیشنهاد بخش خصوصی با آغوش باز استقبال می‌کنیم ولی قرار نیست به همه‌ی صنایع نسخه‌ی واحدی ارائه دهیم چراکه هر صنعت، نسخه‌ی خاص خود را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم دیگری که پیگیری می‌کنیم، بحث ساختار بودجه دولت است که به‌عنوان مثال بخش اعظمی از منابع بازنشستگان در داخل بودجه قرار دارد در حالی‌که در سایر کشورها این موضوع مستقل از دولت است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری همچنین گفت: دومین موضوع بحث خلق نقدینگی در کشور است که از ۵۰ سال پیش در کشور آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: تورم نوعی مالیات است که از همه اخذ می‌شود ولی چون اقشار بالا جبران تورمی دارند، ضررکمتری می‌کنند ولی اقشار پایین فشار زیادی تحمل می‌کنند.

رضایی تاکید کرد: یکی از مواردی که در بودجه‌ی سال آینده متوقف خواهیم کرد، بحث فروش دلارهای حاصل از درآمد نفتی توسط وزارت نفت به بانک مرکزی است و بحث دیگر ساماندهی یارانه‌ها است چرا که علاوه بر اسراف و قاچاق به هدف نیز نمی‌رسد.

وی افزود: باید در ایران صنعت سازی رواج پیدا کند که البته صنعت سازی با کارخانه‌سازی متفاوت است و ما می‌توانستیم در کنار صنایع فعلی صنایعی مانند گردشگری و سلامت را نیز داشته باشیم اما تنها صنعتی که توانسته ایم راه اندازی کنیم، بحث صنایع دفاعی است.

رضایی ادامه داد: متاسفانه علاوه بر نفت و پتروشیمی، در فولاد نیز خام فروشی شده است لذا باید صنعت بسازیم و چندین صنعت مهم را در آذربایجان شرقی می‌توان ایجاد کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از کارخانه‌های ماشین سازی، چرخشگر و ایدم گفت: با دیدن این مجموعه‌ها غصه خوردم چراکه با وجود مجموعه‌ ای مثل ماشین سازی می‌توان ۱۰۰ ها کارخانه ایجاد کرد.

وی افزود: کارآفرینان به شرطی که از حالت پراکنده‌ی فعلی خارج و گروه‌بندی شوند، می‌توانیم جهش صنعتی بزرگی را در کشور شاهد باشیم.

رضایی با بیان اینکه بدون هولدینگ، برندسازی و گروه بندی، صنعت سازی نیز ممکن نیست، گفت: بسیاری از بخش‌نامه‌ها باید حذف شود وگرنه ثبات ایجاد نمی‌شود و ممکن نیست از طریق یک اداره‌ی واحد در تهران برای همه‌ی صنایع تصمیم واحدی گرفته شود.

وی ادامه داد: نباید تنها ۴۰ درصد سپرده‌ی استان‌ها به خود استان‌ها اختصاص یابد بلکه باید ۶۰ درصد سپرده‌ها به استان اختصاص یابد و باید این قفس را از بین برداریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم چراکه اقتصاد به ثبات نیاز دارد ولی سیاست ثبات را از بین می‌برد و نمی‌شود با کار نمایشی مشکلات اقتصاد را حل کرد.

وی افزود: ما از کارآفرینان می خواهیم به ما کمک کنند و با حمایت‌های رهبر انقلاب و نظرات مثبت آقای رئیس جمهور مصمم هستیم، وضعیت اقتصاد را درست کنیم.

رضایی در خاتمه تاکید کرد: اکنون مشکلاتی از گذشته انباشته شده است و ما نمی‌توانیم فقط به فکر مسائل روزمره باشیم و مسائل کلان را فراموش کنیم و برعکس.

در این جلسه تعدادی از رؤسای انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و صنعتی استان به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی به بیان نقطه نظرات و طرح مشکلات خود پرداختند.

کد خبر: ۱۴۱٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha