۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
رشد قیمت‌ها در بازار نیمه‌تعطیل

رشد قیمت‌ها در بازار نیمه‌تعطیل

روز گذشته افزایش قیمت روزانه آهن آلات همچنان تداوم داشت و این در حالی بود که در برخی مبادی فروش اعلام قیمت نمی‌شد و کلا فروش‌ها بسته بود، برخی دیگر نیز تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته افزایش قیمت روزانه آهن آلات همچنان تداوم داشت و این در حالی بود که در برخی مبادی فروش اعلام قیمت نمی‌شد و کلا فروش‌ها بسته بود، برخی دیگر نیز تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند.

بازار ارز برخلاف بازار آهن نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار با توقف در کانال ۲۶ هزار تومانی با کمی نوسان کاهشی در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۱۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
تداوم افزایش قیمت‌ها در روزهای آخر سال اگرچه تغییر چندانی در بخش تقاضا ایجاد نکرد اما بهانه و سکوی افزایش و جهش قیمت‌ مقاطع فولادی در سال جدید خواهد بود.

روز گذشته رشد قیمت‌ها همچنان در بازار آهن مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار با افزایش ۲۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد، قیمت‌ها در برخی مبادی ثابت بود و تعدادی نیز اعلام قیمت نکردند.

تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا بدون تغییر قیمت بود اما در بخش شاخه‌فروشی به ویژه در شاخه‌های پرفروش تیرذوبی حدود ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز اگرچه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اما غالب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بودند. در بخش پروفیل و انواع لوله نیز مانند برخی مبادی فروش اعلام قیمت‌ها بسته بود ولی افزایش ۳۰۰ تومانی این محصول نیز مشاهده می‌شد. قیمت انواع ورق‌های روغنی، رنگی، گالوانیزه هم با ثبات نسبی همراه بود اما قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

روز گذشته با عرضه شمش فولادی در بورس کالا که در مقایسه با عرضه پیشین کاهش حجم داشت، با استقبال خوبی مواجه شد و نرخ آن با مقداری افزایش به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که این آمار و ارقام دلیلی شد تا آهن‌فروشان در لحظه‌های پایانی سال در افزایش قیمت‌ اهن الات مداومت داشته باشند.

طبق آمار امروز نیز حدود ۹۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که این محصولات شامل میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق گالوانیزه و... است. قیمت میلگرد در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۶ درصد رشد داشته و نرخ متوسط آن نیز ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.

اجرای عوارض صادراتی از ابتدای سال
با افزایش قیمت مقاطع فولادی در آخرین هفته سال، وزارت صمت برای کنترل نظم بازار تصمیم به اجرای سیاست عوارض محصولات صادراتی گرفت که گویا از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این زمینه اظهار کرد: تصمیمی که وزارت صمت جهت تنظیم بازار اتخاذ کرده، از مدتها پیش در دستور کار بوده و قصد اجرای آن را داشت اما با وضع موجود و شرایطی که در بازار آهن رخ داده، قرار است به این تصمیم زودتر جامه عمل بپوشانند.

وی در ادامه بیان کرد: نحوه اجرای سیاست عوارض صادراتی به این صورت خواهد بود که هر گاه نرخ محصولات افزایش یافت، عوارض نیز افزایش یابد و هرگاه قیمت‌ها کاهش یافت عوارض نیز کاهش می‌یابد که این سیاست به صورت پله‌ای و تدریجی اعمال خواهد شد.

گفتنی است عوارض صادراتی همه محصولات زنجیره فولاد را در برخواهد گرفت و در بیان جزئیات آن باید گفت که به عنوان مثال درصد عوارض صادراتی مواد اولیه از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند به این صورت که اگر نرخ فوب ایران ۵ درصد افزایش یابد، عوارض این کالاها ۲ درصد خواهد بود.

با توجه به رشد ناگهانی قیمت مقاطع فولادی در چندین روز اخیر که در اثر عوامل متعددی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، بورس کالا و... تقویت می‌شد وزارت صمت در صدد اصلاح و تنظیم بازار برآمد.

این تصمیم راهکاری برای کاهش نرخ اهن الات به شمار می‌رود که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha