۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه گلستان | اراضی کشاورزی شناسنامه دار شوند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه گلستان | اراضی کشاورزی شناسنامه دار شوند

گرگان- کارشناسان اعتقاد دارند ایجاد صنایع تبدیلی و شناسنامه دار شدن اراضی زیر کشت کشاورزی دو حلقه مفقوده توسعه استان گلستان است، اقدامی که در صورت عملیاتی شدن آن، تحولی در استان ایجاد می‌کند.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: گلستان قطب کشاورزی در ایران است و این استان دومین تامین کننده امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود بر همین اساس نیاز است که دغدغه‌های اصلی حوزه کشاورزی در گلستان شناسایی و برای توسعه این صنعت در استان گام‌های موثری برداشته شود بسیاری از کارشناسان معتقدند که با ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین فراهم شدن شرایطی برای صادرات محصولات کشاورزی می‌توان به رونق اقتصادی این صنعت و تحول در این حوزه کمک بسیاری کرد.

اما با توجه به اشتراک نظر کارشناسان و مدیران دولتی، هنوز گام موثری در این حوزه برداشته نشده است و کشاورزی این استان به همان روش سنتی کشت می‌شود. فرایندی که باعث شده تا در نهایت عایدی یک کشاورزگلستانی از چندین ماه کار و تلاش حتی به اندازه تامین مایحتاج زندگی هم نرسد.

با توجه به اهمیت مسئله گفتگویی با امیر یوسفی نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان و نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ترتیب دادیم، در این مصاحبه مشکلات پیش روی کشاورزان و چگونگی ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات محصولات کشاورزی استان بررسی می‌شود.

* ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در گلستان چیست؟
ایجاد صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورزان محصولات خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند و همچنین جلوی ضایعات کشاورزی گرفته می‌شود چرا که یکی از عوامل اصلی ضایعات کشاورزی حمل و نقل و ترانزیت این محصولات است. با توجه به شرایطی که در حمل و نقل ایجاد می‌شود محصولات کشاورزی لطمه زیادی می‌خورند و باعث پایین آمدن کیفیت آن می‌شود استقرار صنایع تبدیلی در نقاطی که کشت محصولات انجام می‌شود سبب کاهش قیمت برای مصرف کننده خواهد شد به این ترتیب جلوی ضایعات محصول گرفته می‌شود. همچنین با ایجاد صنایع تبدیلی در استان جلوی خام فروشی محصولات کشاورزی گرفته می‌شود و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

ایجاد صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورزان محصولات خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند

باید به این مسئله توجه کرد که محصولاتی مانند باقلا، گوجه، نخود فرهنگی و دیگرصیفی جات که فصل گرما در گلستان تولید می‌شود، فساد پذیر هستند و اگر کشاورز نتواند به موقع محصول خود را بفروشد دچار خسارت زیادی خواهد شد در چنین شرایطی استقرار صنایع تبدیل کمک می‌کند تا کشاورزان محصولات خود را در بهترین زمان با کیفیت بهتر برای بهره‌وری عرضه کنند.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه گلستان | اراضی کشاورزی شناسنامه دار شوند

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه گلستان | اراضی کشاورزی شناسنامه دار شوند

* برنامه‌ریزی برای ایجاد صنایع تبدیلی در گلستان چگونه است؟
برای برخی از محصولات تا حدودی موفق به استقرار صنایع تبدیلی شدیم اما متاسفانه با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ناکارآمدی که وجود داشته، نتوانستیم از این امکانات به نفع استان بهره‌مند شویم و در برخی مواقع شرایط به گونه‌ای رقم خورد که باعث نارضایتی مدیران صنایع نیز شده است.

گلستان دومین استان تولیدکننده گندم در کشور است در همین راستا کارخانجات خوبی برای فرآوری این محصول در گلستان ایجاد شد اما متاسفانه ما شاهد این هستیم با توجه به خالی بودن ظرفیت کارخانه‌ها، گندم گلستان به سایر استان‌ها به صورت خام ارسال می‌شود متاسفانه در حال حاضر تنها بخشی از گندم داخل در داخل استان فرآوری می‌شود؛ با وجود ظرفیت صنایع تبدیلی این محصول در استان، باز هم خام فروشی انجام می‌شود.

از سوی دیگر روزگاری استان سرزمین طلای سفید بود و به همین دلیل کارخانجات تولید پنبه در این استان ایجاد شد اما توجه به عدم مدیریت، تولید این محصول در استان کم شد و مواد اولیه کارخانجات را نتواست تامین کند، امری سبب تعطیلی کارخانجات پنبه در گلستان شد واردات بی رویه آن زمان سبب گلایه‌مندی کشاورزان و تمایل کمتر آنها برای کشت پنبه شد.

گلستان دومین استان تولیدکننده گندم در کشور است

زمانی در گلستان بیش از ۱۵۰ هزار هکتار پنبه کشت می‌شد اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های اشتباه، کارخانجات پنبه در گلستان تعطیل شد و صنایع تبدیلی این محصول از بین رفت و هم کشت این محصول تا زیر ۲۰ هزار هکتار کاهش داشته است در حال حاضر متاسفانه در شرایطی قرار داریم که همان کشورهایی در گذشته که از آنها پنبه با نخ می‌خریدیم، آنها نیز به ما پنبه نمی‌فروشند و خودشان کارخانه ریسندگی ایجاد کردند تا بهره‌وری بیشتری برای اقتصاد کشورشان به همراه داشته باشند.

* در حال حاضر وضعیت کشت پنبه در گلستان به چه صورت است؟
قیمت پنبه در حال حاضر با تدابیر دولت جدید و همچنین آزاد شدن قیمت ارز برای واردات محصولات خارجی سبب شده که پنبه به قیمت واقعی خودش برسد. در این شرایط تولید داخل مورد توجه قرار گرفته و کشور به سمتی در حال حرکت است که شاهد رونق در این حوزه باشیم.

* برای اینکه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی موفق باشیم چه اقدامی باید انجام شود؟
در هر جای دنیا محصولی تولید می‌شود شناسنامه دارد، اگر قرار است که صادرات رونق داشته باشد، باید شناسه محصول در خصوص میزان سم و کود استفاده شده، زمان کشت و اینکه در چه زمین و منطقه‌ای کشت محصول انجام شده را داشته باشیم امروزه در تمام دنیا صادرات محصولات کشاورزی به این شکل انجام می‌شود ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. برای اینکه در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید شرایط را برای شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی فراهم کرد.

* با توجه به اینکه اراضی کشاورزی گلستان خرده مالکی است آیا شناسنامه دار شدن اراضی را می‌توان محقق کرد؟
اراضی خرده مالکی کار را برای شناسنامه دار کردن زمین‌های کشاورزی سخت خواهد کرد اما ما ناگزیر هستیم برای ورود به بازار جهانی باید این مسئله را محقق کنیم در حال حاضر بسیاری از کشورها اعلام کردند اگر محصولی شناسه نداشته باشد آن را خریداری نمی‌کنند، برای همین کشاورزان باید به این سمت حرکت کنند و در آینده نزدیک این مسئله یک فرهنگ قابل پذیرش برای همه کشاورزان خواهد شد. شناسنامه دار شدن اراضی به بالا رفتن کیفیت محصولات و عرضه آن در بازارهای جهانی کمک زیادی خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha