۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
حکومت خودمختار پارس جنوبی در جنوب بوشهر| دیوار بی‌اعتمادی بلندتر می‌شود؟
گزارش بازار از وضعیت مسئولیت اجتماعی در پارس جنوبی؛

حکومت خودمختار پارس جنوبی در جنوب بوشهر| دیوار بی‌اعتمادی بلندتر می‌شود؟

بوشهر- مردم و مسئولان استان بوشهر اعتقاد دارند در دو دهه گذشته توجهی به مطالبات به حق آنها از سوی صنعت نفت نشده و روز به روز وضعیت بدتر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از سال ۷۷ در ادبیات صنعتی و اقتصادی کشور و استان بوشهر مطرح شد و منطقه عسلویه به عنوان قطب انرژی و اقتصادی کشور مطرح شد.

ساکنان چهار شهرستان‌جنوبی استان بوشهر در سه دهه اخیر میزبانان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بوده‌اند و با نجابت، از نفت میزبانی کرده‌اند و گاهی نیز مزایایی به مردم رسیده که به نظر می‌رسد بیشتر تحت عنوان مسکّن بوده و هیچ مشکلی را به طور عمده حل نکرده است.

اشتغال نیروهای بومی و توسعه زیرساخت‌های منطقه و همچنین کاهش آلایندگی‌ها از دغدغه های اساسی مردم و ساکنان مناطق بومی است که هیچگاه به شکل واقعی، مرتفع نشده و این دغدغه همواره پابرجاست.

مدیران صنعت نفت که منصوب وزارت نفت هستند هیچ تعهدی به استان ندارند و حتی خود را ملزم به پاسخگویی نیز نمی‌دانند و مدیران ارشد استان نیز هیچ نظارت جدی نمی‌توانند داشته باشند و تنها به توصیه و التماس برای تحقق خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

به نظر می‌رسد صنعت نفت جزیره‌ای خودمختار در عسلویه و پارس جنوبی است و هیچگاه به خواسته‌های به حق مردم و مسئولان استان بوشهر توجهی ندارند.

زور مدیران استان به صنعت نفت نمی‌رسد
محمد عبداللهی از ساکنان جنوب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ۲۳ سال پیش که استارت پارس جنوبی زده شد تاکنون به غیر از دود و بیماری چیزی عاید مردم نشده است.

وی افزود: در حوزه مسئولیت اجتماعی، کمک‌هایی انجام داده‌اند لکن هیچ دردی از مردم‌ را دوا نکرده و کماکان شاهد فقر و بیکاری هستیم.

رضا دهقان مجرد از ساکنان بومی جنوب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: میزان بیماری‌های صعب‌العلاج در بین‌مردم بیشتر شده و این ناشی از آلودگی‌ها و سمومی است که در فضا منتشر می‌شود.

شاپور خودمانی از ساکنان بومی عسلویه نیز به خبرنگار بازار یادآور شد: صنعت نفت یک جزیره خودمختار ساخته و حتی زور مسئولان استان نیز به آنها نمی‌رسد.

وی بیان کرد: در بحث اشتغال که اوضاع افتضاح است و جوانان بیکار هستند و در بحث آلایندگی نیز که نیاز به کارشناسی ندارد و اظهر من‌الشمس است.

شاخ غول باید شکسته شود
یحیی رضوانیان از ساکنان جنوب استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تا کی باید وعده و وعید بشنویم و کسی اقدامی نکند؛ انگار عسلویه و پارس جنوبی جزو ایران و استان نیست و خودمختار است.

وی افزود: حتی در آگهی‌های استخدامی نیز سهم بومیان را لحاظ نمی‌کنند و از یک جایی باید شاخ غول شکسته شده و پارس جنوبی در کنار مردم باشد.

رجب امین‌زادگان از ساکنان عسلویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت سیزدهم وعده داده که وضعیت کارکنان شرکتی بهتر می‌شود و ما نیز در انتظار تحقق این وعده هستیم.

وی افزود: مدیران وزارت نفت و پارس جنوبی، انگار یک دولت مجزا هستند و شاید زور دولتی‌ها به آنها نمی‌رسد که هر کاری خواستند انجام می‌دهند.

تبدیل وضعیت کارکنان و همچنین بهبود وضعیت معیشتی کارکنان پارس جنوبی و رفع آلایندگی‌ها و کاهش فلرها از دغدغه‌های مردم است و ما خود را جدا از مردم نمی‌دانیم و در کنار این عزیزان هستیم

سخاوت اسدی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه پارس جنوبی و صنعت نفت در کنار مردم و ساکنان بومی است اظهار داشت: ما همواره با مردم و با مدیران منطقه و استان تعامل داریم و به ویژه در بحث مسئولیت اجتماعی عملکرد شفافی داریم.

وی افزود: بدون تعارف، مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر میزبانان شایسته صنعت نفت بوده و هستند و وظیفه اخلاقی داریم تا حد توان کمک کنیم.

مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی افزود: در سال جاری، وزارت نفت با تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار بالاترین میزان اعتبار مسئولیت اجتماعی را به استان بوشهر اختصاص داد که تمام این اعتبارات به طور دقیق تخصیص می‌یابد و گامی بلند در مسیر توسعه محیط پیرامونی برداشته می‌شود.

اسدی یادآور شد: تبدیل وضعیت کارکنان و همچنین بهبود وضعیت معیشتی کارکنان پارس جنوبی و رفع آلایندگی‌ها و کاهش فلرها از دغدغه‌های مردم است و ما خود را جدا از مردم نمی‌دانیم و در کنار این عزیزان هستیم.

مدیر عامل پارس جنوبی افزود: اخیرا تفاهم نامه آغاز عملیات اجرایی ۴۷ پروژه تعریف شده در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر شامل عسلویه و دیر ‌و کنگان‌ و جم امضا شد که فرمانداران شهرستان‌ها هم رضایت لازم را داشتند.

اسدی بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه تعداد ۱۳ پروژه در کنگان، ۱۲ پروژه در عسلویه، ۱۲ پروژه در جم و ۱۰ پروژه در دیر توسط شورای راهبردی پتروشیمی‌های پارس اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی گفت: این تعداد پروژه با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود که شورای راهبردی پتروشیمی این اعتبار را تامین می‌کند.

تقسیم‌بندی که صنعت نفت تحت عنوان داخل فنس و پشت فنس دارد، یک تقسیم‌بندی غیر عادلانه است و اگر فنس‌ها حذف شوند و منطقه به شکل یکپارچه دیده شوند قطعا منافع مردم تامین می‌شود

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه صنعت در هر منطقه باید متناسب با پیشرفت‌های صنعتی، منجر به توسعه محیط پیرامونی شود، مساله‌ای که در جوار پارس جنوبی محقق نشده است.

وی افزود: وضعیت رفاهی و معیشتی مردم جنوب استان متناسب با تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی رشد نکرده و ساکنان این منطقه فقط آلایندگی و فشار را متحمل می‌شوند.

احمدی بیان کرد: تقسیم‌بندی که صنعت نفت تحت عنوان داخل فنس و پشت فنس دارد، یک تقسیم‌بندی غیر عادلانه است و اگر فنس‌ها حذف شوند و منطقه به شکل یکپارچه دیده شوند قطعا منافع مردم تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم اعتقاد دارند که پارس جنوبی خودمختار شده ولی ما توقع داریم مدیران صنعت نفت این دیدگاه را پاک کنند تا اعتماد بیشتری ایجاد شود.

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم برنامه‌های متنوعی در دستور کار دارد و امیدواریم در بحث مسئولیت اجتماعی محیط پیرامونی پارس جنوبی نیز شاهد تحولی اساسی باشیم.

شورای راهبردی پتروشیمی‌ها در کنار مردم است
مسعود حسنی رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌ نیز گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شورای راهبردی پتروشیمی‌ها در استان بوشهر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط پیرامونی، تلاش زیادی داشته و در سال جاری حجم و کیفیت خدمات صورت گرفته قابل مقایسه با سنوات قبل نیست.

وی افزود: در بحث اشتغال و در بحث اجرای طرح‌های عام‌المنفعه، اقدامات ارزشمندی در سال جاری انجام داده‌ایم و به فضل خدا شاهد رضایت‌مندی مردم باشیم.

حسنی تصریح کرد: ما خود را در کنار مردم می‌بینیم و به هیچ وجه جدا نیستیم و اطمینان دارم که صنعت نفت می‌تواند همراه مردم باشد.

اینکه صنعت نفت خود را یک جزیره مستقل بداند به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به مطالبات استان رسیدگی جدی کند

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز با تاکید بر اینکه صنعت نفت باید خود را جزئی از مردم بداند در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اینکه صنعت نفت خود را یک جزیره مستقل بداند به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به مطالبات استان رسیدگی جدی کند.

وی بیان کرد: اجرای چند طرح عام‌المنفعه و درصد پایینی اشتغال نیروهای بومی، پذیرفتنی نیست و باید با کیفیت مطلوب در تمام عرصه‌ها به استان رسیدگی شود.

محمدی‌زاده گفت: آلایندگی و بیماری سهم مردم جنوب استان بوشهر شده و بخش زیادی از مشاغل کشاورزی و دریایی خود را از دست داده‌اند و باید توسط نفت جبران شود.

وی یادآور شد: ما به عنوان مدیریت استان، تا وصول تمام مطالبات مردم از پای نمی‌نشینیم و از وزیر نفت انتظار داریم ورود جدی به مطالبات مردم و مسئولان استان داشته باشند.

به نظر می‌رسد داستان نفت و محیط پیرامونی در ۲۳ سال اخیر، تعقیب و گریزی طولانی بوده و هیچ وقت طرفین دعوا، رودررو و بدون رودربایستی حرف‌هایشان را نزده‌اند.

نفتی‌ها اعتقاد دارند خدماتی که ارائه کرده‌اند و اعتباراتی که برای استان هزینه می‌کنند، موجبات تحول در استان شده، ولی مردم و مسئولان استان بوشهر معتقدند که نفتی‌ها هیچگاه حق مطلب را به درستی ادا نکردند و فقط با چند شکلات، مردم‌را سرگرم کرده‌اند.

اکنون صنعت نفت باید در عمل ثابت کند که خودمختار نیست و جزیره‌ای عمل نمی‌کند و علاوه بر اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه، در زمینه اشتغال بومی‌ها و سپردن مدیریت‌های میانی و ارشد به نیروهای تخصصی بومی، نیز حسن نیت خود را ثابت کند، وگرنه دیوار بلند بی‌اعتمادی بین مردم و صنعت نفت روز به روز بلندتر می‌شود.

مردم استان بوشهر به ویژه ساکنان جنوب استان همواره نجابت خود را نشان داده‌اند و اکنون نوبت نفت است که حسن نیت خود را اثبات کند.

باید منتظر سال ۱۴۰۱ بمانیم و وعده‌های شورای راهبردی پتروشیمی‌ها و همچنین تحقق شعارهای حمایت از محیط پیرامونی را بررسی و قضاوت کنیم.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha