۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با دانش فنی ایرانی رونمایی شد
به همت متخصصان داخلی؛

اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با دانش فنی ایرانی رونمایی شد

نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به اینکه برای نخستین بار از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت بهره برده‌ایم، گفت: این طرح ۱۰۰ درصد توسط کارشناسان داخلی انجام شده و تهدید تحریم‌ به فرصت تبدیل شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در مراسمی با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران صنعت نفت و نمایندگان مجلس از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه نفت بندرعباس رونمایی شد. بر اساس آن، زنجیره‌ ارزش نفت کوره پالایشگاه بندرعباس برای نخستین بار با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت تکمیل می‌شود. این طرح به‌منظور ارتقای کیفی فرآورده‌های نفتی سنگین مانند نفت‌کوره و با توجه به ظرفیت‌های موجود و اعتماد به دانش و فناوری داخلی اجرایی شده است تا در واحدهای پالایشی کاهش تولید، بهبود کیفیت نفت کوره و تبدیل آن به محصولاتی با ارزش افزوده در فرآیند عملیاتی شدن قرار گیرد.

افزایش امیدواری ها برای افزایش تولید نفت به ۶.۵ میلیون بشکه

علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت در پالایشگاه بندرعباس اظهار داشت: الکترود گرافیکی، کک سوزنی و کک اسفنجی از جمله اقلامی بود که از سوی ترامپ ورود آنها به ایران ممنوع شد تا فولاد کشور متوقف شود که در این راستا مقام معظم رهبری دستور مقابله را صادر کردند.

وی افزود: جلسه طرح مقدماتی در اردکان یزد برگزار و موضوع مورد بحث قرار گرفت و بنا بر این شد که الکترود گرافیکی و کک اسفنجی ‌ و کک سوزنی جهت دانش بنیان شدندمورد پیگیری قرار گیرند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه پژوهشگاه برای اجرای پروژه ورود کرد و توافقنامه آن امضا سد، گفت:، قرار شد تولید کک اسفنجی بهار ۱۴۰۱ مشخص شود، کک سوزنی سازند اراک و تولید الکترود گرافیکی هم به میزان ۳۰ هزار تن در اردکان یزد در حال پیشرفت است و دو ۳۰ هزار تن دیگر هم در دستور کار است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نفت ایران، ایران را آباد کند، خاطرنشان کرد: امید است که آغاز ۱۱۰ سالگی نفت بر اساس فرمایش رهبری شروعی باشد که نفت در همه ابعاد توسعه یابد از حمله تحقق تولید ۶.۵ میلیون بشکه و جبران فاصله با رقبایی مثل روسیه، امریکا و عربستان باشد و هم اینکه پتروپالایشگاه ها راه اندازی شوند و تغییرات اساسی ایجاد شود.

آقامحمدی تاکید کرد: امیدواریم سالی همراه با توسعه دانش فنی برای صنعت نفت داشته باشیم.

ایران در تولید کک صنعتی خودکفا می شود
هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس هم از دیگر سخنران این مراسم بود که در اینباره گفت: این طرح را ابتدا با شرکت‌های ژاپنی آغاز کردیم اما به دلیل تحریم‌ها از طرح خارج شدند.

او گفت: در ادامه با بخش داخلی وارد مذاکره شدیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان این کار را با توان داخلی به نتیجه رساند.

نامور با تاکید بر اینکه طی سه مرحله از آزمایشات و تست در پژوهشگاه نفت، کیفیت کک تولیدی تأیید شد، گفت: ۲ سال پیش بود که تفاهم نامه تأمین کک بین وزارت نفت و وزارت صمت آغاز شد.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس ادامه‌داد: طرح به سه پروژه تقسیم شده است؛ نخستین مرحله تأسیس واحدهای فرآیندی است که مجوزهای لازم گرفته شده و آگهی فراخوان عمومی منتشر شده است.

او با اشاره به اینکه تا بهار ۱۴۰۱ پیمانکار اجرایی انتخاب خواهد شد، اضافه‌کرد: تأمین مالی توسط کنسرسیوم‌های بانکی انجام خواهد شد.

نامور، بخش دیگر اجرای پروژه را سرویس‌های جانبی برشمرد و گفت: بخش سوم پروژه واحد روغن‌سازی است.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به اینکه برای نخستین بار از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت بهره برده‌ایم، افزود: این طرح ۱۰۰ درصد توسط کارشناسان داخلی انجام شده و تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت است.

وی خاطرنشان‌کرد: نیاز داخل کک را تأمین می‌کنیم و تولید مازاد داریم که صادر خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha