۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
۳ تهدید بورسی برای گروه پتروشیمی در سال ۱۴۰۱
آیا نمادهای پتروشیمی خطرناک می شوند؟

۳ تهدید بورسی برای گروه پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

در حال حاضر تحریم های روسیه اثرات متفاوتی را بر بازار محصولات پتروشیمی گذاشته و مساله برجام و وضع عوارض برای محصولات خام پتروشیمی معادلات جدیدی را برای این گروه ترسیم کرده است.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر تحریم های روسیه اثرات متفاوتی را بر بازار محصولات پتروشیمی گذاشته و باعث شده شرکت های اوره ای و ... چشم انداز سودسازی بیشتری داشته باشند با این حال دولت عوارض صادراتی برای این محصولات در سال ۱۴۰۱ وضع کرده است، در واقع اوره، متانول، پلی‌اتیلن، از شمول مواد خام و نیمه خام، مشمول اخذ مالیات صادراتی خارج شدند.

به طور کلی وضعیت گروه پتروشیمی در بازار سرمایه تنها محدود وضع عوارض صادراتی یا افزایش قیمت گاز نیست، زیرا در چند وقت اخیر قیمت محصولات پتروشیمی رشد بالایی در بازار جهانی داشته اند و عملا افزایش بیشتر از این می تواند منجر به فشار به صنایع پایین دستی و در نهایت مصرف کننده ها می شود

در یک سال گذشته بیشترین بازدهی سهام مربوط به گروه پتروشیمی ها بوده است، به همین دلیل برخی از سهامداران خرد پس از افزایش قیمت گاز و حرکت نزولی ارز به دلیل خبرهای مثبت برجام میزان عرضه خود را افزایش داده اند. اما به طور کلی وضعیت گروه پتروشیمی در بازار سرمایه تنها محدود وضع عوارض صادراتی یا افزایش قیمت گاز نیست، زیرا در چند وقت اخیر قیمت محصولات پتروشیمی رشد بالایی در بازار جهانی داشته اند و عملا افزایش بیشتر از این می تواند منجر به فشار به صنایع پایین دستی و در نهایت مصرف کننده ها می شود، به همین دلیل احتمالا در یک بازه زمانی افت تقاضا و اعمال سیاست های جدید در بازار جهانی منجر به تعدیل قیمت ها خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره چشم انداز گروه پتروشیمی در بورس، گفت: در حال حاضر چشم انداز گروه پتروشیمی ها نسبت به سایر گروه ها تحت تاثیر افت قیمت ارز است که بعد از توافق برجام رخ می دهد. به عبارت دیگر پتروشیمی ها به دلیل اینکه صادراتی هستند درآمد ارزی آنها تحت تاثیر افت قیمت ارز قرار خواهد گرفت.

رضا پور با بیان اینکه در شرایط کنونی نباید پیشخور شدن نوسانات رو پایین گروه پتروشیمی ها را فراموش کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه نمادهای ارزنده ای در بین گروه های پتروشیمی وجود دارد احتمال رشد سهام برای برخی از این نمادها وجود دارد و نمی توان تحلیل کلی برای تمام گروه به صورت یکسان داشت.

به طور قطع در صورتی که قیمت گاز افزایش داشته باشد نرخ گاز در سال آینده برای پتروشیمی ها در متر مکعب هزار تومان خواهد بود که سقف قیمت است و همین مساله می تواند حاشیه سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد

تقاضا وضعیت سهام گروه پتروشیمی را نشان می دهد
همچنین یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه برخی ها با تکیه بر این استدلال که قیمت گاز به صورت ریالی است، به همین دلیل افزایش قیمت گاز روی معاملات پتروشیمی ها اثر منفی نمی گذارد. چشم انداز این گروه را هم مثبت می بینند، تصریح کرد: به طور قطع در صورتی که قیمت گاز افزایش داشته باشد نرخ گاز در سال آینده برای پتروشیمی ها در متر مکعب هزار تومان خواهد بود که سقف قیمت است و همین مساله می تواند حاشیه سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

علیرضا سادات با بیان اینکه در شرایط کنونی تحلیل ها بر این مبنا استوار است که افزایش قیمت گاز به عنوان مواد اولیه گاز منجر به انتقال تورم به بخش پایانی زنجیره می شود، تصریح کرد: هرچند این استدال قابل قبول است و با گرانی مواد اولیه محصولات پایین دستی هم گران می شود، اما نباید فراموش کرد که بازار تحت تاثیر مکانیسم عرضه و تقاضا خواهد بود وقتی محصولات بالادستی به شدت گران شود تقاضا در بحش پایین دستی ممکن است کاهش یابد، به همین دلیل روی تولید پتروشیمی ها اثر منفی دارد.

پتروشیمی ها نمی توانند متناسب با تورمی که در بخش بالادستی به وجود می آیند در قیمت محصولات نهایی خود تغییرات ایجاد کنند، به همین دلیل ممکن است با افت تقاضا مواجه شوند

او افزود: از طرف دیگر پتروشیمی ها نمی توانند متناسب با تورمی که در بخش بالادستی به وجود می آیند در قیمت محصولات نهایی خود تغییرات ایجاد کنند، به همین دلیل ممکن است با افت تقاضا مواجه شوند و بر همین اساس برای جلوگیری از اثر آن بر تولید مجبور شوند حاشیه سود خود را کاهش دهند که در بلندمدت این موضوع می تواند روی سودسازی این گروه تاثیر بگذارد که در نهایت چشم اندازی که در بازار به وجود می آورد درجا زدن یا عدم رشد گروه پتروشیمی در مقایسه با سایر گروه ها همچون پالایشی خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha