۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
باید دیدگاه مردم به سهام عدالت را تغییر می‌دادیم
کارشناس بازار سرمایه:

باید دیدگاه مردم به سهام عدالت را تغییر می‌دادیم

همتی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاه مردم به سهام عدالت باید به عنوان یک دارایی ارزشمند مانند زمین باشد.

به گزارش بازار، احسان همتی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه گفت: یکی از مهم ترین چالش هایی که همچنان فهم درستی از آن در بین مدیران، سیاست گذاران و تصمیم گیران وجود ندارد همین مسئله فروش سهام عدالت و مطالباتی است که در مردم ایجاد شده است.

وی افزود: کل ارزش سهام عدالت در روش مستقیم و غیرمستقیم چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است اما سوال اینجاست که کدام یک از نهادهای مالی مرتبط با بازار سرمایه توانایی خرید این میزان از دارایی سهام عدالت را دارند!؟

این کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه با بیان اینکه ۳۰ درصد سهام عدالت سال گذشته بدون برنامه ریزی آزادسازی شد اظهارکرد: اگر برنامه ریزی دقیقی انجام شود می توان فروش سهام عدالت را برای افرادی که قصد فروش دارند به صورت دوساله انجام داد.

همتی با تأکید بر اینکه نگاه مردم به سهام عدالت باید به عنوان یک دارایی ارزشمند مانند زمین باشد گفت: اگر نگاه مردم را نسبت به سهام عدالت درست می کردیم الان سهام عدالت یک شیرینی و طعم دیگری داشت.

کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه با تأکید بر اینکه تشکیل یک مرجع اطلاع رسانی برای سهام عدالت ضروری است گفت: تاریخ واریز سود این سهام اوایل اسفند اعلام شده بود اما در نیمه دوم اسفند ماه واریز شد و این موضوع مردم را سرگردان کرد.

***تشکیل یک سازمان واحد برای اداره امورات سهام عدالت

مهدی حاجی وند کارشناس بازار سرمایه افزایش درآمد مستمر برای خانواده های ایرانی، ترویج فرهنگ سهامداری و کاهش حجم دولت را از مهمترین اهدافی برشمرد که سهام عدالت دنبال می کرد.

وی افزود: متأسفانه پس از گذشت ۱۵ سال، نه تنها هیچ یک از این اهداف تحقق پیدا نکرد بلکه گره های سهام عدالت بیشتر و کورتر هم شد یعنی بعد از این همه سال هنوز نه مالکیت این سهام دست ماست و نه مدیریت آن.

کارشناس بازار سرمایه، صدور ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اصل آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ را بسیار درست و بجا خواند و گفت: ابلاغیه رهبری این اجازه را به مردم می داد که سهام عدالت خود را آزاد کنند و یا بفروشند اما متاسفانه در محل تصمیم سازی سردرگمی های زیادی وجود داشت.

حاجی وند یادآورشد: متولی سهام عدالت تا سال ۱۳۹۹ سازمان خصوصی بود اما در اقدامی عجیب، سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری در آستانه آزادسازی عهده دار سهام عدالت و تقسیم سود آن شد و خود این کار، مشکلات را بیشتر کرد.

وی از عدم فرهنگ سازی درمورد سهام عدالت و ارزش آن انتقاد و بیان کرد: مردم نسبت به این دارایی و ارزش آن آگاه نیستند.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: همه دستگاه های درگیر این موضوع باید گزارش عملکرد دهند و یک مرکز و ساختار و سازمان واحدی ایجاد شود که متولی همه امورات سهام عدالت باشد.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha