۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴
بوم گردی ظرفیتی نهفته در کردستان| رونق گردشگری در پیچ و خم صدور مجوزها است
بازار گزارش می‌دهد؛

بوم گردی ظرفیتی نهفته در کردستان| رونق گردشگری در پیچ و خم صدور مجوزها است

سنندج- طبیعت بکر و دست نخورده در کنار آیین ها و مراسم های ویژه بهترین ظرفیت در راستای توسعه بوم گردی در استان کردستان است که متاسفانه تاکنون آنگونه که باید به این مهم توجه نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کردستان در بخش‌های مختلف مربوط به صنعت گردشگری و توریسم دارای ظرفیت‌های ویژه ای است و هر چند که طی چند سال اخیر گام‌های مهمی در راستای رونق این مهم برداشته شده است، ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب همچنان فاصله دارد.

ویژگی‌های خاص استان کردستان در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر، طبیعت بکر و دست نخورده و مهمان نوازی مردم این دیار باعث شده است تا ظرفیت‌های ویژه ای در راستای رونق صنعت بوم گردی در استان فراهم شود که متأسفانه تاکنون به این مهم توجه جدی صورت نگرفته است.

در حالی که طی یکی دو سال اخیر فعالیت‌ها و اقداماتی در راستای رونق صنعت بوم گردی در کردستان صورت گرفته است ولی با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای در اختیار این اقدامات حداقلی است و کردستان می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی صنعت توریسم و بومگردی در کشور تبدیل شود.

وجود روستاهای تاریخی با جاذبه‌های بی شمار تاریخی و طبیعی از جمله ظرفیت‌ها و استعدادهای استان کردستان در راستای توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی است و در صورت وجود برنامه ریزی مناسب می‌توان از این توانمندی به خوبی بهره مند شد.

استقبال از راه اندازی اقامتگاه‌های بومگردی در حال افزایش است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز در استان مشغول به فعالیت هستند که شهرستان سنندج دارای بیشترین اقامتگاه است.

یعقوب گویلیان افزود: از این تعداد ۱۹ اقامتگاه و یک مجتمع بوم‌گردی در سنندج، دو اقامتگاه و مجتمع در سروآباد و در شهرستان‌های مریوان، قروه، کامیاران و دیواندره هرکدام یک اقامتگاه فعالیت دارند.

بوم گردی ظرفیتی نهفته در کردستان| رونق گردشگری در پیچ و خم صدور مجوزها است

وی افزود: سنندج از شهرستان‌های پیشگام در زمینه راه‌اندازی اقامتگاه بوم‎ گردی در استان است، به طوری که اولین اقامتگاه بوم گردی استان در سال ۱۳۹۶ در روستای دولاب این شهرستان راه‌اندازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ پرونده متقاضی احداث اقامتگاه بوم گردی در دست بررسی و چهار واحد در مرحله بهره ‎برداری است و انتظار می‌رود که با تسریع در صدور مجوزهای لازم، زمینه برای توسعه بیش از پیش این بخش فراهم شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی هر اقامتگاه بوم گردی به طور متوسط برای سه نفر اشتغالزایی ایجاد و به منظور حمایت از متقاضیان، تسهیلات چهار درصد و ۶ درصد پرداخت می‌شود.

گویلیان گفت: به یمن ثبت جهانی کلاش مریوان و معرفی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو، فرصت‌های ویژه‌ای برای حضور گردشگران ایرانی و خارجی در استان فراهم شده است و در کنار این مهم مسئله بوم گردی نیز می‌تواند رونق ویژه ای داشته باشد.

آموزش مهمترین اصل برای رونق فعالیت‌های بومگردی در کردستان است
در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی از استقبال خوب کردستانی‌ها برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی خبر می‌دهد که سعید سجادی رئیس جامعه بوم‌گردی‌های استان بر تسهیل در راستای صدور مجوز و افزایش حمایت‌های سازمان‌های مسئول تاکید می‌کند.

وی در خصوص میزان استقبال مردم به ویژه سرمایه گذاران در راستای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در استان کردستان، عنوان کرد: استان کردستان ظرفیت‌های بسیار خوبی را در این بخش در اختیار دارد و در صورت تسهیل شرایط می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی در کشور تبدیل شود.

بوم گردی ظرفیتی نهفته در کردستان| رونق گردشگری در پیچ و خم صدور مجوزها است

سجادی تسهیل در صدور مجوزهای مربوطه را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در کنار این مهم باید آموزش‌های لازم هم به متقاضیان و هم مردم محلی داده شود تا آنها از این امکان در راستای مسائل اقتصادی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه ما در جامعه بومگردی های استان کردستان فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده ایم، بیان کرد: خوشبختانه با همراهی خود متولیان اقامتگاه‌های بوم گردی فعالیت‌های آموزشی خوبی را آغاز کرده و این مهم را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

رئیس جامعه بوم‌گردی‌های استان کردستان یادآور شد: در طول یک سال اخیر میزان استقبال عمومی برای تأسیس و راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در کردستان به شدت افزایش پیدا کرده است و علیرغم وجود ویروس کرونا، ولی میزان استقبال گردشگران برای بهره مندی از این ظرفیت نیز قابل قبول بوده است.

در حالی که کردستان در زمینه‌های صنعتی توانمندی‌های خاصی ندارد، ولی توجه به حوزه گردشگری آن هم رونق اقامتگاه‌های بومگردی بهترین ظرفیت در راستای تسریع در توسعه این استان به شمار می‌رود و به همین دلیل لازم است که ظرفیت‌های این بخش شناسایی شده و ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم، از افراد سرمایه گذار به خوبی حمایت شود.

رونق بومگردی در کردستان می‌تواند نه تنها زمینه برای توسعه روستاها را فراهم کند که گامی مهم برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این استان نیز به شمار می‌رود و به همین دلیل نیاز است نه تنها سازمان میراث فرهنگی، که دیگر سازمان‌ها و نهادهای متولی نیز در این بخش با جدیت هر چه بیشتری ورود پیدا کرده و این بخش را مورد حمایت قرار دهند.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha