۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
ضرورت به روز رسانی قیمت دارو با تبدیل نرخ ارز به نیمایی| ایران دارو پیشتاز در تولید دارو و مکمل ها
مدیرعامل شرکت ایران دارو در گفتگو با بازار:

ضرورت به روز رسانی قیمت دارو با تبدیل نرخ ارز به نیمایی| ایران دارو پیشتاز در تولید دارو و مکمل ها

نصیری زاده، مدیرعامل شرکت ایران دارو گفت: با حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی، نرخ دارو نیز باید از سوی سازمان غذا و داروی کشور به روز رسانی شود.

بازار؛ گروه صنعت: شرکت ایران دارو به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت های دارویی کشور شناخته و محصولات آن در شش گروه مکمل‌ ها، داروهای پوستی، ضد درد، گوارشی، قلبی عروقی و داروهای اعصاب خلاصه می شود. این شرکت همانطور که اشاره شد یکی از تولیدکنندگان پیشتاز در گروه مکمل ها و بعد از آن داروها است.

همچنین این شرکت از دوره شیوع کرونا تاکنون نیز محصولات متعدد و کاربردی بسیاری را با افزایش سطح ایمنی بدن و مقابله با شیوع بیماری همگام با کل دنیا تولید کرده است. بنابراین ضمن بررسی جزئی مشکلات ارزی تولیدکنندگان دارو به ظرفیت های این مجموعه طی گفت و گویی با فردوس نصیری زاده، مدیرعامل شرکت داروسازی ایران دارو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* در حال حاضر انتقادات زیادی در خصوص نحوه قیمت گذاری دارو تا مساله حذف ارز ترجیحی و تبعات آن از صنعت داروی کشور شنیده می شود، بفرمایید این روزها مهمترین چالش هایی که با آن ها سر و کار دارید چه مسائلی هستند؟
نیمی از محصولات شرکت ایران دارو را مکمل های غذایی، رژیمی و مابقی و نیمی دیگر را انواع داروها تشکیل می دهد که نحوه تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی به عنوان چالشی برای صنعت داروی کشور معرفی می شود.

البته در حوزه مکمل ها چند سالی است که ارز ترجیحی تحویل نمی گیریم و تولید و فروش این محصولات به ثبات رسیده است. اما در مورد داروها در طی ۲ سال اخیر برخی از ارز های مرجع به نیمایی تبدیل شده است نیازمند به افزایش نقدینگی هستیم تا منابع مالی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه تامین شود.

با تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی تقریبا نزدیک به پنج یا شش برابر نرخ تغییر می کند نیاز به نقدینگی بیشتری خواهیم داشت

* با این تفاسیر قبل تر هم در مکمل ها و برخی از داروها تجربه تبدیل نرخ ارز ترجیحی به نیمایی را داشته اید، ‌بفرمایید برای تبدیل نرخ ارز به نیمایی چه تغییراتی به موازات آن باید ایجاد شود؟
از طرفی از آنجا که برخی از مواد اولیه باید از خارج از کشور وارد شود به طور طبیعی کمی قبل تر نرخ ارز مرجع بوده اما با تبدیل آن به ارز نیمایی که تقریبا نزدیک به پنج یا شش برابر نرخ تغییر می کند نیاز به نقدینگی بیشتری خواهیم داشت؛ لذا در این خصوص اقدامات زیادی انجام شد که از منابع بانکی استفاده کنیم که افزایش هزینه های تولید را به همراه دارد.

بنابراین درخواستی از مسئولان سازمان غذا و دارو داریم این است که قیمت ها را با توجه به تغییر نرخ های ارز بازنگری کنند. البته همانطور که اشاره شد هنوز کل ارز دارو به نیمایی تبدیل نشده است اما برای همون مقدار که نیمایی شده این مشکلات وجود دارد.

* از موضوع تبدیل نرخ ارز که بگذریم به موضوع فعالیت های شرکت ایران دارو در دوره کرونا می رسیم، ‌شرکت شما به عنوان یک مجموعه داروسازی چه اقداماتی را برای کمک به افزایش سطح سلامت جامعه طی این دو سال انجام داده است؟
همزمان با شیوع کرونا سازمان غذا و دارو از شرکت های داروسازی از جمله ایران دارو تقاضای کمک و تولید محصولات مرتبط را داشت و ما هم به سرعت خطوط تولید خود را برای تولید محلول های ضدعفونی از جمله اسپری و ژل تغییر دادیم.

در آن زمان توانستیم قسمتی نیاز از بازار را تامین را برآورده کنیم که بعد از آن به تدریج پروسه تولید محصولات مکمل و یا دارویی که در این حوزه مورد مصرف بود را گسترش دادیم. از آنجایی که محصول هیدروکسی کلروکین را تولید می کردیم برای بیماری کرونا در اوایل کار خیلی مفید بود و در پروتکل های درمانی مورد استفاده قرار می گرفت بنابراین تولید آن را افزایش دادیم.

در ابتدای شیوع کرونا شرکت های هندی از فروش به موقع و به میزان مناسب مواد اولیه دارویی امتناع می کردند؛ لذا با همکاری شرکت های داخلی شروع به تولید ماده اولیه آن در داخل کشور کردیم و محصولات را در پروسه ارزیابی های کیفی خود قرار دادیم

* برای تامین مواد اولیه محصول هیدروکسی کلروکین با چالشی مواجه نشدید؟
چرا، از آنجایی که ماده اولیه این محصول از هندوستان وارد می شد شرکت های هندی هم به دلیل کرونا از فروش به موقع و به میزان مناسب امتناع می کردند؛ لذا با همکاری شرکت های داخلی شروع به تولید ماده اولیه آن در داخل کشور کردیم و محصولات را در پروسه ارزیابی های کیفی خود قرار دادیم.

پس از بررسی های لازم و فرمولاسیون هایی که با نمونه های داخلی انجام شد به موقع توانستیم مواد اولیه مورد نیازمان را جایگزین کنیم و با یک حرکت جهادی هم ماده اولیه را داخل کشور تولید کردیم و توانستیم محصول با کیفیتی را به میزان کافی در سطح جامعه عرضه کنیم.

* محصولات مرتبط با درمان و کنترل بیماری کرونا فقط به هیدروکسی کلروکین محدود می شود یا تولیدات دیگری هم در این حوزه دارید؟
بله، سایر محصولاتی که تولید کردیم اعم از مکمل هایی که به عنوان تقویت کننده عمومی سیستم ایمنی بدن بود را مانند مولتی ویتامین مینرال، مولتی ویتامین سی جویدنی، سوپرابیون و غیره بود را افزایش تولید دادیم. همچنین داروهایی از جمله موکوسیل که ترکیبی از ویتامین سی و استیل سیستین است و به صورت ساشه عرضه می شود و در انواع بیماری های عفونی تنفسی از جمله کووید ۱۹ و آنفولانزا برای کاهش علائم تنفسی مفید هستند را به صورت گسترده تولید و عرضه کردیم.

علاوه بر این محصولات، داروی ایرامکتین که ترکیب آیورمکتین است و در پروتکل ها گفته شده بود که در درمان کرونا می تواند موثر واقع شود را تولید کردیم و در آن زمان در اختیار بازار قرار دادیم. برای تولید تمام این محصولات و سرعت دادن به روند تولید حتی در تعطیلات عید نوروز سال قبل تمام کارکنان کارخانه شبانه روزی به سرکار می آمدند تا بتوانیم محصولات ضد عفونی و دارویی را تولید کنیم و در اختیار هموطنان قرار دهیم.

همچنین در مواردی خط های تولید را به سمت تولید محصولات مناسب برای درمان کووید ۱۹ تغییر جهت دادیم و تلاش کردیم در این راستا به رسالت اجتماعی خودمان جهادی عمل کنیم .

رسالت ایران دارو این است که همه محصولات اعم از مکمل ها و داروها برای همه مردم در تمام سطوح جامعه در دسترس باشد تا بخش های مختلف غنی و فقیر جامعه بتوانند از محصولات شرکت استفاده کنند

* با توجه به اینکه در پیک ششم کرونا قرار داریم جدیدترین محصولاتتان کدام است و کدام محصول را توصیه می کنید؟
محصولات خوبی در این راستا داریم که مردم می توانند استفاده کنند اما رسالتمان در شرکت ایران دارو در دسترس قرار دادن همه محصولات اعم از مکمل ها و داروها برای همه مردم در تمام سطوح جامعه است تا بخش های مختلف غنی و فقیر جامعه بتوانند از محصولات شرکت ایران دارو استفاده کنند.

با این نگاه که کیفیت باید در هر صورت عالی باشد فعالیت می کنیم و سعی میکنیم استاندارد های بین المللی را رعایت کنیم و تمام آنالیزها انجام می شود و تولیدات به معنای واقعی با نمونه خارجی برابری می کنند. از جمله مواردی که مردم در این ایام می توانند استفاده کنند و کیفیت لازم را ببینند، محصولاتی از جمله مولتی ویتامین مینرال، سوپرابید ویتامین سی جویدنی موکوسیل و غیره است البته یک سری دارو هم وجود دارد از جمله هیدروکسی کلریکید که با تجویز پزشک می توانند استفاده کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha