۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
معطلی سرمایه گذاران پشت دروازه‌های مازندران
یادداشت؛

معطلی سرمایه گذاران پشت دروازه‌های مازندران

ساری - مازندران دیار بکر و ناشناخته ای برای سرمایه گذاری های خارچی و بزرگ به شمار می رود، اگرچه توانمندی ها و قابلیت هایش فراوان است، علی احمدی فعال حوزه اقتصادی و کارآفرین در یادداشت زیر به دلایل ناکامی سرمایه گذاری ها پرداخته است.

علی احمدی؛ خبرگزاری بازار - در حالی آمارهای متولیان امر از جذب و شناسایی حدود ۵۰ فقره سرمایه گذاری خارجی در استان مازندران خبر می دهد که تعدادی از این سرمایه گذارها عطای سرمایه گذاری را به لقایش بخشیده اند و برخی دیگر به دیگر مناطق کشور کوچ کردند و اندک سرمایه گذاران خارجی در استان ماندگار شدند.

آنچه که بیش از پیش سرمایه گذاران و تجار خارجی را از مازندران گریزان و روانه دیگر مناطق کشور برای سرمایه گذاری می کند، نبود هماهنگی بین بخشی بین دستگاه و بروکراسی های فراوان اداری است.

میانگین صدور مجوز سرمایه گذاری داخلی در مازندران اوایل سال گذشته به حدود دو ماه رسیده بود که قطعا چنین زمانی برای سرمایه گذاری های خارجی طولانی تر و بیشتر خواهد بود. اگرچه تا پایان سال قبل صدور مجوزهای سرمایه گذاری داخلی در مازندران کاهش چشمگیری یافت اما همچنان دیگر موانع و خان های سرمایه گذاری پابرجاست.

معطلی سرمایه گذاری ها

معطلی چندهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در حوزه های گردشگری و اقتصادی در بانک های استان مازندران خود گویای سیستم عریض و طویل بروکراسی اداری و سنگ های متعدد پیش پای سرمایه گذاری را هویدا می کند و در چنین شرایط طولانی بودن زمان صدور مجوزها با اعمال فشارهای غیراصولی و تغییر قوانین و اظهارنظرهای سلیقه ای و غیرتخصصی برخی مسئولان همه و همه دست به دست هم داده تا میل سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری تقلیل دهند.

عدم ثبات نرخ ارز و واردات محصولات و فراهم نبودن زیرساخت ها نیز به سرمایه گریزی در مازندران کمک کرده است و پنجره واحد هم تاکنون نتوانسته آن گونه که باید در تسهیل فرآیند سرمایه گذاری نقش آفرینی کند.

مازندران به رغم همه مزیت ها و توانمندی ها از ضعف و فقر سرمایه گذاری رنج می برد و پایبند نبودن دولت به تعهدات و رقابت مجموعه های شبه دولتی با سرمایه گذاران و بخش خصوصی چالش های سرمایه گذاری در این استان را پررنگ تر کرده است.

مزیت های سرمایه گذاری در مازندران

مشکلات و موانع فراروی سرمایه گذاری در حالی است که مازندران با تولید بیش از ۷۰ نوع محصول رتبه برتر را در کشور دارد، رتبه چهارم تولید قطعات خودرو، رتبه اول حوزه گردشگری را به خود اختصاص داده است و بهره مندی از بنادر متعدد، فرودگاه های سه گانه، همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر، واقع شدن در کریدور شمال – جنوب و غیره موقعیت های بی بدیلی را برای سرمایه گذاری در استان فراهم کرده است.

آنچه که سرمایه گذاری در مازندران را نسبت به دیگر استان ها گران و پرهزینه تر می کند علاوه بر بروکراسی های اداری، قیمت بالای زمین نسبت به سایر استان ها است و موقعیت و جغرافیای خاص استان سبب می شود تا اراضی با قیمت مناسب کمتر یافت شود.

در کنار مسئله زمین، مسئله تعارضات محلی و اجتماعی به دلیل شرایط خاص مازندران هم سبب می شود تا میل برای سرمایه گذاری در منطقه و یا حوزه ای خاص در استان محدود شود و در کنار این مسائل نباید از مشکلات نقل و انتقال ارز و تغییر مکرر نرخ ها به سادگی گذشت.

برای توسعه سرمایه گذاری ها به ویژه جذب سرمایه گذاران خارجی برپایی همایش ها و نشست های منطقه ای با استان های مختلف کشور و یا کشورهای مختلف و پیگیری مشکلات فراروی متقاضیان سرمایه گذاری باید مطابق با اسناد بالادستی مورد توجه مسئولان امر در استان قرار گیرد.

همچنین نظارت بر پروژه های سرمایه گذاری خارجی، تسهیل در ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری و رفع موانع فراروی باید در دستور کار قرار گیرد تا سرمایه گریزی جای خود را به سرمایه پردازی و سرمایه گذاری در استان دهد.

کد خبر: ۱۴٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha