۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
شمارش معکوس «آفشور بانک» در مناطق آزاد|دستور رئیس جمهور برای رفع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند
گزارش خبری؛

شمارش معکوس «آفشور بانک» در مناطق آزاد|دستور رئیس جمهور برای رفع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند

آبادان- مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در سفر به منطقه آزاد اروند از راه‌اندازی آفشور بانک در مناطق آزاد خبر داد.

محمود نواصر؛ بازار: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، مناطق آزاد به یکی از موضوعات داغ رسانه‌های کشور تبدیل شد.

هر روز یک خبر از مناطق آزاد در رسانه‌های کشور مخابره می‌شد؛ از حذف معافیت‌های مالیاتی گرفته تا اضافه شدن مناطق آزاد جدید.

با توجه به اینکه مناطق آزاد همواره به عنوان یکی از شاهراه‌های دور زدن تحریم‌ها و همچنین پایلوت تولید مطرح هستند، حتی نگاه‌های کشورهای خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

منطقه آزاد اروند همواره به دلیل داشتن بزرگترین پایانه صادراتی کشور و هم مرز بودن با کشورهای عراق و کویت و همچنین دارا بودن چهار راه مواصلاتی برای صادرات و جذب گردشگر، یکی از بااهمیت‌ترین مناطق آزاد در ایران تلقی می‌شود.

«سعید محمد»، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی روز سه شنبه در سفر خود به منطقه آزاد اروند مواردی را مطرح کرد که اگر محقق شود، کاهش شدید مشکلات اقتصادی در این منطقه را به دنبال دارد.

۷ منطقه آزاد جدید
وی در این سفر با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید، اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۱ مبلغی بعنوان تهاتر نفت لحاظ شده تا از این محل زیرساخت‌های در هفت منطقه جدید آزاد در «مهران» در استان ایلام، «سیستان» در استان سیستان و بلوچستان، «بانه ـ مریوان» در استان کردستان، «بوشهر» در استان بوشهر، «اردبیل» در استان اردبیل، «اینچه برون» در استان گلستان و «قصر شیرین» در استان کرمانشاه، اجرایی شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در این سفر به موضوع آفشور بانک یا همان بانک‌های فراساحلی نیز اشاره می‌کند که قطعا نگاه‌های زیادی در انتظار به سرانجام رسیدن این موضوع مهم هستند.

آفشور بانک به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیراز سرزمین اصلی که اغلب جزایر متعلق به دولت حاکم بر سرزمین اصلی به شمار می‌روند با اشخاص غیرمقیم و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود.

هم‌اکنون حدود ۵۷ کشور یا منطقه آف‌شور اقتصادی در جهان وجود دارد که از این میان می‌توان چین، بحرین، برمودا، جزایر ویریجین، دومینیکا، هنگ‌کنگ، ژاپن، ماکائو، پاناما، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لوکزامبورگ، اروگوئه، سوییس و چند منطقه در آمریکا را نام برد.

حساب‌های بانکی آفشور به حساب‌های بانکی‌ای گفته می‌شود که به هیچ عنوان به آنها هیچ مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. با داشتن حساب بانکی آفشور می‌توان نسبت به جا به‌ جایی وجوه سنگین اقدام کرد.

به غیر از کشورهای امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ کشورهای شناخته شده زیادی نیستند که حساب‌های آفشور در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. حساب‌های بانکی آفشور مزایای بسیاری دارند که افتتاح حساب به ارزهای مختلف رایج، اینترنت بانکینگ قوی قابلیت صدور حواله‌های بین‌المللی، صدور دسته چک‌های بین‌المللی و صدور کارت‌های ویزا و مسترکارت ازجمله آن است.

در مناطق آزاد تجاری تسهیلات ویژه‌ای نسبت به سرزمین اصلی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود که به‌ صورت معمول شامل تخفیف مالیاتی، در اختیار دادن زمین و غیره می‌شود اما با هدف جذب سرمایه مبادلات پولی و عملیات بانکی در این مناطق نیز از امتیازات خاصی برخوردارند که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به بانک‌های خارجی ارائه می‌شود

در مناطق آزاد تجاری تسهیلات ویژه‌ای نسبت به سرزمین اصلی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود که به‌ صورت معمول شامل تخفیف مالیاتی، در اختیار دادن زمین و غیره می‌شود اما با هدف جذب سرمایه مبادلات پولی و عملیات بانکی در این مناطق نیز از امتیازات خاصی برخوردارند که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به بانک‌های خارجی ارائه می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به فعالیت آفشور بانک در مناطق آزاد، عنوان کرد: با توجه به اینکه بانک‌های آفشور از جمله بانک‌های ارزی هستند و مستقل از بانک مرکزی عمل می‌کنند می‌توانند فعالیت‌های خوبی در حوزه فعالیت‌های ارزی برای فعالان اقتصادی فراهم کنند.

شمارش معکوس «آفشور بانک» در مناطق آزاد|دستور رئیس جمهور برای رفع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند

دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: قوانین خاص دستگاه‌های اجرایی در منطقه سبب چالش و ناهماهنگی بین مسئولان و تولیدکنندگان شده است.

محمد افزود: موضوع حاکمیت دوگانه در منطقه آزاد اروند به رئیس جمهور گزارش شده است و وی دستور برخورد قاطع و قانونی با قانون‌شکنان را صادر کرده است.

گردشگری اروند به کجا رسید؟
یکی از موضوعات منطقه آزاد اروند که نیازمند اصلاح ساختار بوده، صنعت گردشگری است. موضوعی که مدتی قبل دانش آموختگان و فعالان واقعی گردشگری منطقه آزاد اروند نیز در نشست با «محمدرضا اسکندری»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند آن را مطرح کردند.

یکی از مطالبات جدی آنها، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند بوده که علیرغم پیگیری‌های مختلف اما همچنان به نتیجه نرسیده است.

نگاه دولت نسبت به صنعت گردشگری تاکنون دغدغه‌مند بوده است و شاید همین موضوع باعث شد که دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در سفر به منطقه آزاد اروند از دژ مرزی مینوشهر نیز بازدید کند

نگاه دولت نسبت به صنعت گردشگری تاکنون دغدغه‌مند بوده است و شاید همین موضوع باعث شد که دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در سفر به منطقه آزاد اروند از دژ مرزی مینوشهر نیز بازدید کند.

سعید محمد در این بازدید اظهار کرد: دژ مرزی مینوشهر در راستای ایجاد فضای گردشگری طی مراحل مختلف، برداشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست یک هزار و ۷۰۰ متر این دژ برداشته شد و هم اکنون در حال تهیه طرح جامع در راستای ایجاد فضای گردشگری این منطقه هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مینوشهر را دارای جاذبه‌های گردشگری قلمداد کرد و گفت: هم اکنون حدود ۱۳ کیلومتر دژ مرزی در آن وجود دارد و به منظور برداشته شدن این دژ خاکی، نشست‌های متعددی با ستاد نیروهای مسلح برگزار شد.

با برداشته شدن دژ خاکی مینوشهر بهره‌مندی بیشتری از فضای ساحلی منطقه فراهم می‌شود و چشم انداز مطلوبی در زمینه گردشگری ایجاد و زمینه مناسبی نیز برای جذب گردشگران فراهم خواهد شد

محمد با تاکید بر اینکه تاثیر دژ خاکی مینوشهر در جنگ تحمیلی مهم بود، توضیح داد: با برداشته شدن دژ خاکی مینوشهر بهره‌مندی بیشتری از فضای ساحلی منطقه فراهم می‌شود و چشم انداز مطلوبی در زمینه گردشگری ایجاد و زمینه مناسبی نیز برای جذب گردشگران فراهم خواهد شد.

ستاد احیای نخیلات تشکیل شود
انتظار می‌رود ستاد احیای نخیلات منطقه آزاد اروند برای توسعه اقتصادی و همچنین گردشگری کشاورزی ایجاد شود و این امر مستلزم حرکت جهادی است.

مطالبات فعالان گردشگری پیگیری شود
مجید کنعانی، یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سفر روز سه شنبه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این سفر به موضوع مهم گردشگری اشاره شد آن را به فال نیک می‌گیریم.

سعید محمد»، ارتباط خوبی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد تا جایی که در روزهای ابتدایی فعالیت خود، با وی دیدار داشت بنابراین ضرورت دارد مطالبه به حق فعالان گردشگری مبنی بر تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند را فورا پیگیری کند

وی ادامه داد: «سعید محمد»، ارتباط خوبی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد تا جایی که در روزهای ابتدایی فعالیت خود، با وی دیدار داشت بنابراین ضرورت دارد مطالبه به حق فعالان گردشگری مبنی بر تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند را فورا پیگیری کند.

این فعال گردشگری تاکید کرد: انتصاب مدیریت فرودگاه بین‌المللی آبادان و همچنین تملک آن توسط سازمان منطقه آزاد اروند از دیگر مطالبات فعالان گردشگری است که از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی درخواست پیگیری داریم.

بروکراسی اداری منطقه آزاد اروند
جاسم هلالی، یکی از فعالان اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سفر روز سه‌شنبه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی ساها است که درگیر پیچ و خم‌های بروکراسی اداری ادارات منطقه آزاد اروند هستند.

موضوع دوگانگی حاکمیتی باعث فرار سرمایه‌گذاران زیادی طی سال‌های اخیر شد ولی با خبر خوش «سعید محمد» انتظار داریم نتیجه لازم سریعا کسب شود

وی تصریح کرد: موضوع دوگانگی حاکمیتی باعث فرار سرمایه‌گذاران زیادی طی سال‌های اخیر شد ولی با خبر خوش «سعید محمد» انتظار داریم نتیجه لازم سریعا کسب شود.

این فعال اقتصادی خواستار یکپارچه‌سازی روند امور اداری بخش خصوصی شد و گفت: طبق قانون، حاکم منطقه، سازمان منطقه آزاد اروند است و امیدواریم مشکل چندگانگی حامیتی برای همیشه رفع شود.

انتظار تحقق وعده‌ها
بدون شک اظهارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در سفر به مناطق آزاد اروند باعث ایجاد امید در بین اصناف مختلف شده است.

مشکلاتی که سال‌ها بخش خصوصی، فعالان گردشگری و سایر بخش‌های مختلف چشم انتظار رفع آنها هستند.

اکنون همه در انتظار تحقق وعده‌هایی هستند که «سعید محمد»، در سفر فشرده خود به منطقه آزاد اروند آنها را مطرح کرد.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha