۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
سنددار کردن اراضی کشاورزی گامی مهم برای تامین امنیت غذایی در البرز
رئیس جهاد کشاورزی البرز مطرح کرد

سنددار کردن اراضی کشاورزی گامی مهم برای تامین امنیت غذایی در البرز

کرج- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه بخش بزرگی از اراضی کشاورزی استان فاقد سند هستند، گفت: سنددار کردن اراضی کشاورزی گام مهمی در تامین امنیت غذایی مردم است.

به گزارش خبرنگار بازار عبدالرضا روشن نژاد ظهر شنبه در نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه در کشور فقط ۴ درصد از اراضی کشاورزی دارای سند هستند، اظهار کرد: این آمار بیانگر این است که در اراضی کشاورزی با ضعف اطلاعات مواجه هستیم و سند دار شدن یعنی صدور شناسنامه برای اراضی کشاورزی و دست یافتن به اطلاعات لازم و ضروری در خصوص عامل تولید که متاسفانه اطلاعات زیادی از این موارد نداریم تا کشاورزی پایدار و پویایی داشته باشیم.

روشن نژاد با تاکید بر اینکه سند دار کردن اراضی کشاورزی مهمترین برنامه تحولی در سال آینده سازمان جهاد کشاورزی است، افزود: سند دار کردن اراضی کشاورزی دارای سه مرحله است که شامل رفع تداخلات قوانین موازی، تهیه کاداستر کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی است.

وی اظهار کرد: بخش کشاورزی استان البرز نیازمند الگوی کشت مناسب، برنامه ریزی مدون برای کشت، جذب سرمایه گذار و دیپلماسی غذا و توسعه صادرات است که تمام این اولویت ها به سنددار کردن اراضی کشاورزی وابسته است و در این زمینه با تاکید استاندار البرز در این بخش و تهیه و ارایه و برش شهرستانی آن نیز آماده شده تا در سال آینده اجرایی شود.

روشن نژاد تصریح کرد: تدوین الگوی کشت یکی از تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی است تا ما را به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برساند که شاهد نوسانات کمی و کیفی بازار نباشیم.

میزان بهره وری البرز بالاتر از بسیاری از استانهاست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه نداشتن بانک اطلاعاتی در خصوص وضعیت موجود بخش کشاورزی از مشکلات بخش کشاورزی استان است، گفت: ضرورت دارد رصدخانه و پایگاه های داده های کشاورزی راه اندازی شود.

روشن نژاد با اشاره به اینکه البرز اولین استان در هوشمندسازی پایش اراضی کشاورزی است، گفت: در این فرآیند علاوه بر اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکنولوژی روز وضعیت تغییر کاربری های اراضی کشاورزی رصد می شود، سطح زیر کشت و نوع کشت رصد شده و به کشاورزان نیز کمک می شود تا محصول کشت شده نیاز به چه مراقبت ها و اقداماتی دارد.

روشن نژاد اظهار کرد: اگر چه البرز از نظر میزان اراضی کشاورزی آخرین استان کشور(۰.۳ درصد) است، اما میزان بهره وری از اراضی کشاورزی در این استان از خیلی استان ها بالاتر است و دو درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی این موفقیت را مدیون استفاده از دانش و امکانات روز توسط کشاورزان البرز اعلام کرد و گفت: یکی از این امکانات توسعه کشت گلخانه ای در البرز است و یکی از برنامه های تحولی در استان در این زمینه افزایش ۳۵۰ هکتاری اراضی گلخانه ای به دو هزار و ۵۰۰ هکتار است.

ضریب خوداتکایی البرز در تولید گوشت مرغ ۱۲ درصد است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه سال گذشته در خصوص توزیع گوشت مرغ گاهی شاهد نارضایتی بودیم، اظهار کرد: با سیاست وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان البرز با تمهیدات لازم در ستاد تنظیم بازار استان در خصوص کالاهای اساسی به خصوص مرغ به آرامش قابل توجهی دست یافتیم. البرز استانی کوچک ولی از لحاظ جمعیتی بزرگ و در کنار پایتخت است که تحت تاثیر بازار تهران قرار دارد.

روشن نژاد ادامه داد: از طرفی البرز از لحاظ تولید گوشت مرغ وابسته دیگر استان ها است. به طوریکه ضریب خوداتکایی در تولید گوشت مرغ در این استان ۱۲ درصد است که نیاز است ضریب خوداتکایی در تولید این محصول افزایش یابد و رسیدن به این هدف وابسته به فعال سازی واحدهای غیرفعال و رفع موانع تولید آن هاست. همچنین باید واحدهای جدید همچون مگاپروژه ها راه اندازی شود یا بسته به نوع فعالیت انجام شده پیوست فناورانه داشته باشند و به تمام تکنولوژی روز برای افزایش بهره وری مجهز بوده و برنامه دراز مدت ارایه دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: توسعه صادرات یکی دیگر از اولویت های جهاد کشاورزی است که این اولویت ها و برنامه ها ما را به امنیت و اقتدار غذایی که امروز کمتر از اقتدار نظامی نیست، می رساند.

وی با اشاره به کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی که بالاتر از بسیاری از استان هاست، گفت: محصولات سبزی و صیفی این استان بازار خیلی خوبی در کشورهای دیگر از لحاظ کمی و کیفی دارد به طوریکه از لحاظ باقیمانده مواد مضر در حد ارگانیک است و عودت محصولات کشاورزی این استان بسیار کم بوده و یا در سال جاری به هیچ عنوان شاهد نبوده ایم.

وی با اشاره به قرار داشتن در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: از لحاظ ذخیره سازی کالاهای اساسی در شرایط خوبی هستیم و مرغ منجمد، شکر، گوشت، برنج و روغن به میزان مورد نیاز استان تامین و ذخیره سازی شده است. همچنین روزانه بسته به نیاز بازار گوشت گرم مرغ وارد واحدهای عرضه می شود به طوریکه امروز ۶۰ تن گوشت وارد بازار مصرف شد.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha