۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
آفت‌کش‌های غیرمجاز «آفت» جدید حوزه کشاورزی| جولان سموم هندی قاچاق در بازار ایران
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

آفت‌کش‌های غیرمجاز «آفت» جدید حوزه کشاورزی| جولان سموم هندی قاچاق در بازار ایران

مشهد- فروشگاه‌های سموم شیمیایی اگرچه حکم داروخانه برای حوزه کشاورزی و سلامت محصول رادارند اما به دلیل برخی از سوءاستفاده‌ها این واحدها می‌توانند نقش آفت را برای حوزه کشاورزی هم ایفا کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس دارای باغات و زمین‌های زراعی بسیار زیادی است که هر یک از صاحبان آن به سهم خود از سموم مختلف برای دفع آفات در آن بهره می‌گیرند و لذا همین دربرگیری مشکلات جانبی مانند قاچاق سم، فروش آفت‌کش‌های غیرمجاز و احتکار و گران‌فروشی و از همه مهم‌تر آسیب به محیط‌زیست را با خود در این حوزه به ارمغان داشته است.

اگر تاکنون به یک واحد سم فروشی و یا فروشنده آفت‌کش گذرتان افتاده باشد مشاهده می‌کنید که هر چه قدر سم کشنده و با هر فرمولی که بخواهید در اختیار شما گذاشته می‌شود بدون اینکه از شما سؤال شود برای چه مصرفی می‌خواهید و جالب اینجاست که هر یک از فروشندگان در خصوص نوع مصرف و میزان مورد استفاده سم برای مبارزه با آفات نظر و فرمولی جداگانه دارند!

آفت‌کش‌ها که برای مصونیت باغات و محصولات زراعی از گزند آفات به کار گرفته می‌شود اما حالا به دلیل ورود برخی از محصولات قاچاق از کشورهای دیگر خود به آفتی برای محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

در همین راستا باهدف روشن شدن افکار عمومی در خصوص این موضوع که چه آسیب‌هایی از طرف این آفت‌کش‌های قاچاق متوجه محیط‌زیست است و برخی افراد ناآگاه چه ضرری می‌توانند به ما وارد کنند با معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد مهندس سهراب شید بهرامی به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* چه آفت‌کش‌هایی غیرمجاز شناخته می‌شوند؟
هر آفت کشی که به محیط‌زیست خسارت وارد کند غیرمجاز محسوب می‌شود. به عبارتی آفت‌کش‌های غیرمجاز اثرات مخرب زیست‌محیطی با ماندگاری بالا دارند و گاها بروی کشت سال بعد اراضی مصرف‌شده تأثیر مخربی برجای می‌گذارند.

آفت‌کش‌های غیرمجاز «آفت» جدید حوزه کشاورزی| جولان سموم هندی قاچاق در بازار ایران

* این شاخص غیرمجاز بودن را آیا جهاد کشاورزی اعلام می‌کند؟
فهرست آفت‌کش‌های غیرمجاز و ناسازگار با طبیعت از طرف سازمان‌های جهانی زیست‌محیطی و غذایی اعلام می‌شوند و جهاد کشاورزی با تخلفات در این حوزه به‌صورت جدی برخورد می‌کند.

* آفت‌کش‌های قاچاق از چه کشورهایی وارد می‌شوند؟
عمده آفت کش‌های غیرمجاز از طریق چین و هندوستان و هم چنین کشورهای عربی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

* استفاده از آفت‌کش‌های غیرمجاز و یا قاچاق چه مضرات و زیانی را برای باغداران و کشاورزان به همراه دارد؟
استفاده از آفت کش های غیرمجاز اثرات زیست‌محیطی مخربی در درازمدت دارند و افراد ناآگاه متوجه اثرات دراز مدت آن نیستندنمتاسفانه شاهد این موضوع هستیم که این افراد برای کنترل آفت در کوتاه مدت در اراضی اجاره ای، بدون اهمیت دادن به این موضوع از سموم استفاده می‌کنند.

* بسیاری از فروشندگان تخصص لازم را در این راستا ندارند این موضوع چه خساراتی را به همراه دارد؟
به‌طور حتم تخصص فنی برای فروشندگان سموم شیمیایی اهمیت بسیار بالایی دارد و الزام حضور کارشناس فنی دارای مجوز در محل فروشگاه سم به‌صورت مداوم ضروری است.

* آیا مصرف سم به هر مقدار و برای هر شخصی مجاز است؟
سموم کشاورزی در اصل می‌بایست مانند دارو با نسخه افراد متخصص و گیاه‌پزشک و یا کارشناسان دارای درجه تخصصی تجویز سموم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

* سموم و آفت‌کش‌ها نسبت به سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشته و این گرانی چه تبعاتی بر روی مبارزه با آفات خواهد گذاشت؟
سموم شیمیایی در سال ۹۸ با برداشته شدن ارز تخصیصی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشت، این شوک قیمتی باعث عدم توانایی کشاورزان در مبارزه شیمیایی به‌موقع و درنهایت باعث افت محصول شده است.

* مبارزه بیولوژیکی تا چه میزان بر مبارزه شیمیایی ارجحیت دارد و چرا برای مبارزه بیولوژِیکی تاکنون اقدامی نشده است؟
مبارزه بیولوژیک با ترویج درست توسط افراد متخصص در اراضی کل مالکی شرکت‌های سهامی زراعی و یا کشت و صنعت قابل‌برنامه‌ریزی و اجرا است ولی در اراضی خرد مالک به علت عدم وجود مدیریت مبارزه متمرکز در سطوح بالا با چالش‌هایی بسیاری روبروست و صرفه اقتصادی ندارد.

آفت‌کش‌های غیرمجاز «آفت» جدید حوزه کشاورزی| جولان سموم هندی قاچاق در بازار ایران

* در حال حاضر آفت‌کش‌های موجود در بازارچه میزان تولید داخلی و چقدر در این راستا نیازمند واردات هستیم؟
تقریباً ۷۵ درصد سموم شیمیایی به‌صورت فنی از خارج از کشور وارد و با فرمول مشخص در داخل تبدیل به سموم موردنیاز می‌گردد و ۲۵ درصد سموم از کشورهای هند و چین و گاها اروپا به‌صورت آماده وارد کشور می‌شود.

* برای شناسایی و جلوگیری از آفت‌کش‌های غیر در بازارچه مسئولیتی بر عهده جهاد کشاورزی است؟
جهاد کشاورزی به‌صورت گروه‌های گشت‌زنی متشکل از کارشناسان تولیدات گیاهی ، حفظ نباتات و حراست، سازمـان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و بازرسی اصناف مستقر در سطح شهرستان مشهد در راستای تأمین سلامت شبکه توزیع آفت‌کش‌های کشـاورزی اقدام می‌کند.

در همین راستا به‌دفعات و در قالب بازرسی‌های سرزده از واحدهای عرضه‌کننده آفت‌کش نسبت به شناسایی واحدها و هم‌چنین سموم غیرمجاز کشاورزی در شهرستان مشهد اقدام شده و در این بازرسی‌ها نه‌تنها از ورود این مواد شیمیایی به چرخه تولید جلوگیری می‌کند بلکه با متخلفان برخورد می‌شود.

به‌ همین منظور در اسفندماه سال جاری نیز با هدف صیانت از بخش کشاورزی و حفظ سلامت و امنیت غذایی کارشناسان جهاد کشاورزی در قالب یک مانور ضمن بازدید از واحدهای توزیع آفت‌کش‌ نسبت به شناسایی و توقیف آفت‌کش‌های قاچاق و تقلبی اقدام کردند.

در همین راستا طی گشت زنی که در سـطح شـهرستان مشهد و بازرسـی واحدهای فروش در اسفندماه سال جاری انجام گرفت با افرادی که قصـد سودجویی داشتند و یا اقـدام به گران‌فروشی و احتکار آفت‌کش‌های کشاورزی کرده بودند برخورد و یا اخطار لازم داده شد.

* آیا جریمه بازدارنده است؟
جریمه‌های سنگین برای افرادی که با فروش قاچاق سموم به‌سلامت جامعه لطمه می‌زنند به طور حتم مؤثر است.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha