۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
با سهمیه بندی تراکتور سیستم دلالی رشد کرد| ضرورت رفع ایرادات فنی توسط خدمات پس از فروش
دبیر انجمن ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با بازار؛

با سهمیه بندی تراکتور سیستم دلالی رشد کرد| ضرورت رفع ایرادات فنی توسط خدمات پس از فروش

عباس زاده دبیر انجمن ماشین آلات کشاورزی با بیان اینکه تراکتور سازی سرمایه ملی کشور است، می گوید: با این وجود خدمات پس از فروش تراکتور سازی باید به رفع ایرادات فنی مطرح شده از سوی خریداران اهتمام ورزد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی همواره با تجهیزات و ادواتی عجین شده است که این ادوات اصولا در راستای راحتی کشاورزان و از آن طرف بالا رفتن بهره وری در باغات و مزارع گردد. یکی از اصلی ترین ماشین آلاتی که در بخش کشاورزی استفاده می شود انواع تراکتورها است که با سهمیه بندی شدن آن طی سال جاری، شاهد بودیم که تراکتور به نوعی با افزایش تقاضا و به تبع افزایش قیمت ها مواجه شد و به گفته کارشناسان برخی حتی اقدام به خرید تراکتور برای سرمایه گذاری و نه برای استفاده در مزارع خود می کنند. از سوی دیگر برخی از خریداران از کارکرد آن ها رضایتی ندارند و معتقدند این ماشین غالبا با یکسری ایرادات فنی به آنها تحویل داده می شود.

تراکتور سازی سرمایه ملی ایران است وباید بپذیریم که تراکتور سازی ایران نیز به عنوان یک تولیدکننده درگیر معضلاتی مثل تامین مواد اولیه و تامین قطعات است

تراکتور سازی ایران نیز مانند دیگر تولید کنندگان درگیر تامین مواد اولیه و قطعات است
علی عباس زاده دبیر انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید تنها تولیدکننده عمده تراکتور در ایران نیز فعلا تراکتور سازی ایران است اگرچه تولید کنندگان دیگری نیز داریم اما سطح تولیدات شان کم است.

عباس زاده می افزاید: از نظر بنده تراکتور سازی سرمایه ملی ایران است و البته قصد دفاع از این شرکت ندارم اما باید بپذیریم که تراکتور سازی ایران نیز به عنوان یک تولیدکننده درگیر معضلاتی مثل تامین مواد اولیه و تامین قطعات است. بنابراین در مقاطعی ممکن است ایراداتی در تولیدات باشد که باید رفع شود.

او ادامه می دهد: با این وجود یک زمان می بینیم که این شرکت توان خود را بکار گرفته است در تولید اما مسائل دیگری در کنار آن رخ داده است. به عبارت ساده تر اتفاقی که در بخش تراکتور سازی ما رخ داد هم در بحث تولید و بحث قیمت تواما با هم رخ داد.

خرید تراکتور ایرانی همیشه برای کشاورزان ما مقرون به صرفه تر بوده است
عباس زاده با بیان اینکه تا چند سال قبل کشاورز ما هم می توانست تراکتور خارجی بگیرد هم تراکتور ایرانی، می افزاید: یعنی تراکتور سازی تبریز کار خود را با مدل ها و قطعات مختلف انجام می داد و از آن طرف تراکتورهای خارجی نیز وارد می شد و لذا وقتی این دو را در کنار هم قرار می دادیم به این نتیجه می رسیدیم که خرید تراکتور ایران همیشه برای کشاورزان ما مقرون به صرفه تر بوده است. در واقع قیمت یک تراکتور خاجی چندین برابر تراکتور داخلی است و ما می دانیم اگر بخواهیم یک کیفیت خاص تر خریداری کنیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم.

او می گوید: به اعتقاد من تراکتور سازی نیز به دلیل اینکه بخشی از قطعات را مجبور است وارد کند با افزایش هزینه ها روبرو است و لذا باید ببینیم مشکلات فنی که از سوی کشاورز مطرح می شود چند درصد است یعنی تا چه میزان کشاورزان در مورد یک موضوع خاص یا ایراد خاصی گلایه و شکایت دارند.

بررسی ایرادات فنی مطرح شده بر عهده بخش تحقیق و توسعه و همچنین خدمات پس از فروش تراکتور سازی تبریز است که باید بر حل ایراداتی که احتمالا از سوی خریداران مطرح می شود اقدام کند

خدمات پس از فروش تراکتور سازی تبریز باید به حل ایراداتی که از سوی خریداران مطرح می شود اهتمام بورزد
عباس زاده تصریح می کند: مساله اینجا است که بررسی ایرادات فنی مطرح شده بر عهده بخش تحقیق و توسعه و همچنین خدمات پس از فروش تراکتور سازی تبریز است که باید بر حل ایراداتی که احتمالا از سوی خریداران مطرح می شود اهتمام کند. با این وجود بنده معتقد هستم تراکتور سازی خوب کار کرده است و اگر شرایط کمی روانتر شود بهتر این هم می تواند عمل کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در خصوص مسائلی که پیرامون توزیع تراکتور در کشور ایجاد شد نیز می گوید: تا چند سال قبل یک دستگاه تراکتور را اگر فردی با اخذ وام به نرخ ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می کرد می شد آن را در بازار با نرخ۹۰ میلیون تومان خریداری کرد. اما در ۲-۳ سال گذشته اتفاقی که افتاد این بود که برای تراکتور صف خرید ایجاد کردند!

او می گوید: در واقع در حالی که در حوزه خرید و فروش تراکتور مشکل نداشتیم، آن را سهمیه بندی کردند و به این ترتیب عطشی در بازار ایجاد کردند و خودبخود تعداد متقاضی زیاد شد و کارخانه نیز مجبور بود جواب بازار و کشاورز را بدهد و از آن طرف سیستم دلالی هم رشد پیدا کرد.

عباس زاده تاکید می کند: قطعا اگر بخش دولتی ما روی موضوع سهمیه بندی تراکتور وارد نمی شد این اتفاقاتی که الان در حوزه قیمت تراکتور می بینیم اصلا رخ نمی داد.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha