۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
«یک کمربند_یک جاده»؛ تلاش پکن برای گسترش اقتصاد جهانی| ادغام مدل های تجاری جدید توسط چین
بازار گزارش می دهد؛

«یک کمربند_یک جاده»؛ تلاش پکن برای گسترش اقتصاد جهانی| ادغام مدل های تجاری جدید توسط چین

چین درصدد است تا از رهگذر پروژه «یک کمربند_یک جاده» همکاری های بین المللی در زمینه اقتصاد را گسترش دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: تحلیلگران و کارشناسان می گویند: تلاش های تزلزل ناپذیر چین به منظور ترویج ساخت مشترک ابتکار یک کمربند_یک جاده، اعتماد و قدرت بیشتری را به جامعه بین المللی در مورد همکاری های اقتصادی جهانی، علیرغم افزایش عدم قطعیت ها و چالش های خارجی، از جمله همه گیری کووید-۱۹ و درگیری های ژئوپلیتیک، منتقل می کند.

آنها معتقدند که انتظارها حاکی از آن است که طرح چینی یک کمربند_یک جاده، به عنوان بزرگترین پلت فرم همکاری بین المللی با تعداد فزاینده ای از اعضا سهم بیشتری در بهبود اقتصاد جهانی داشته باشد.

این تحلیلها پس از آن بیان شد که شنگ کیوپینگ دستیار وزیر بازرگانی، در یک نشست خبری اخیرا در پکن گفت: ملت چین به ترویج همکاری جهانی با کیفیت بالا تحت این طرح چینی برای تحکیم اصول ابتکار، گسترش زمینه های جدید همکاری و ساخت پروژه های شاخص ادامه خواهد داد ضمن اینکه چین از پتانسیل تجارت با اقتصادهای در امتداد یک کمربند_یک جاده بیشتر استفاده کرده و واردات بیشتر کالاهای با کیفیت را ترغیب خواهد کرد.

این موضوع نشان می دهد که چین به گسترش همکاری‌های بازار سه‌جانبه و چند جانبه برای ارتقای ارتباط صاف بین زنجیره‌های صنعتی و عرضه ادامه خواهد داد در حالی که ایجاد شبکه ای از مناطق آزاد تجاری را که اقتصادهای جاده ابریشم بیشتری را پوشش می دهد، تسریع کرده و آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری را ترویج خواهد کرد.

یک کمربند_یک جاده طرحی فراگیر است و یک پلتفرم بین المللی قابل اعتماد برای کشورها و مناطق در سراسر جهان ارائه می دهد تا دست به دست هم دهند و انگیزه رشد جدیدی را در عین احترام به تفاوت های یکدیگر جستجو کنند

چین به طور فعال زمینه های همکاری را در بسیاری از زمینه ها از جمله تجارت دیجیتال، زیرساخت های جدید، انرژی های نوین، حفظ انرژی، حفاظت از محیط زیست و زیرساخت های سبز ترویج خواهد کرد، زیرا کشورهای سراسر جهان به طور فزاینده ای مایل به همکاری در زمینه های اقتصاد دیجیتال و اقتصاد کم کربن هستند.

تحلیلگران بر این باورند که یک کمربند_یک جاده طرحی فراگیر است و یک پلتفرم بین المللی قابل اعتماد برای کشورها و مناطق در سراسر جهان ارائه می دهد تا دست به دست هم دهند و انگیزه رشد جدیدی را در عین احترام به تفاوت های یکدیگر جستجو کنند. آنها می گویند: این امر حائز اهمیت است زیرا اقتصاد جهانی هنوز از زنجیره تامین تحت فشار و انتظارات ضعیف رنج می برد.

ژو می محقق ارشد آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری اقتصادی چین اخیرا اعلام کرده که در شرایط کنونی، همکاری‌های اقتصادی و تجاری جهانی با چالش‌های بزرگ‌تری از بی‌ثباتی زنجیره‌های تامین گرفته تا از دست دادن اعتماد برای همکاری مواجه است.

این محقق معتقد است که تسهیل در تسریع بهبود اقتصاد جهانی به دلیل فراگیر بودن آن و امکان تعدیل، مطابق با شرایط جدید فراهم شده است. به عنوان مثال، چین به لطف کنترل موثر کووید-۱۹ و رشد اقتصادی پایدار، نقش مهمی در مبارزه جهانی علیه همه‌گیری و تسهیل از سرگیری تولید و تجارت در سایر کشورها با ارائه کالاها و خدمات با کیفیت ایفا کرده است.

چین بر کشاورزی، فقرزدایی، بهداشت و سایر زمینه‌ها تمرکز خواهد کرد و ساخت پروژه‌های کوچک بیشتری را برای تقویت حس سود در میان مردم کشورهای میزبان در اولویت قرار خواهد داد. در عین حال، این کشور به طور فعال برای حمل و نقل ریلی باری چین_اروپا به منظور توسعه مشترک با مناطق مختلف همکاری و ادغام مدل های تجاری جدید مانند تجارت الکترونیک فرامرزی و انبارهای خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

چین همچنین مکانیزمهای همکاری با سایر کشورها را متنوع کرده، به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بزرگ ادامه داده، استاندارد تبادلات اقتصادی و تجاری و همکاری در همه سطوح را بهبود می‌بخشد و خدمات و تضمین‌های بهتری را برای ساختمان مشترک جاده ابریشم ارائه می‌کند. بر همین اساس، این امر همچنین همکاری بین‌المللی ضد همه‌گیری را ارتقا داده، ارزیابی‌های مختلف خطر، نظارت و هشدارهای اولیه را تقویت کرده و فعالیت‌های تجاری شرکت‌های چینی در خارج از کشور را بهتر تنظیم خواهد کرد.

وو هویمین مدیر عامل مؤسسه جهانی یک کمربند_یک جاده، نیز اعلام کرده که این طرح در بسیاری از زمینه‌ها از جمله زیرساخت‌های سبز، انرژی سبز و امور مالی سبز موثر واقع شده است ضمن اینکه چین همکاری خود را با اقتصادهای این ابتکار، در مقابله با تغییرات آب و هوایی از طریق تلاش هایی مانند استفاده فعالانه از منابع مالی سبز به منظور افزایش سرمایه گذاری سبز و ایجاد یک پلتفرم بین المللی تبادل توسعه سبز در جهت ترویج توسعه جهانی در زمینه هایی مانند انرژی سبز، فناوری سبز و تولید سبز گسترش خواهد داد.

چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه جهان، نیازهای تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه در امتداد کمربند و جاده را برای توسعه اقتصادی تامین می کند

همچنین، تلاش هایی مانند تشویق شرکت های توانمند انرژی های تجدیدپذیر چینی برای جهانی شدن و ایفای نقش بزرگتر تحت یک کمربند_یک جاده سبز نیز در نظر گرفته می شود. لین شن، محقق موسسه اقتصاد و سیاست جهانی در آکادمی علوم اجتماعی چین نیز عقیده دارد که چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه جهان، نیازهای تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه در امتداد کمربند و جاده را برای توسعه اقتصادی درک و تامین می کند.

تجارب و فناوری هایی که چین در طول توسعه اقتصادی خود به ویژه در زمینه های اقتصاد دیجیتال و اقتصاد کم کربن انباشته کرده است، به ویژه برای پاسخگویی به تقاضای محصولات و خدمات سایر کشورهای در حال توسعه مفید است، در حالی که بازار بزرگ داخلی چین نیز رشد صادرات را تسهیل می کند.

لیو هایتائو، مدیر پروژه ساخت خط لوله تامین آب و دفتر مهندسی ساخت و ساز چین برای یک پروژه ساخت و ساز تامین آب محلی در نایروبی، کنیا، گفت: پتانسیل همکاری بین چین و اقتصادهای امتداد یک کمربند-یک جاده بسیار زیاد است. اکثر اقتصادهای این طرح دارای پتانسیل رشد اقتصادی بالایی هستند و این شرکت فرصت های پروژه زیادی را در اقتصادهای جاده ابریشم می بیند.

لیو معتقد است که پروژه ساخت و ساز تامین آب که او برای آن کار می کند، پس از تکمیل، عرضه آب در نایروبی را ۵۰۰۰ متر مکعب در روز افزایش می دهد و نزدیک به سه میلیون نفر از آن بهره مند می شوند.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha