۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
عملکرد تولید سیب زمینی در استان همدان ۴۲.۵ تن در هکتار است
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان:

عملکرد تولید سیب زمینی در استان همدان ۴۲.۵ تن در هکتار است

همدان- اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی همدان بابیان اینکه باید آب مناسب در تولید سیب زمینی مورداستفاده قرار گیرد، گفت: عملکرد تولید سیب زمینی در استان همدان ۴۲.۵ تن در هکتار است.

قاسم اسدیان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه موضوع کشاورزی با مهارت دانش و بینش آغشته است و باید دائماً در قسمت‌های مختلف سیستم را پایش کنیم، ادامه داد: باید مراقبت کرده و هر قسمت که ایراد پیدا می‌کند اگر در توان و بضاعت ما است آن را کنترل کنیم و یا از اشخاص متخصص کمک بگیریم.

وی با اشاره به موضوع کشاورزی دقیق افزود: وقتی حرف از کشاورزی دقیق می‌شود یعنی رفع مشکل و ایراد یا در توان کشاورز است و یا از افراد متبحر و دارای دانش استفاده می‌کند.

۵۰ تا ۶۰ نوع رقم سیب زمینی در ایران کشت می‌شود
اسدیان یا اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ نوع رقم سیب زمینی در ایران کشت می‌شود، اضافه کرد: سیب زمینی یک محصول مهم است و سرانه مصرف آن در برخی از کشورهای اروپایی برای هر فرد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم است اما در کشور ما میانگین سرانه مصرف سیب زمینی برای هر فرد سالانه بین ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم است.

وی با اشاره به اینکه حتی لازم است آب مناسب در اختیار تولید سیب زمینی قرار گیرد چراکه بخشی از تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه از طریق این محصول انجام می‌شود، تصریح کرد: می‌توان از این محصول به بهره وری بالا رسید.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ عملکرد تولید سیب زمینی حدود هشت تن در هکتار بود، ادامه داد: هم‌اکنون عملکرد تولید سیب زمینی ۴۲.۵ تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه سیب زمینی در گذشته در فروردین تا اواخر فروردین کشت می‌شد، افزود: اکنون یک تا دو ماه دیر تر کشت می‌شود و تاریخ کشت تغییر پیدا کرده و کشت ارقام زود رس انجام می‌شود.

سیب زمینی محصولی است که ۷۰ تا ۷۵ درصد آب دارد و برخی از ارقام آن ۱۵ درصد ماده خشک و ۸۵ درصد آب دارند

اسدیان با اشاره به اینکه سیب زمینی محصولی است که ۷۰ تا ۷۵ درصد آب دارد و برخی از ارقام آن ۱۵ درصد ماده خشک و ۸۵ درصد آب دارند، افزود: با یک تغییر رقمی از محصول سیب زمینی درصد ماده خشک بالاتر و درصد آب کمتری دارد.

وی با اشاره به اینکه بعد از کشت سیب زمینی میزان آب سیستم آبیاری و زمان کاشت و برداشت ارقام پر محصول مهم است، اضافه کرد: باید یک برنامه ریزی مهندسی در کاشت داشت و برداشت سیب زمینی داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین محصول را تولید کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در قسمت های مختلف اگر سیستم‌های آبیاری رعایت شود، میزان آب مصرفی به کمتر از یک سوم تقلیل پیدا می‌کند، بیان‌کرد: این اقدامات را با استفاده از آزمون و خطا نمی‌توان انجام داد بلکه باید با استفاده از نتایج طرح‌های تحقیقاتی اجرا شود و تا نیاز آبی گیاه را کاهش دهیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      بجز قطره ی اصلن مجوزکشت ندهید.برای باغهای 3ساله اصلن آب احتیاج نیست چونکه آب به ریشه نمیرسه
    • علی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      3 1
      به همت همین سیب زمینی کارا و بی مسئولیتی مسئولین محترم الان همدان آب خوردن نداره و آقایان سیب کار که اکثرا شهر نشین هستند در ردای کشاورز ظاهر میشن ولی وقتی پولی دستشون میرسه جنون تکبر برشون میداره و .....