۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
کاهش قیمت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو امریکا
بازار گزارش می دهد؛

کاهش قیمت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو امریکا

فدرال رزرو امریکا اعلام کرده است در جلسه پیش رو نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این روند افزایشی مداوم خواهد بود تا تورم ۱۰ درصدی در کشور کنترل شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در آستانه جلسه فدرال رزرو امریکا برای تعیین نرخ بهره بانکی ارزش طلا در بازار جهانی کاهش یافت و به ۱۹۳۰ دلار رسید. انتظار می رود تا انتهای ماه جاری میلادی ما شاهد رسیدن قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به مرز ۱۸۸۰ دلار باشیم و اگر سیاست افزایش نرخ بهره ادامه پیدا کند، این روند کاهش قیمت در بازار ادامه خواهد یافت.

باید در نظر داشت علاوه بر تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی، جنگ روسیه و اوکراین هم در ایجاد این وضعیت بسیار اثر گذار است. بی ثباتی در بازار طلا ریشه در نگرانی در مورد شرایط اقتصادی دنیا دارد و یکی از عوامل مهم برای تشدید این نگرانی تنشهای روسیه و اوکراین است.تنشهایی که از اواخر فوریه سال جاری شروع شده بود و به نظر می رسد به اوج خود رسیده است. این تنش باعث شد تا بازارهای کالایی شاهد افزایش قیمت باشند و بازار طلا هم متاثر از این بحران بود.

طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی در این جلسه نرخ بهره امریکا افزایش خواهد یافت زیرا کنترل تورم در امریکا در اولویت قرار گرفته است.فدرال رزرو بارها اعلام کرده بود که نرخ تورم را افزایش می دهد ولی زمان اجرای این سیاست را اعلام نکرده بود ولی به گفته مقامات ارشد اقتصادی امریکا روند افزایش تورم در این کشور به جایی رسیده است که نمی توان به آن بی توجه بود و باید از تمامی ابزارها برای مقابله با رشد تورم بهره جست.

در روزهای اخیر خبرهایی در مورد رسیدن نرخ تورم در این کشور به مرز ۱۰ درصد منتشر شد و انتظار می رود تاثیر بحران روسیه و اوکراین هم بر دامنه تورم بیفزاید.در نتیجه این وضعیت و تاکید فدرال رزرو بر شروع طرح افزایش نرخ بهره، قیمت طلا که تا مرز ۲۰۷۱ دلار بالا رفته بود شروع بع کاهش کرد. فارکس دیلی در ادامه گزارش نوشت:«رشد قیمت طلا به دلیل نگرانی از تاثیر بحران جنگ روسیه و اوکراین بود. این بحران باعث شد تقاضا برای طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها افزایش پیدا کند و قیمت این فلز به بالاترین رکورد قیمتی تاریخ خود نزدیک شود.»

انتظار می رود در هر جلسه فدرال رزرو نرخ بهره بانکی در امریکا ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا کند و در صورت تحقق این پیش بینی تا انتهای سال جاری ما شاهد رسیدن نرخ بهره بانکی به بیش از ۱ درصد خواهیم بود.

از طرف دیگر در نیمه مه مارس قیمت پالادیوم هم در بازار جهانی رشد اندکی را تجربه کرد. بررسی ها نشان می دهد ارزش این فلز حدود ۰.۲ درصد رشد کرده است در حالیکه روز قبل از آن و بعد از انتشار خبر افزایش نرخ بهره در امریکا در جلسه پیش روی فدرل رزرو، قیمت این فلز با افت بالغ بر ۱۵ درصدی همراه بود.

اما مساله دیگری هم در بازار وجود دارد که می تواند روی روند تغییرات قیمت در بازارهای فلزی تاثیر بگذارد. اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده است فروش کالاهای لوکس را به روسیه ممنوع می کند تا فشار اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی بر این کشور بیشتر شود. طبق این طرح کالاهای لوکسی که بیش از یک رقم خاص ارزش دارند به روسیه صادر نمی شوند . از طرف دیگر صادرات فولاد و فراورده های فولادی و آهن هم به این کشور ممنوع است. این سیاست به منظور تشدید تحریم های اقتصادی علیه روسیه در نتیجه حمله به اوکراین وضع شده است. پالادیوم که در موتورهای بنزینی به کار می رود از این قانون تبعیت نمی کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha