۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
قالی‌شویی‌ها دست از کسب‌وکار شستند| عدم همخوانی نرخ خدمات با تورم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قالی‌شویی‌ها دست از کسب‌وکار شستند| عدم همخوانی نرخ خدمات با تورم

مشهد- بازار قالی‌شویی اگرچه در آستانه سال نو رونق یافته اما بنا بر گفته مسئولان این صنف این رونق فصلی خسارات دو سال گذشته را جبران نکرده و افزایش دستمزدها و مواد اولیه به رکود در این صنف دامن می زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با فرارسیدن سال ۱۴۰۱ و برپایی رسم دیرینه خانه‌تکانی بازار قالی‌شویی‌ها نیز رونق گرفته و البته بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه صنف قالی شویان مشهد هنوز به رونق دو سال قبل و پیش از شیوع بیماری کرونا بازنگشته ولی همین میزان استقبال نیز جای شکر دارد.

نرخ خدمات در صنف قالی‌شویی اگر چه امسال نسبت به سال گذشته به ازای هر متر مربع دو برابر افزایش داشته است لذا این موضوع نه‌تنها موجب خوشحالی متصدیان قالی‌شویی‌ها نشده بلکه هم متولیان کارگاه های قالی شویی و از آن طرف مصرف‌کننده ها را نیز ناراضی نشان می‌دهد.این در حالی است که متصدیان برخی از کارگاه های قالی شویی با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی دستمزد های کارگری از سال جدید اذعان می کنند با این حقوق ها دیگر این نرخ در سال آینده با وجود رکود حاکم بر بازار جوابگوی هزینه ها نخواهد بود و به طور حتم باز هم نیاز به بازنگری نرخ نامه ها است.

در همین راستا به‌منظور بررسی مشکلات این صنف در روزهای پایانی سال و نرخ خدمات ارائه‌شده با «هادی مخملی» رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف و قالی‌شویان مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* چند کارگاه قالی‌شویی زیر نظر این اتحادیه در مشهد مقدس فعالیت دارند؟
در مشهد حدود ۱۱۴ کارگاه قالی‌شویی مجوز دار ثبت‌شده است که این قالی‌شوئی‌ها، کارگاه‌هایی هستند که به‌صورت قانونی و دارای مجوز و پروانه کسب و تحت پوشش اتحادیه هستند.

* به نظر می‌رسد امسال رونق بیشتری در صنف شما موج می زند؟
ازآنجایی‌که در روزهای پایانی سال هستیم لذا به‌رغم مشکلاتی که بیماری کرونا در دو سال اخیر به وجود آورد اما امسال همچنان جمع آوری و شست و شوی قالی رونق داشته و نسبت به سال گذشته به‌خصوص قالی‌شویی در این ایام مورد استقبال بیشتری قرارگرفته است.

قالی‌شویی‌ها دست از کسب‌وکار شستند| عدم همخوانی نرخ خدمات با تورم

* این بازار شب عید می تواند ضرر و زیان های گذشته را جبران کند؟
قالی‌شویی همان‌طور که مشاهده می‌کنید در برخی از فصول آن‌هم ماه‌های پایانی و یا در فصولی مانند تابستان که برپایی مراسم عروسی و عزا زیاد بیشتر است رونق دارد اما در طی دو سال گذشته این فصول هم رونقی نداشت و لذا رکود سنگینی بر بازار حاکم بود و لذا اگر قرار باشد فقط در برخی از ماه‌های سال تقاضا زیاد باشد شرکت‌ها با رکود اقتصادی مواجه خواهند شد چنان چه که در دو سال گذشته شاهد همین مشکل بودیم.

از طرفی مشکل دیگری که وجود دارد این است که زمینه کاری قالی‌شویی، شغلی فنی است و بایستی افراد در رابطه با ارائه خدمات دارای سابقه کار و یا گواهی تخصصی فنی مهارتی باشند و لذا بکارگیری این افراد بر اساس تخصص و تجربه خود مشمول پرداخت هزینه های بیشتر و تامین سرمایه در گردش است.

* مهم‌ترین مشکل صنف شما در حال حاضر چیست؟
مشکلات و رکودی که بیماری کرونا برای واحدهای صنفی به ارمغان آورده برای همگان واضح است و لذا باید اذعان کرد مهم‌ترین و اصلی ترین مشکل پیش پای اعضای این اتحادیه پس از محدودیت های ایجاد شده توسط بیماری کرونا موضوع افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در کارگاه های قالی شویی است که با این گرانی لچام گسیخته واحد ها ی صنفی را دچار رکود اقتصادی کرده است.

* مواد اولیه مورد مصرف شما چقدر افزایش قیمت داشته است؟
در رابطه با افزایش قیمت مواد اولیه باید گفت متاسفانه در برخی از اقلام مورد استفاده، افزایش بیش از ٢٠٠ درصدی قیمت را شاهد هستیم همچنین مورد دیگری که علاوه بر گرانی مواد اولیه باعث افزایش نرخ خدمات شده است ،افزایش قیمت های حمل‌ونقل و استهلاک خودرو هاست.

* آیا این تورم در کیفیت کار نیز تأثیرگذار بوده است؟
با توجه به این افزایش قیمت‌ها اگر شرکتی پایین‌تر از نرخ مصوب خدمات را ارائه دهد به‌طور قطع کیفیت شستشو را کاهش می‌دهد.

* نرخ خدمات امسال در مقایسه با سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
با وجود افزایش ۲۰۰ درصدی مواد اولیه و مواد مصرفی اما نرخ شست شوی فرش به دو برابر هم افزایش پیدا نکرده است.

* سال گذشته و به عبارتی اسفند ۹۹ نرخ شست و شوی یک متر قالی چقدر بود؟
در همین راستا نرخ مصوب اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی و مواد مصرفی سال ۹۹(رسته )قالی‌شویی،نرخ شست و شوی هر مترمربع شامل فرش ماشینی ۵۰۰شانه به پایین به میزان ۷هزار تومان و ۵۰۰شانه به بالا به مبلغ ۹ هزار تومان بود.

قالی‌شویی‌ها دست از کسب‌وکار شستند| عدم همخوانی نرخ خدمات با تورم

برای فرش دستباف تیره نیز به ازای شست و شوی هر مترمربع ۱۴ هزار تومان و فرش دستباف معمولی روشن و قالیچه دستی ۲۲هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می شد.

به عبارتی یک قالی ماشینی ۱۲ متری حدود ۸۵ تا ۱۱۵ هزار تومان شست و شوی آن برای مصرف کننده هزینه در برداشت.

* امسال نرخ خدمات قالی‌شویی چقدر است؟
امسال نرخ مصوب خدمات برای شست و شوی هر مترمربع فرش ماشینی به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ خدمات قالی‌شویی برای شست شوی فرش دستباف معمولی تیره به ازای هر مترمربع به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برای فرش دستباف معمولی روشن و قالیچه دستی به مقدار ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است.

به عبارتی شست و شوی یک قالی ماشینی ۱۲ متری امسال ۱۵۰ هزار تومان برای شهروندان هزینه در بردارد.

* آیا قیمت‌های جدید برای همکاران شما راضی‌کننده است؟
با توجه به افزایشی که در نرخ خدمات و یا دستمزد کارگر و نیز موضوعات دیگر مانند افزایش حامل‌های انرژی و یا اجاره داشتیم و از طرفی به دلیل رکودی که بیماری کرونا بر این بازار و مجالس سایه انداخته است لذا این افزایش قیمت نه‌تنها جبران کننده خسارت‌ها نیست بلکه با دخل‌وخرج و هزینه های کارگاه ها نیز هم خوانی ندارد.

* در رسانه‌ها شماره تلفن‌های بسیاری به این صنف تعلق دارد چقدر از این شماره‌ها قانونی هستند؟

متاسفانه فضای مجازی و دسترسی تمامی افراد به آن موجب شد تا موارد سوء استفاده و یا کلاخبرداری نیز شده بگیرد لذا برخی افراد با اعلام شماره تلفن و یا اعلام قیمت های غیر واقعی مردم را برای دریافت خدمات راغب کرده و سپس ممکن است این اعتماد موجب به سوء استفاده شود.

در رابطه با مراجعه به شرکت‌های قالی‌شویی باید گفت داشتن مجوز آن شرکت از نکات بسیار ضروری است که شهروندان باید به آن دقت کنند و نام آن شرکت خدماتی را از اتحادیه استعلام بگیرند.

همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که مراجعه‌کنندگان باید ایرادهای فرش خود را به قالی‌شویی‌ها اطلاع بدهند تا آن شرکت خدماتی با توجه به آن ایرادها شستشو را انجام دهند. ازاین‌رو ضرر و شکایت‌های وارد بر شرکت‌های خدماتی کاهش می‌یابد و همچنین از به وجود آمدن مشکل برای قالی مشتریان جلوگیری می‌شود.

مزیتی که امسال نسبت به سال‌های گذشته دارد سامان‌دهی واحدهای بدون پروانه است تا این واحدها بتوانند با مجوز و ارائه خدمات بهتر مشغول به کار شوند.در این راستا شهروندان برای هرگونه مشکلات و یا استعلام از واحدهای مجوز دار می‌توانند با شماره‌های ۳۲۲۳۶۲۳۱ تماس بگیرند.

* قالی‌شوهای غیرمجاز چه مشکلاتی را به همراه دارند؟
متأسفانه با توجه به بحث ایام پایانی سال یک عده افراد سودجو همیشه درصدد که از این روزها سوءاستفاده کنند و لذا با پخش تبلیغات و هم‌چنین تبلیغ در فضای مجازی شهروندان را برای دریافت خدمات ترغیب می‌کنند.

متأسفانه این افراد بدون مجوز و نظارت‌های لازم مشغول به فعالیت هستند و از همین رو جا و مکان مشخصی ندارند و فقط با یک موبایل و یا وانتی که در اختیار گرفتند نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند که احتمال وقوع هرگونه اتفاقی مانند سرقت و یا آسیب به اموال شهروندان وجود دارد.

قالی‌شویی‌ها دست از کسب‌وکار شستند| عدم همخوانی نرخ خدمات با تورم

متأسفانه این افراد بدون هیچ نظارت و یا تشکلی فرش‌های مردم را از سطح شهر جمع کرده و در مکان‌های نامعلوم و با رویه‌ای نامشخص شست شو می‌دهند. برفرض این‌که کلاه‌برداری هم نکنند و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود نیاورند ولی پاسخگوی مشکلات و خسارت‌های احتمالی نخواهند بود و لذا وقتی‌که شهروندان با خسارتی مواجه می‌شوند پس‌ازآن به اتحادیه شکایت می‌کنند که فایده‌ای ندارد.

* برخی از قالی‌شویی‌ها ادعا می‌کنند که روشویی ویژه و سفارشی انجام می‌دهند آیا چنین خدمتی ما در نرخ نامه داریم؟
در نرخ نامه چنین چیزی نداریم و برخی از قالی‌ها مانند فرش‌های ماشینی کرم شست‌وشویش مشکل‌تر و ممکن است دوبارشویی کنند و آن‌ها همه در تعرفه دیده‌شده است و قالی‌های ۲۴ متری و قواره متراژ بالا و قالی‌های اعلی و دست‌بافت آن‌ها برای شست‌وشو نرخ توافقی دارد.

* برای شست و شوی موکت یا قالیچه‌های کوچک آیا قیمت متفاوت است؟
شست و شوی هر متر قالیچه و کناره های ماشینی به میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ امسال نرخ‌گذاری شده است.برای کناره‌های دستی البته این نرخ متفاوت است و به میزان ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شده است.

نرخ شست و شوی موکت معمولی نیز امسال ۶ هزار تومان و برای موکت‌های طرح دار و پرزدار متری ۹ هزار تومان تعیین‌شده است.

* آیا با توجه به افزایش دستمزدهای کارگری در سال آینده نرخ این خدمات افزایش خواهد یافت؟
این نرخ‌ها حداقل تا پایان امسال ثابت است.اعلام نرخ واقعی و قیمت‌گذاری فرایندی دارد که شامل آنالیز قیمت، بررسی و رسمی شدن نرخ ها می باشد که این فرایند زمان زیادی طول می کشد و لذا با یک تصمیم یک شبه و یا دل به خواه میسر نیست اما واقعیت این است دقیقا در فاصله تصویب قیمت‌ها و اعلام نرخ نامه جدید همیشه بازار دچار سردرگمی بوده است.

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه ،شرکت‌های قالی‌شویی قادر به افزایش قیمت نیستند و لذا شهروندان در هر زمان برای اطلاع و یا اطمینان خاطر از قیمت‌های ارائه‌شده و قانونی می‌توانند این نرخ را از اتحادیه مربوطه استعلام کنند.

* چه تخلفاتی ممکن است در این ایام توسط برخی قالی‌شویی‌ها رخ بدهد؟
قالی‌شویی‌های غیرمجاز و افرادی را که به‌صورت غیرمجاز فرش‌ها را از درب منازل جمع می‌کنند همواره یکی از تخلفاتی است که همواره در صدد شناسایی و رفع آن هستیم.

بعضی از قالی‌شویی‌ها ممکن است، اقدام به شست و شوی آن‌ها کنند یا درجایی‌های دیگر این شست‌وشو انجام شود لذا مکان‌ها را شناسایی می‌کنیم و اقدامات و برخوردهای لازم قانونی را انجام می‌دهیم .

همه ساله طرح تشدید بازدید ایام پایانی سال راداریم که به‌اتفاق بازرسان اتحادیه و بازرسان اتاق اصناف مشهد در سطح شهر بازرسی‌ها انجام می‌شود.

* توصیه دیگری برای شهروندان در این ایام دارید؟
شهروندان مشهدی حتماً درازای دریافت خدمات از واحدهای صنفی دارای جواز معتبر برگ خرید خدمات دریافت کنند و در صورت مغایرت نرخ باقیمت‌های اعلامی شکایت خود را به این اتحادیه تسلیم کنند.

شهروندان حتماً زمانی که قالی را تحویل قالی‌شویی می‌دهند ،کارت شناسایی راننده را رؤیت کنند و حتماً مشخصاتش را یادداشت کنند و شماره وانتی که برای حمل فرش‌ها به درب منزلشان می‌آید را نیز یادداشت کنند که این دقت باعث می‌شود ما را درارایه خدمت بهتریاری کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha