۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
نرخ بهره بانکی تا کجا افزایش می یابد؟
بحران تورم در کشورهای صنعتی؛

نرخ بهره بانکی تا کجا افزایش می یابد؟

افزایش نرخ تورم چالشی جدی برای اقتصاد دنیا است و بانکهای مرکزی برای مقابله با این بحران وارد عمل شده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران اوکراین باعث شد تا اقتصاد دنیا با عامل بی ثبات کننده دیگری روبرو شود و ایجاد این مساله در روزهایی که قرار بود بانکهای مرکزی سیاستهای تازه ای را وضع کنند تا از تشدید مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند، چالشی بسیار جدی است.

به گزارش بلومبرگ قرار است در هفته جاری روسای بانکهای مرکزی هشت کشور بزرگ عضو گروه بیست باهم دیدار کنند و در این جلسه براورد تازه ای از وضعیت اقتصاد دنیا و سیاستهای مالی که باید اجرا شود را ارایه دهند.

از طرفی روسای بانکهای مرکزی در کشورهای امریکا و استرالیا و بریتانیا هم اعلام کرده اند افزایش نرخ بهره بانکی سریع تر از برنامه های قبلی اجرا می شود.بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم در هفته دوم ماه مارس تاکید کرد روند کاهش تزریق به اقتصاد و افزایش نرخ بهره را تشدید می کند تا مانع از تسریع نرخ تورم در منطقه شود.

این رسانه امریکایی در مورد کشورهایی که قرار است تغییراتی در نرخ بهره خود ایجاد کنند این طور نوشت: «چین نرخ بهره خود را برای دومین بار از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون افزایش خواهد داد. رییس بانک مرکزی این کشور در مصاحبه ای با اشاره به این مطلب که در خوش بینانه ترین حالت اقتصاد چین در سال جاری با نرخ ۵.۵ درصد رشد خواهد کرد گفت که افزایش نرخ بهره بانکی غیر قابل اجتناب است زیرا نرخ تورم در کشور با سرعت در حال افزایش است و اگر با این بحران مقابله نشود، اقتصاد با آسیبهای بزرگی روبرو می شود.»

از طرف دیگر فدرال رزرو امریکا هم اعلام کرد در هفته جاری ارزش نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش خواهد داد و این سیاست تا رسیدن نرخ بهره به ۲ درصد ادامه پیدا می کند. این اولین افزایش نرخ بهره در امریکا از سال ۲۰۱۸ تاکنون است و ریشه در افزایش تورم و بی ثباتی های اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین دارد.آمارها نشان داده است نرخ تورم در امریکا به ۷.۹ درصد رسیده است و این روند در ماه های آتی ادامه خواهد داشت. همچنین توقف طرح تزریق به اقتصاد هم در دستور کار قرار دارد.

در کشور برزیل هم سیاستی مشابه اجرا می شود. انتظار می رود در هفته جاری نرخ بهره در این کشور برای نهمین بار طی چهار ماه افزایش یابد و به ۱۱.۷۵ درصد برسد. در سال گذشته نرخ بهره بانکی برزیل برابر با ۲ درصد بود ولی نگرانی از تشدید تورم بانک مرکزی این کشور را بر آن داشت تا سریعتر سیاست افز ایش بهره بانکی را در دستور کار قرار دهد.آمارهای رسمی دولت برزیل نشان می دهد نرخ تورم در این کشور در دو ماه اول امسال به بالغ بر ۱۰ درصد رسیده است و با توجه به تنشهای روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت در بازار می توان انتظار داشت این روند رشد تورم در برزیل ادامه داشته باشد.

در کشورهای اندونزی و ترکیه هم رشد قیمت مواد غذایی به چالشی جدی تبدیل شده است و این کشورها برای کنترل این بحران وارد عمل شده اند. دولت ترکیه نرخ تورم این کشور را بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر اعلام کرد ولی تاکید کرد نرخ بهره بانکی را حداکثر تا ۱۴ درصد افزایش می دهد و افزایش بهره بیش از این رقم برای اقتصاد ترکیه غیر ممکن است.آمارهای ارایه شده توسط بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد نرخ تورم در این کشور به ۵۴ درصد رسیده است و بیشترین افزایش قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی تجربه شده است.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha