۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
هزینه ناشی از تغییر چالش اصلی فناوری بلاک چین است| مهاجرت متخصصان در حوزه «آی تی»
در گفتگو با بازار مطرح شد

هزینه ناشی از تغییر چالش اصلی فناوری بلاک چین است| مهاجرت متخصصان در حوزه «آی تی»

«علی فروردین» می گوید: متاسفانه با موج مهاجرت متخصصان به کشور های صنعتی اروپا در حال حاضر در صنعت IT کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم.

فرحناز سپهری؛ بازار: بلاک چین از جمله فناوری های نوین دنیای امروزی است که با توجه به مزایای تمرکز زدایی و شفافیت می تواند در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد در عین حال که انتظار می رود آینده تجارت جهان طی سالهای آینده به شکل چشم گیری وابسته به بلاک چین شود. این درحالی است که به گفته علی فروردین کارشناس ارشد نرم افزار متاسفانه با موج مهاجرت متخصصان به کشور های صنعتی اروپا در حال حاضر در صنعت IT کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم.

در همین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با علی فروردین انجام داده که در ادامه متن این گفتگو از نظرتان می گذرد.

علی فروردین کارشناس ارشد نرم افزار ,دارای ۲۰ سال سابقه در صنعت IT کشور است. وی از سال ۱۳۸۱ وارد بازار فناوری اطلاعات شده و در حال حاضر بعنوان مشاور در حوزه بانک اطلاعاتی و همچنین فعال در حوزه بلاک چین و NFT مشغول به فعالیت است.

*به نظر شما چشم انداز استفاده از بلاک چین در صنایع در سال پیش رو چگونه خواهد بود؟

طی سالیان گذشته فن آوری بلاک چین آهسته و پیوسته مسیر پیشرفت را طی کرده و در این سالها این اطمینان را بین اصحاب تکنولوژی بوجود آورده که برخی از رویاها که قبلا تنها یک خیال خوش بوده اند, اکنون تبدیل به واقعیت شوند. دوران کودکی را بیاد بیاورید که در رویا در آسمان پرواز می کردیم! با خواندن وردی رویاهایمان را محقق می کردیم و در کسری از ثانیه از محلی به محل دیگر سفر می کردیم!

این ها همه آن زمان فقط رویا بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی های نوظهور از جمله بلاک چین کم کم صنایع مختلف دگر گون شد. در برخی از صنایع تغییرات بوضوح دیده می شود و در برخی دیگر هنوز اتفاق خاصی بچشم نمی خورد.

بنظر می رسد بلاک چین که در سالهای اولیه ظهور بیشتر برای ثبت دیجیتالی معاملات استفاده می شد این روزها کاربردهای بیشتری در صنایع مختلف پیدا کرده و کم کم آینده بسیاری از صنایع به این تکنولوژی وابسته خواهد شد. بدون شک آینده تجارت جهان طی سالهای آینده بشکل چشم گیری وابسته به بلاک چین خواهد بود. بسیاری از کشورها به دلایل و انگیزه های مختلف ازجمله تحریم، گذر از کارمزدهای زیاد و .... این صنعت را توسعه داده و بصورت رسمی از این نوع تجارت در معاملات خود استفاده می کنند.

ماهیت این تکنولوژی که تغییرات تقریبا در آن غیر ممکن است و بعد از ثبت اطلاعات بر بستر بلاک چین دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و سابقه تمامی تراکنش ها برای همه قابل روئیت است, صنایع را به این فکر وا داشت تا حداقل در بخشی از فرایندهای خود که نیاز به ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از دادها دارند از این تکنولوژی استفاده کنند. در نتیجه در آینده بسیار نزدیک این فن آوری تبدیل به زیرساخت بسیاری از صنایع خواهد شد و نهادهای حکومتی و بانک های مرکزی کشور های مختلف نیز راهی جز به رسمیت شناختن و قانون گذاری برای آن نخواهند داشت.

در سال پیش رو انتظار می رود با در کنار هم قرار گرفتن بلاک چین و سایر تکنولوژی های نو ظهور دیگر و البته تسریع قانون گذاری در این زمینه شاهد رشد چشمگیری در صنایعی که به نوعی با تجارت الکترونیک سرو کار دارند باشیم. سایر صنایع هم بسته به نوع کار کرد آنها می توانند از این تکنولوژی برای بهبود فرایندهای خود استفاده نمایند.

این فناوری می تواند مدلهای اقتصادی – اجتماعی جدیدی را فراهم آورد که باعث تغییرات زیادی در جهان شود. هم اکنون این فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است بنحوی که تقاضا برای نیرو های فنی در این حوزه بسیار بالا رفته و کمبود نیروی فنی در حال حاضر بزرگترین چالش این حوزه می باشد.

*برای آشنایی بیشتر مدیران با این فناوری چه باید کرد؟

در حال حاضر عدم آشنایی برخی از مدیران با فناوری بلاک چین و همچنین ترس از تغییر و احیانا هزینه های ناشی از این تغییر تبدیل به چالش اصلی این فناوری شده است. از این رو مدیران و کارشناسان IT هر سازمان و نهاد باید مهارت برقراری ارتباط با مدیران را داشته باشند و در فواصل زمانی مختلف فواید و مزایای تکنولوژی های نو ظهور را به گوش مدیران برسانند. همچنین درک و فرهنگ سازمانی نقش کلیدی در ارتقا سازمان ها دارد.

بدیهی است انجام دادن کارها به شکل معمول همیشه تنها به این دلیل که شرکت شما همیشه این کار را انجام داده است توجیه مناسبی نمی باشد.افراد پیشرو در تکنولوژی های جدید و کارشناسان و مدیران IT همیشه باید خود را برای سوالات سخت مدیران رده بالای سازمانها آماده کنند , منتقدانه بیندیشند و بدانند طرح ها و ایده های آنان در صورت تاثیر گذار بودن بر روی مدیران ارشد بر کل سازمان و آینده آن صنعت تاثیر گذار خواهد بود.

*بلاک چین در چه صنایعی می تواند منجر به کارایی و اثربخشی بهتر شود؟
این نکته که بلاک چین در چه صنایعی می تواند کارایی و اثر بخشی داشته باشد به نوع آن صنعت وابستگی بسیار زیادی دارد. در حال حاضر این فناوری بیشتر در صنعت بازی و مبادلات ارزی و همچنین صنعت NFT بشکل گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و در دید اول می توان گفت بیشترین میزان تاثیر گذاری را در این حوزه داشته است. اما این بخش کوچکی از کاربردهای این فناوری می باشد.

بنظر می رسد طی سال پیش رو بسیاری از نهادها و سازمانهای داخل کشور نیز به سمت استفاده از قابلیتهای این فناوری مهاجرت خواهند کرد. یکی از نقطه های پر کاربرد در استفاده از این فناوری سامانه های کاداستر می باشد که در بسیاری از سازمانها مثل قوه قضاییه، وزارت صنایع و معادن و بطور خاص کاداستر معادن کشور و همچنین شهرداری ها بسیار پر کاربرد است.

زمانی که در اینگونه سامانه ها بتوان اثبات مالکیت یک محدوده را در بستر بلاک چین و در قالب NFT ثبت کرد تا براحتی بتوان از این امکان برای احراز مالکیت یک منطقه جغرافیای چه برای کارکرد های معدنی، چه کارکردهای شهرداری و ...استفاده کرد، اثربخشی و تاثیر این فناوری چشم نوازتر خواهد شد.

*چالش های استفاده از بلاک چین در ایران چیست؟ راهکار توسعه آن؟
اولین و بزرگترین چالش پیش رو در استفاده از این فناوری ترس مدیران از نحوه برخورد قانونگذار با آینده این تکنولوژی می باشد. بسیاری از موسسات مالی و شرکتهای خصوصی پتانسیل و آمادگی لازم در خصوص استفاده از این فناوری را دارند اما ترس از نحوه برخورد قانونگذار با این نوع کسب و کارها مدیران را کمی دل نگران و محتاط می کند, که بدون شک این مسئله نیز همانند ترس حاکم بر جامعه در روزهای اولیه ورود اینترنت به کشور و رفع آن بعد از همه گیر شدن، نیز رفع خواهد گردید. و بدیهی است کسانی که از این فرصت استفاده ببرند و زودتر در این فناوری سرمایه گذاری کنند آینده ای در خشان تر را برای صنعت خود رقم خواهند زد.

دومین چالش پیش رو عدم وجود نیروی متخصص در این حوزه می باشد, متاسفانه با موج مهاجرت متخصصان به کشور های صنعتی اروپا در حال حاظر در صنعت IT کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم و با توجه به نو ظهور بودن این فناوری افراد بسیار کمی در حال حاضر با مفاهیم فنی این فناوری در کشور درگیر می باشند, که باید با تربیت نیروی متخصص در این حوزه در مراکز دانشگاهی و فنی و حرفه ای این کمبود را کمرنگ تر کنیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha