۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
فشار کرونا بر بخش خدمات در خراسان رضوی/ کسبه خواستار تجدیدنظر در محدودیت‌ها هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

فشار کرونا بر بخش خدمات در خراسان رضوی/ کسبه خواستار تجدیدنظر در محدودیت‌ها هستند

مشهد - دو میلیون و ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر در خراسان رضوی دارای شغل هستند که در این بین سهم بخش کشاورزی ۲۰ درصد، صنعت ۳۲ و نیم درصد و در بخش خدمات ۴۷ درصد است، از همین روز کسادی بازار و تعطیلی حادث‌شده از اسفندماه سال گذشته تاکنون بیشترین زیان را در حوزه خدمات بر جای گذاشته است.

خبرگزاری بازار؛ بنا بر گفته رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بخش خدمات در این استان به ویژه در حوزه گردشگری  و حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و یا صنوفی مانند پوشاک و صنایع‌دستی افزون بر ۶۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب را در این مدت کوتاه تجربه کردند.

تعطیلی اجباری و کاهش ساعات کاری در بسیاری از صنوف از اسفندماه سال گذشته تاکنون فشار مضاعفی را بر بخش خدمات در این استان وارد کرده است و مشکلات بسیاری از قبیل تعدیل نیرو، سررسید چک‌ها، تعویق اجاره واحد خدماتی، کاهش درآمد و ضعف اقتصادی برای کسبه به همراه داشته است.

گفتنی است در این میان دغدغه برخی از کسبه در راستای تأمین معاش و پرداخت بدهی‌ها که موجب شد تا مخفیانه کرکره مغازه‌های خود را بالا بکشند حالا با پلمب و جریمه‌های قانونی روبرو شده که این موضوع بر مشکلات ریزودرشت اصناف افزوده است.

در این راستا تولیدکنندگان نیز بابیان اینکه مرزهای صادراتی مسدود است و بازار داخلی نیز به دلیل خانه‌نشینی بسیاری از مردم‌کششی برای خرید ندارد لذا  تولید خود را در معرض خطر می دانند.

از سوی دیگر مالیات، پرداخت‌های جاری از جمله آب و برق و اجاره مکان، بیمه تأمین اجتماعی، اقساط تسهیلات بانکی، از جمله هزینه‌هایی است که بنگاه‌های اقتصادی ناگزیر به پرداخت آن بوده و تعطیلی بازار و نبود مشتری تأمین این هزینه‌ها را برای آن‌ها غیرممکن کرده است.

تجدیدنظر در نحوه محدودیت‌ها

در همین رابطه یکی از فروشندگان پوشاک دریکی از خیابان‌های اصلی مشهد که به دلیل قرار گرفتن مغازه‌اش در داخل پاساژ اجازه فعالیت ندارد اظهار می‌کند: دولت بازارهای سرپوشیده و مجتمع‌های تجاری را وادار به تعطیلی کرده است این در حالی است که سایر مجتمع‌ها و بازارهای سرپوشیده به دلیل اینکه مواد غذایی به فروش می‌رسانند باز هستند.

هرمز شفیعی از ما سؤال می‌کند: در حال حاضر بازارهای سرپوشیده مانند هایپر مارکت ها امکان آلودگی بیشتری دارند یا پاساژهای پوشاک که در حالت عادی یک‌پنجم مواد غذایی مشتری ندارند!

وی ادعا می‌کند: دولت با تمام منابع مالی حاضر نیست کارمندان خود را دو ماه تعطیل کند و یا دوسوم آن‌ها  را به مرخصی بفرستد لذا چگونه می‌توان به یک واحد صنفی دستور داد تا دو ماه تعطیل کند و آن‌طرف از صاحبش بخواهیم اجاره، اقساط بانکی و حتی آبونمان و عوارض کسب خود را به شهرداری و باقی ادارات پرداخت کند!

این فروشنده اظهار می‌کند: در حال حاضر واحد صنفی پوشاک در حاشیه خیابان مشغول فعالیت است اما همین واحد صنفی به جرم قرار گرفتن در پاساژ مجبور به تعطیلی است!

ساعت کاری و محدودیت درآمد

در همین راستا یکی از فروشندگان لوازم لوکس خانگی و دکوری در خیابان احمدآباد بابیان اینکه ایجاد محدودیت برای ساعت کاری باید متناسب با مشاغل باشد اظهار می‌کند: کمتر مشتری صبح ها برای خرید اجناس لوکس به فروشگاه ما مراجعه می‌کند و لذا ساعت کار ما شب‌ها است که آن‌هم به دلیل محدودیت ساعت کاری باید ساعت ۱۸ نسبت به تعطیلی اقدام کنیم لذا این محدودیت برای ما دردسرساز شده است.

جبران خسارت‌ها امکان‌پذیر نیست

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه هزینه‌های ثابت مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز از جمله هزینه‌هایی است که بخش خدمات نمی‌تواند از پرداخت آن سرباز بزند به ما می‌گوید: تعطیلی دوماهه برخی از صنوف و کاهش ساعت کاری حتی اجازه تأمین همین هزینه‌های ثابت را به اصناف نداده است.

محمود بنا نژاد بابیان اینکه تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها، هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها ، فیلم‌برداران، گیم نت‌ها و آرایشگران و صنوف دیگر و مرتبط با حوزه خدماتی در بخش گردشگری بیشترین آسیب را در  طی دو ماه گذشته تجربه کردند می‌افزاید: جبران ضرر و زیان این صنوف با توجه به شرایط پیش رو و ادامه بیماری غیرقابل‌جبران به نظر می‌رسد.

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد از صنوف این شهر در مجتمع‌های تجاری استقرار دارند اظهار می‌کند: تعطیلی این صنوف بار ترافیکی را بر روی واحدهای حاشیه‌ای انداخته است و لذا اگر هدف از تعطیلی پاساژها رعایت فاصله‌گذاری و کنترل‌های بهداشتی است باید یادآور شد در حال حاضر به دلیل تراکم افراد در بازارهای حاشیه‌ای این کنترل و فاصله‌گذاری سخت‌تر شده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه صنوف مشهد به‌منظور پیشگیری در برابر این بیماری همکاری قابل‌توجهی از سال گذشته تاکنون داشتند  و متأسفانه دوره حیاتی و رونق کسب‌وکار در ایام نوروز را از دست دادند لذا انتظار می‌رود با ایجاد تمهیداتی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نسبت به بازگشایی صنوف مستقر در مجتمع‌های بهداشتی تصمیم گیری کرد.

بخش خدمات بیشترین زیان دهنده

در همین رابطه رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: بر اساس بررسی این دبیرخانه از وضعیت کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا، بخش خدمات در استان بیشترین خسارت ناشی از کرونا را متحمل شده است.

علی اکبر لبافی گفت: ۵۰ درصد از اقتصاد استان مربوط به بخش خدمات است و حوزه خدمات بخش قابل‌توجهی از میزان تولید ناخالص داخلی استان را در برمی‌گیرد و ۴۷ درصد از اشتغال خراسان رضوی نیز مربوط به حوزه خدمات است.

وی بابیان اینکه تحقیقات جامعی پیرامون شناسایی، میزان و شدت پیامدها و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از کرونا انجام پذیرفته است ابراز کرد: حوزه خدمات استان خراسان رضوی بیشترین خسارت ناشی از شیوع کرونا را متحمل شده که شامل ۱۰ رسته ‌می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها حوزه گردشگری و صنوف مرتبط با آن است.

وی با تأکید بر این موضوع که در مرحله نخست لازم است نسخه‌ای برای جبران خسارت‌های بخش خدمات خراسان رضوی پیچیده شود افزود: در همین راستا پیشنهادانی برای پایداری بنگاه‌های اقتصادی مطرح و به اتاق بازرگانی ایران ارسال‌شده که بخشی از این پیشنهادت در قالب مشکلات مالیاتی، بیمه و امور بانکی  در سیاست‌های دولت در اواخر اسفندماه مبنی بر کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا لحاظ شد.

وی با اشاره به این موضوع که دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نسبت به شناسایی کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و هم‌چنین ارائه راهکارهای پایدارسازی کسب‌وکارهای کوتاه‌مدت اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است اظهار کرد: در همین راستا نسبت به ارزیابی تمامی نظرات، پیشنهادها و هم‌چنین اطلاعات در خصوص میزان آسیب‌ها با مشارکت صاحبان صنایع و صنوف و هم‌چنین افراد صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد در این مدت اقدام شده است.

وی اذعان کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد بخش خدمات خراسان رضوی ۵۶ درصد، بازرگانی ۲۳ درصد، صنعت ۱۶ درصد و کشاورزی و دام‌پروری پنج درصد آسیب‌پذیری از شیوع کرونا داشتند که در بخش خدمات مانند هتل‌ها این آسیب‌پذیری با رقم ۱۰۰ درصد، دفاتر گردشگری ۸۸ درصد، حوزه آجیل و خشکبار ۸۵ درصد، پوشاک و کفش و صنایع‌دستی ۷۷ درصد، حمل‌ونقل برون‌شهری ۷۱ درصد و حمل‌ونقل درون شهری ۶۲ درصد است.

کد خبر: ۱۴٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha