۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
برای جبران کمبود کالاها باید افسار توزیع را از دست دلالان گرفت
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس:

برای جبران کمبود کالاها باید افسار توزیع را از دست دلالان گرفت

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به گرانی های بازار شب عید گفت: در حال حاضر افسار نظام توزیع کالاها در دست دلالان و واسطه گران است و همین عاملی برای سوء استفاده آنها شده است

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد حذف اقلام اساسی از سبد مصرفی مردم به بهانه کمبود کالا گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید اقدام سازنده‌ای برای کنترل بازار داشته باشد تا شاهد تحول در نظام توزیع کشور باشیم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: در حال حاضر افسار نظام توزیع کالاها در دست دلالان و واسطه گران است و همین عاملی برای سوء استفاده‌گری آنها شده است؛ زمانی که تقاضا برای کالایی زیاد می‌شود توزیع کنندگان قیمت آن را بالا می‌برند. در این بین نه فروشنده و نه توزیع کننده، هیچ کدام مقصر نیستند؛ دلالان به عنوان مهره اصلی کنترل بازار و نوسانات رو به بالای قیمت کالاهای اساسی در این شرایط ناخوشایند اقتصادی شده‌اند.

سیستم معیوب کنترل بازار عامل گرانی‌های بی دلیل است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نبود نظارت بر بازار مصرف تاکید کرد: سیستم معیوب کنترل بازار عامل گرانی‌های بی دلیل کالاهای داخلی است و وزیر صمت باید برای کنترل بازار یک راه حل منطقی در نظر بگیرد.
درج قیمت کالا از تولید تا توزیع بر روی اقلام مصرفی یکی از راه‌های کنترل بازار مصرف بوده است که بدین وسیله می‌توان بازار را تحت کنترل خود درآورد اما این به تنهایی حلال مشکل کنترل قیمت‌ها نخواهد بود

وی در ادامه تصریح کرد: درج قیمت کالا از تولید تا توزیع بر روی اقلام مصرفی یکی از راه‌های کنترل بازار مصرف بوده است که بدین وسیله می‌توان بازار را تحت کنترل خود درآورد اما این به تنهایی حلال مشکل کنترل قیمت‌ها نخواهد بود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآورشد: علاوه بر نظارت بر کنترل بازار عرضه و اصلاح چرخه مصرف باید برخورد جدی با گرانفروشی صورت پذیرد که متاسفانه در کشور چنین مهمی را از طرف سازمان‌ها و نهادهای مربوطه شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در ساختار بازار مصرفی چگونگی نظارت بر عرضه، تقاضا و عملکرد سازمان تعزیرات از اهمیت بسیاری برخوردار است، زمانی که تقاضا برای اقلامی زیاد است باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان به میان بیایند و اجازه ندهد کالاها بدون دلیل گران، احتکار و صادر شود.

برخورد جدی با محتکر کنندگان بازار
عنابستانی با اشاره به احتکار اقلام اساسی تاکید کرد: باید با افرادی که نظام بازار را با احتکار بهم می‌ریزند برخورد جدی صورت پذیرد؛ خلاء نظارت و نبود برخورد جدی با محتکران و گرانفروشان منجر به سوء استفاده بیشتر آنها می‌شود بر همین اساس با برنامه ریزی بلندمدت و میان مدت باید نظام توزیع را اصلاح کنیم.

برخورد جدی با گرانفروشی در کوتاه مدت تبعات بلند مدت دارد
وی ادامه داد: برخورد جدی با گرانفروشی در کوتاه مدت می‌تواند تبعات بلند مدت داشته باشد؛ آشفتگی بازار شب عید از گرانی شیرینی و تا کمبود ماهی از جمله مواردی که با دست درازی دلالان شدت گرفته است وگرنه در کشور کمبودی برای این کالاها وجود نداشته و ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.

وظیفه اصلی وزارت صمت نظارت و کنترل بازار عرضه است
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وظیفه اصلی وزارت صمت نظارت و کنترل بازار عرضه است؛ حذف کالاهای مصرفی از زندگی مردم تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت و تهدیدی برای سلامتی جامعه محسوب می‌شود. خوشبختانه کشور از شمال و جنوب در محاصره آب‌های آزاد است و به راحتی می‌توان گوشت سفید ماهی را پرورش و جایگزین گوشت قرمز با قیمت ارزان در کشور کنیم.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس در وضع قوانین نقش بسیاری دارد، در مورد گرانی افسار گسیخته که منجر به کوچک شدن سفره‌های مردم شده باید اقدام عاجلی از طرف وزارت صمت صورت بگیرد در غیر این صورت وزیر باید پاسخگوی این آشفتگی که سلامتی مردم را تهدید می‌کند؛ باشند.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha