۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
بازار تشنه عراق در انتظار تکمیل خط ریلی «خرمشهر-بصره»| ترکیه رقیب سرسخت ایران شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار تشنه عراق در انتظار تکمیل خط ریلی «خرمشهر-بصره»| ترکیه رقیب سرسخت ایران شد

خرمشهر- بازار تشنه عراق در حالی در انتظار تکمیل خط ریلی «شلمچه خرمشهر-بصره» است که ترکیه به یکی از رقیبان سرسخت ایران در فضای سخت رقابتی تبدیل شده است.

محمود نواصر؛ بازار: بیشترین مبادلات تجاری ایران با عراق است، کشوری که بازار آن تشنه کالا است. ایران باید با کشورهایی همچون ترکیه که یکی از قدرت‌های بازاریابی منطقه است، رقابت کند.

بزرگترین پایانه صادراتی ایران در خرمشهر قرار دارد. حضور خرمشهر در منطقه آزاد اروند و همچنین داشتن خط جاده‌ای و دریایی شرایط خوبی را برای صادرات به عراق فراهم کرده است ولی یکی از ظرفیت‌ها که علیرغم وجود زیرساخت‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده، خط ریلی است. موضوعی که حتی دولت قبل نتوانست آن را به سرانجام برساند.

مقرر شده مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ایران و عراق در حد فاصل شلمچه تا بصره برقرار شود. مجموع هزینه پیش ‌بینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری یکصد تا ۱۲۰ میلیون دلار است. هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایه‌گذاری دارد.

صادرات به عراق از طریق راه‌آهن بسیار ایمن و ارزان است؛ اکنون تا شلمچه دارای راه‌آهن هستیم. یعنی از راه دریا کالاهایی که عراق نیاز دارد حمل می‌شود و از طریق راه‌آهن به هر نقطه‌ای از کشور عراق می‌تواند منتقل شود.

همچنین با ساخت این راه‌ آهن، ایران به دریای مدیترانه دسترسی پیدا می‌کند زیرا راه‌ آهنی بین عراق و سوریه به این دریا متصل است که در زمان داعش دچار آسیب‌هایی شده بود و نیاز به بازسازی دارد.

با توجه ‌به وجود مسافرت‌ها و ترددهای بسیار زیاد ایرانیان در کربلا و نجف، وجود این مسیر ریلی می‌تواند بسیار موثر باشد.

عراقی‌ها نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؛ زیرا عراق با اتصال به این جریان ریلی می‌تواند از طریق راه‌آهن به تمام کشورهای اطراف ایران متصل شود.

مطالبات فعالان اقتصادی
هانی فیصلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تکمیل این راه آهن هم برای فعالان اقتصادی منطقه و هم برای فعالان اقتصادی کل استان و کشور ما اهمیت دارد.

وی افزود: تکمیل خط ریلی خرمشهر-بصره باعث افزایش صادرات ایران به عراق می‌شود.

بازار تشنه عراق در انتظار تکمیل خط ریلی «خرمشهر-بصره»| ترکیه رقیب سرسخت ایران شد

صادرات ریلی ارزان است
علی مرزوقی، یک فعال تجاری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صادرکنندگان خوزستانی تمایل دارند میزان صادرات خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: ارزانترین راه صادرات از شهر خرمشهر، خط ریلی است که نیازمند تسریع در روند اجرای آن هستیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: مدت‌ها است خبرهای مختلفی در خصوص اتصال خط ریلی خرمشهر به بصره اطلاع رسانی می‌شود ولی باید مشخص شود علت تاخیر چیست؟

مرزوقی عنوان کرد: فردی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند باید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشد و هیجانی عمل نکند و انتظار داریم دولت این موضوع را درک کند.

لزوم تقویت صنعت ترانزیت
محسن بغلانی، یک فعال اقتصادی دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قطعا برقراری خط ریلی میان خرمشهر و بصره سبب گشایش‌های جدید اقتصادی ایران و عراق می‌شود.

وی بیان کرد: باید به سمتی برویم که صنعت ترانزیت را تقویت کنیم و این امر در گروی پیگیری مسئولان امر است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: آنچه امروز برای ما روشن است، خط ریلی خرمشهر به بصره یک شاهرگ حیاتی اقتصادی است.

ترکیه بزرگترین رقیب ایران
مجید مطوری، یک فعال اقتصادی دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر رقابت در بازار عراق زیاد است و ترکیه بسیار موفق بوده است.

وی ادامه داد: تجار ترکیه بزرگترین رقبای تجار ایرانی هستند و باید اقداماتی انجام شود که تجار ایرانی نقش مهمی در بازار عراق داشته باشند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: باید همه امکانات برای افزایش صادرات به عراق فراهم شود و یکی از این موارد، صادرات ریلی است.

دولت بداند فعالان اقتصادی به عنوان بازوهای صادراتی کنار آنها است، مشروط بر اینکه برای فرآیند خط ریلی شلمچه-بصره از نظرات فعالان اقتصادی نیز استفاده شود

مطوری افزود: دولت بداند فعالان اقتصادی به عنوان بازوهای صادراتی کنار آنها است، مشروط بر اینکه برای فرآیند خط ریلی شلمچه-بصره از نظرات فعالان اقتصادی نیز استفاده شود.

دولت اقدام عملی کند
معصومه میاحی، یک فعال اقتصادی دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: آنچه ما از دولتمردان درخواست داریم، اقدامات عملی است.

وی افزود: دیدار و سفر مقامات عالی کشورمان به عراق باید همراه با خروجی باشد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تفاهمنامه‌های اقتصادی باید ضمانت اجرایی همراه با برنامه زمانبندی داشته باشند تا فعالان اقتصادی با یک ارزیابی درست صادرات خود را انجام دهند.

میاحی اظهار کرد: فعالان اقتصادی از شعار خسته هستند و چنانچه زیرساخت‌ها فراهم شود، ما برای کشور ارزآوری خواهیم داشت.

ضرورت توجه به گردشگری
مجید کنعانی، یک تحصیلکرده گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اتصال راه آهن خرمشهر به بصره باعث تقویت صنعت گردشگری نیز می‌شود و اشتغالزایی بالایی دارد.

وی افزود: فعالان گردشگری خواستار در نظر گرفتن برنامه‌های گردشگری در این پروژه مهم اقتصادی هستند.

تکمیل کریدور شرق به غرب
سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر گفته بود: این پروژه موانع مختلف دارد سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد که این موانع را داریم بر می‌داریم.

وی با بیان اینکه عمده پروژه در کشور دیگری است، توضیح داد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع می‌پردازد.

این پروژه منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری را به همراه دارد و کاملا برد برد است و همچنین به شدت به نفع دو کشور ایران و عراق است

صالحی ابراز امیدواری کرد: این پروژه منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری را به همراه دارد و کاملا برد برد است و همچنین به شدت به نفع دو کشور ایران و عراق است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است.

کمبود فرصت در فضای شدید رقابتی
اگر ۳۲ کیلومتر باقی مانده طرح در عراق اجرا شود واگن‌های بار و مسافر به سرعت از ایران به عراق می‌رسد.

اتصال خط ریلی شلمچه به بصره از نظر اقتصادی و گردشگری تاثیر بالایی دارد. در فضای رقابتی شدید بازار عراق باید زمان را در نظر گرفت تا فرصت سوزی نشود.

اتصال راه آهن ایران به بصره، اولین مسیر ریلی ایران به سمت همسایه غربی است و می‌تواند دسترسی به دریای مدیترانه از طریق ریلی به بندر لاذقیه سوریه را فراهم کند.

از دولت انتظار می‌رود نسب به پیگیری این موضوع به صورت مستمر با دولت عراق رایزنی کند.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      رایزنی که بسیار انجام می شود !!! عراق دارد مدام بازی درمی آورد !!! و گرنه این پروژه تا امروز بارها متصل شده بود !!!