۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
مردم افغانستان با گرسنگی مواجه خواهند شد
بانک جهانی:

مردم افغانستان با گرسنگی مواجه خواهند شد

مسدود شدن ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا، شرایط را در این کشور وخیم کرده است.

به گزارش بازار، بر اساس بررسی بانک جهانی، شمار مردم افغانستان که توانایی تامین غذا و دیگر اقلام ضروری خود را ندارند از زمان روی کار آمدن طالبان از اوت ۲۰۲۱ به دو برابر رسیده است و این کشور در این زمان با افزایش نرخ بیکاری و کاهش دستمزدها نیز مواجه شده است.

در این بررسی که درباره میزان رفاه در افغانستان به صورت تلفنی و برای ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ صورت گرفت ۷۰ درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند، خانوارهای آنان برای تامین نیازهای غذایی و غیرغذایی با مشکل روبرو هستند؛ در حالی که این آمار برای ماه مه ۲۰۲۱ , ۳۵ درصد بود.

سهم خانوارهای افغان که به کیفیت پایین و یا غذاهای ارزان قیمت روی می‌آوردند نیز به ۸۵ درصد رسیده است در حالی که در حد فاصل ماه‌های جولای تا اوت ۲۰۲۱ این میزان ۵۸ درصد بود

همچنین، حدود نیمی از خانوارهای افغان کاهش در میزان مصرف غذاهای روزانه خود را گزارش کرده اند در حالی که این میزان در حد فاصل ماه‌های جولای تا اوت ۲۰۲۱ یک چهارم بود.

بانک جهانی، افزایش ناگهانی فقر را به شرایط کلی اقتصاد به جای اقدامات خاص معرفی شده توسط دولت موقت افغانستان از جمله کاهش شغل در بخش عمومی نسبت می‌دهد.

مقامات طالبان همچنان با به رسمیت شناخته نشدن از سوی کشورهای دیگر پس از گذشت ۷ ماه از سقوط کابل و خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی و پایان جنگ ۲۰ ساله مواجه اند

اقدام اهداکنندگان بین المللی به کاهش کمک‌های مالی خود که ۷۰ درصد از مخارج دولت افغانستان را پوشش می‌داد و همچنین مسدود شدن ۹ میلیارد دلار از دارائی‌های بانک مرکزی افغانستان شرایط را در این کشور وخیم کرده است. طالبان همچنان تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل است.

سازمان ملل پیش از این نیز در خصوص در معرض گرسنگی قرار داشتن نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان هشدار داده بود.

مطالعه بانک جهانی همچنین نشان می‌دهد، یک پنجم از سرپرستان خانوار در افغانستان در بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ در جستجوی کار بوده اند در حالی که این میزان در مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ تنها ۸ درصد بوده است.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha