۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت

زنجان- بازار شب عید فرصت مناسبی برای سودجویان و گرانفروشان زنجانی است تا درنبود نظارت کافی قیمت های دلخواه خود را به شهروندان تحمیل کنند و این امر باعث شده بازار شب عید امسال سرد باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تنها چند روز به آغاز سال جدید باقی مانده اما خیابان‌ها هنوز حال و هوای نوروزی را به خود نگرفته‌اند سال‌های قبل مانند این روزها، معمولاً خیابان‌ها جای سوزن انداختن نبود اما امسال هرچه خیابان‌ها از لحاظ تردد خودروها شلوغ است، مراکز خرید، بازاری کساد و سرد دارند.

بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت

گویا مردم فقط می‌روند و می‌آیند و کمتر کسی است که در دستانش خریدی باشد. تورم به حدی رسیده است که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و بیشتر شهروندان نظاره‌گر بازار هستند و عمده مردم برخلاف تصور عامی که وجود دارد، از قدرت خرید خوبی برخوردار نیستند و این امر سبب شده تا بازارهای شب عید با کسادی روبرو شود. تب و تاب بازار اما مانند سال‌های قبل نیست بیشتر رکود و سرما در بازار شب عید امسال استان دیده می‌شود حتی یک هفته به عید هنوز گاری‌هایی که بر رویشان سبزه و ماهی گلی می‌فروختند نیز امسال هنوز پیدایشان نشده است.

قیمت پسته از ۳۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان، قیمت مغزبادام از ۴۲۰ هزار تومان تا ۵۵۰هزار تومان، بادام هندی از ۳۳۰هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان، قیمت فندق از ۲۶۰ هزار تومان تا ۳۶۰ هزار تومان، تخم کدو از ۱۶۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان، نخودچی از ۷۰ هزار تومان تا ۸۰هزار تومان، کشمش از ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان شروع می‌شود.

یک شهروند زنجانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: فروش فروشندگان آجیل در بازار در مقایسه با سال گذشته کاهشی شده است. مردم در گفت‌وگوهایشان اعلام می‌کنند که به رسم هرساله آجیل شب عید را خریداری می‌کنند؛ ولی حجم خریدشان کاهش یافته است.

علی نوری با انتقاد از شرایط تورم و گرانی بازار به خبرنگار بازار می افزاید: ما آجیل می‌خریم؛ ولی با این حال میزان خریدمان را کمتر کرده‌ایم و با خانواده تصمیم گرفته‌ایم تا مهمان‌های درجه یک را با آجیل پذیرایی کنیم.

فاطمه احمدی یک شهروند دیگر نیز می گوید: قیمت‌های آجیل شب عید بالاست و ما از خرید پسته و مغز بادام‌هندی صرف نظر کردیم و الان قصد خرید نخودچی، کشمش و تخمه داریم. فعالان عرصه آجیل و بازار با اشاره به اینکه فروش آجیل در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. دلیلش هم افزایش قیمت آجیل است، می‌گویند: به دلیل برهم خوردگی عرضه و تقاضا در بازار، قیمت آجیل نیز افزایش پیدا کرده است.

بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت

وضعیت بازار آجیل در زنجان خوب است
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، از افزایش ۴۰ درصدی قیمت آجیل در زنجان خبر داده و می گوید: بازار آجیل خوب است، اما قیمت‌ها افزایش یافته است.

مرتضی انتصار با اشاره به اینکه کمبودی از نظر آجیل در بازار وجود ندارد، می افزاید: فروش آجیل بستگی به وضعیت اقتصادی مردم دارد که امسال به خاطر ضعیف بودن شرایط خرید کمتر شده است.

کم شدن خرید به این معنی نیست که اصلا نخرند، حجم خرید از طرف مردم کاهش یافته است

وی تصریح می کند: البته کم شدن خرید به این معنی نیست که اصلا نخرند، حجم خرید از طرف مردم کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان با اشاره به قیمت عرضه آجیل در زنجان ادامه می دهد: قیمت آجیل متوسط در حدود ۳۵۰ هزار تومان است.

انتصار با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار آجیل نسبی است، تصریح می کند: قیمت آجیل بستگی به ترکیب آن دارد، یعنی اگر چند حبه پسته سربسته در آجیل باشد، قیمت تا ۳۰ هزار تومان در کیلو فرق خواهد کرد.

وی به برخی از قیمت‌های آجیل اشاره کرده و می گوید: فندق خارجی به قیمت ۲۸۰ هزار تومان در بازار به شهروندان عرضه می‌شود و قیمت آن به قیمت عمده ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان و فندق ایرانی به قیمت ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انتصار با اشاره به کمبود گردو در بازار، می افزاید: تمامی گردوها در اول سال در بازار عرضه شد درحالی‌که در آن زمان خریداری وجود نداشت و کیفیت گردوهای عرضه شده به گونه نبود که بتوان تا عید نگه داشت. حدود یک‌سوم گردوهای کشت شده در سال جاری سیاه هستند و به دلیل افزایش قیمت دلار واردات گردو به‌صرفه نیست. فندق خارجی به قیمت ۲۸۰ هزار تومان در بازار به شهروندان عرضه می‌شود و قیمت آن به قیمت عمده ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان است. فندق ایرانی به قیمت ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به قیمت بادام هندی در بازار، ابراز می کند: بادام هندی به قیمت ۳۸۰ هزار تمان در بازار عرضه می‌شود.

قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته و همین امر موجب افزایش قیمت شیرینی شده است

رئیس اتحادیه قنادان زنجان نیز از افزایش قیمت شیرینی خبر داده و می گوید: قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته و همین امر موجب افزایش قیمت شیرینی شده است.

رسول محمدی با اشاره به اینکه قیمت شیرینی خشک به ازای هر کیلو ۵۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو شیرینی تر به ازای هر کیلو ۶۵ هزار تومان است، اضافه می کند: با توجه به نیازهای دیگری که مردم دارند، شیرینی در سبد خرید خانوار قرار ندارد.

وی تصریح می کند: خرید شیرینی در ایام منتهی به نوروز بسیار کم شده و به علت افزایش قیمت شاهد استقبال زیادی نیستیم.

کاهش قدرت خرید موجب ماندن شیرینی روی دست قنادان هم شده است چون مردم توان خرید ندارند

رئیس اتحادیه قنادان زنجان با بیان اینکه در سال های قبل شیرینی آنقدر به فروش می‌رفت که قنادی‌ها مجبور به پخت شب عیدی می‌شدند، می افزاید: متاسفانه کاهش قدرت خرید موجب ماندن شیرینی روی دست قنادان هم شده است چون مردم توان خرید ندارند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، نیز بیشترین تخلفات صنفی در آستانه نوروز را گرانفروشی و عدم استفاده از فاکتور اعلام کرده و می گوید: با توجه به افزایش حجم خرید بازرسان در دو نوبت صبح و عصر به بازار نظارت می‌کنند.

سید محمود موسوی می افزاید: گرانفروشی، نصب نکردن پروانه کسب در محل کسب، درج نشدن قیمت بر روی کالاها و ارائه نشدن فاکتور خرید به مشتریان، از جمله تخلف‌های آشکار صاحبان واحدهای عرضه کالاهای مختلف در بازار است.

بازار سرد خرید شب عید در زنجان| قیمت آجیل ۴۰ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه این طرح با اولویت نظارت و بازرسی از عرضه‌کنندگان کیف و کفش، پوشاک، شیرینی، آجیل و خشکبار، مواد غذایی و پروتئینی، مراکز سیاحتی، زیارتی و پایانه‌های مسافرتی انجام می‌شود، می گوید: به دلیل این‌که اغلب خرید مردم در این ایام شامل لباس، کفش و مواد خوراکی و ... است تمرکز نظارت نیز بر روی این بخش‌ها بیشتر از سایر موارد خواهد بود.

موسوی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی اصناف، با شماره ۱۲۴ تماس گرفته و موارد را اطلاع دهند.

متاسفانه نبود نظارت از بازار باعث شده تا با افزایش قیمت انواع خشکبار و شیرینی قدرت مردم برای خرید کاهش یابد.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha