۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
دلایل عدم استقبال سهام استقلال و پرسپولیس| نوع عرضه متهم اصلی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دلایل عدم استقبال سهام استقلال و پرسپولیس| نوع عرضه متهم اصلی است

شاهرود- صدیقی، کارشناس بورس گفت: علت بزرگ عدم استقبال مردم از سهام استقلال و پرسپولیس قرار گرفتن این دو باشگاه در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس ایران است.

محمد مهدی صدیقی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به دلایل عدم استقبال سهام استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد: از مهمترین موضوعات مطروحه درباره علل عدم توفیق در ارائه سهام استقلال و پرسپولیس که از قبل هم قابل پیش بینی بود، نحوه عرضه سهام است.

وی با بیان اینکه علت بزرگ عدم استقبال مردم از سهام استقلال و پرسپولیس قرار گرفتن این دو باشگاه در تابلوی نارنجی بازار پایه فرا بورس ایران است، افزود: شرکت‌ها وقتی در فرا بورس هستند، خود به خود هشدار به سهام داران می‌دهند که قرار است با شرکت‌های کوچک‌تری سر و کار داشته باشند.

این کارشناس ادامه داد: بازار پایه فرا بورس خود به دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود که به ترتیب ارزش سهام و ریسک آنها را نمایش می‌دهد پس در نتیجه قرارگیری در سبد نارنجی به معنای آن است که این شرکت‌ها شفافیت مالی درستی ندارند و سهام شأن ریسک دارد.

صدیقی افزود: وقتی شرکتی خودش در فرا بورس باشد یک هشدار به سهام داران می‌دهد، وقتی در بازار پایه در بخش نارنجی هم قرار می‌گیرند باز یک هشدار دیگر می‌دهند که ریسک بالای سرمایه گذاری دارند و سوم هم اینکه این باشگاه‌ها نتوانسته‌اند از لحاظ شفافیت‌های مالی اعتماد مردم را جلب کنند در نتیجه با این اوضاع قطعاً سهام قابل اعتماد کردن نخواهد بود و این سرنوشت برایش پدید می‌آید.

از مهمترین موضوعات مطروحه درباره علل عدم توفیق در ارائه سهام استقلال و پرسپولیس که از قبل هم قابل پیش بینی بود، نحوه عرضه سهام است

وی با بیان اینکه عامل چهارم ویژگی جایگاه بورس است که به سبب مسائل پدید آمده در یک سال و نیم گذشته نتوانسته اعتماد رفته مردم را دوباره بازگرداند و در نتیجه بیش از ۱۸ ماه است که شاخص‌ها دیگر روی مثبت خود را مانند سابق ندارند پس در کل، اعتماد به بورس کاهش چشم‌گیری یافته است.

این کارشناس بورس بیان کرد: تمام کسانی که سهام استقلال و پرسپولیس را خریده‌اند از روی عشق به این دو تیم و هواداری است وگرنه از لحاظ علم اقتصاد و سرمایه گذاری حرفه‌ای کمی این کار با ریسک بالا محسوب می‌شود و امکان دارد که سود چندانی ندهد.

صدیقی بیان کرد: در بازار پایه فرا بورس شرکت‌ها بر حسب قدرت، شفافیت، درستی کارکردهایشان، عملکرد، ارزش و … به سه دسته زرد با ریسک، نارنجی با ریسک بالا و قرمز خطرناک تقسیم می‌شوند و در نتیجه این رنگ بندی که البته می‌تواند تغییر کند یعنی شرکت به لحاظ عملکردش می‌تواند بین این سه رنگ تغییر وضعیت بدهد، به نوعی به مردم هشدار می‌دهد که سمت این نوع سهام نروند.

وی افزود: فدراسیون فوتبال آسیا بر ایران فشار آورد که باید تیم‌ها از حالت دولتی بیرون بیایند و لذا این طرح که سال‌ها صحبت آن بود انجام شد اما به نظر نمی‌رسد به درستی کار کارشناسی خوبی برای عرضه این تیم‌ها در بورس وجود داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha